سعد حریری استعفا کرد

۱۳۹۶/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۴۷۳

گروه جهان   سعد حریری‌ نخست‌وزیر لبنان شنبه در شرایطی که به عربستان سفر کرده استعفای خود را از طریق یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد. به‌گزارش ایسنا و به نقل از شبکه العربیه، سعد حریری پیش از اعلام استعفایش مدعی شد که فضا در لبنان شبیه فضای حاکم بر کشور قبل از ترور رفیق حریری نخست‌وزیر فقید لبنان است و اینکه احساس می‌کند عده‌یی برای قتل او نقشه می‌کشند. حریری گفته است: «ما هرگز نمی‌پذیریم لبنان اساس تهدید امنیت منطقه باشد.» نخست‌وزیر مستعفی لبنان مدعی شده حزب‌الله لبنان از سلاحش علیه لبنانی‌ها و سوری‌ها استفاده کرده و باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای لبنانی‌ها شده است.

سعد حریری که به تازگی از عربستان به کشورش بازگشته بود بعد از چند ساعت توقف در بیروت در سفر دوباره به عربستان استعفایش را اعلام کرده است. ظاهرا او حتی با رییس‌جمهور لبنان که روی کار آمدن هر دوی آنها بر اساس یک توافق داخلی در لبنان بود، در این باره سخن نگفته است. حریری در سخنانی درباره دلیل استعفایش دخالت‌های ایران را عامل اصلی این اقدام خود اعلام کرده است.

ایسنا نوشته، اعلام استعفای حریری از نخست‌وزیری لبنان خارج از کشورش و در دامان سعودی‌ها امری بی‌سابقه نه تنها برای لبنان بلکه در سراسر جهان است. بر همین اساس او در سخنانی که از روی کاغذ با استرس و دقت خواند تمام دلیل این استعفا را ایران و حزب‌الله دانسته است؛ امری که فشارهای سعودی برای اتخاذ این تصمیم را به‌خوبی نشان می‌دهد به‌ویژه اینکه بسیاری از سخنان و اتهامات ضدایرانی حریری پیش‌تر به اشکال گوناگون از حنجره مسوولان سعودی نیز شنیده شده است. ثامر السبهان وزیر مشاور عربستان در امور کشورهای خلیج‌فارس با انتشار توییتی اعلام کرد که بر اساس نتیجه دیدار شنبه حریری با مقام‌های عربستان درباره رابطه دوجانبه و تحولات منطقه‌یی قرار شد او نه تنها از حزب‌الله لبنان بلکه از رییس‌جمهوری این کشور نیز فاصله بگیرد.

این در حالی است که میشل عون رییس‌جمهور مسیحی لبنان رابطه خوبی با اکثریت جریان‌های سیاسی در این کشور از جمله حزب‌الله، جنبش امل و ائتلاف ۸ مارس دارد. به اعتقاد ناظران، عربستان با فشار بر سعد حریری برای استعفا و ایجاد چالش در فضای سیاسی لبنان قصد دارد بار دیگر خلأ  قدرت در این کشور به وجود بیاورد. به نظر می‌رسد در برهه‌یی که خاورمیانه با پایان کار داعش در عراق و سوریه شاهد تغییر فاز نظامی به سیاسی است، این اقدام حریری به تضعیف بیشتر عربستان در لبنان منجر خواهد شد، اقدامی که هدفش تحت فشار قرار دادن حزب‌الله لبنان یکی از متحدان کلیدی ایران در منطقه یا حتی ورود به جنگ با آن خواهد بود.

 

 

ارسال نظر