حلقه‌های روسی به ترامپ نزدیک‌تر می‌شوند

۱۳۹۶/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۴۶۹
حلقه‌های روسی به ترامپ نزدیک‌تر می‌شوند

گروه جهان   

سفر جنجالی دونالد ترامپ به آسیا هم کارساز نشده و تحقیقات درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات امریکا هر روز ابعاد بیشتری پیدا می‌کند. در تازه‌ترین تحول کارتر پیج، مشاور سیاست خارجی دونالد ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی اعتراف کرده که در جولای 2016 در سفر به مسکو با مقام‌های روسی دیدار کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز نوشته، جان کارتر بلافاصله پس از این دیدار حداقل یک ایمیل برای کمپین انتخاباتی ترامپ ارسال کرده که در آن نظرات خود را پس از گفت‌وگوهایش با مقامات دولت روسیه و افراد دیگر توضیح داده است.

این درحالی است که «پیج» پیش‌تر در گفت‌وگوهای متعدد با رسانه‌ها هر گونه دیدار با مقام‌های روسیه را تکذیب کرده یا گفته بود، دیدارهایش بیشتر با پژوهشگران بوده است. نیویورک‌تایمز نوشته، ایمیل کارتر پیج پنج‌شنبه پشت درهای بسته با صدای بلند برای کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان خوانده شده بود. این کمیته اقدامات روسیه مبنی بر مداخله در انتخابات نوامبر ۲۰۱۶ به نفع ترامپ و تبانی احتمالی کمپین ترامپ و روسیه را بررسی می‌کند.

کارتر پیج در تلاش برای کاستن از تاثیر این ایمیل بر روند تحقیقات جمعه در مصاحبه با تایمز این ملاقات‌ها را بی‌اهمیت جلوه داده و گفته است:«من به دو نفر سلام مختصری کردم، همین!» با این حال این مشاور سابق کمپین ترامپ گفته یکی از افرادی که با او دیدار داشته، فردی عالیرتبه بوده است. هویت این فرد مشخص نشده است.

رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده ارتباط ترامپ با روسیه، پاول مانافورت مدیر سابق کمپین ترامپ و ریک گیتس یکی دیگر از مشاوران وی را هفته گذشته به پولشویی متهم کرد. در همان روز اعلام شد که جورج پاپادوپلوس دیگر مشاور ترامپ نیز اوایل ماه اکتبر به اتهام دروغگویی به اف‌بی‌آی گناهکار شناخته شده است.

 بی‌گناهی‌ام ثابت می‌شود

با وجودی که هر روز بر ابعاد پرونده دخالت روسیه در انتخابات امریکا افزوده می‎شود، ترامپ مدعی شده اگر رابرت مولر نسبتا منصفانه رفتار کند در نهایت بی‌گناهی‎اش در این پرونده ثابت خواهد شد. دیلی‌میل نوشته، ترامپ در جریان سفرش به آسیا در مصاحبه‌یی تلویزیونی گفته است:«امیدوارم که او(مولر) نسبت به همه ‌چیز منصفانه رفتار کند و اگر او اینگونه باشد بسیار خوشحال می‌شوم چون در آن صورت همان‌گونه که شما درباره یک انسان بی‌گناه حرف می‌زنید، می‌بینید من هم حقیقتا هیچ نقشی در هیچ شکلی از تبانی با روسیه نداشته‌ام‌. باور کنید آخرین چیزی که می‌توانسته‌ام به آن فکر کنم، دست داشتن در چنین کاری بوده است.»

ترامپ همچنین در پاسخ به اینکه آیا اخراج مولر را مدنظر قرار خواهد داد یا خیر، گفته مطمئن است که از بابت هر گونه خطایی عفو خواهد شد. او همچنین توضیح داده که چطور پل مانافورت را در سال 2016 به توصیه یک دوست به عنوان رییس کمپین خود استخدام کرده است. ترامپ گفته است:«او یکی از دوستانم و تاجر بسیار موفقی بود. اما چیزهایی درباره اینکه او ممکن است با برخی کشورها در ارتباط باشد، یافتیم که دقیقا نمی‌دانم چه بود. با این حال در مقطعی احساس کردیم بهتر است پل کنار گذاشته شود زیرا نمی‌خواستیم درگیری‌های بالقوه داشته باشیم.» ترامپ در شرایطی از بی‌گناهی خود در این پرونده صحبت کرده که پیش‌تر بارها گفته بود، بخشی از این تحقیقات نیست.

با این حال آدام شیفت از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان امریکا که در کمیته بررسی‌کننده دخالت روسیه در انتخابات امریکا حضور دارد، گفته است: «من و همکارانم در مورد تمامی افراد دخیل در این خصوص با هر گونه روابطی که ممکن است آنها با روسیه داشته باشند، تحقیق کرده و هیچ فردی را از این تحقیقات حذف نمی‌کنیم.»

 فرار از چالش‌های داخلی

شبکه رادیویی ان‌پی‌آر در گزارشی با اشاره به سفر آسیایی ترامپ در شرایطی که دولتش با چالش‌های جدی داخلی روبه‌روست، نوشته:«وقتی همه‌ چیز در خانه بد است، بزن بیرون! این راهکاری است که ترامپ برای برخورد با چالش‌های داخلی انتخاب کرده است. به نظر می‌رسد که رییس‌جمهوری امریکا امیدوار است با رفتن به آسیا بتواند افکار عمومی را از تحقیقات رابرت مولر و ماجرای دخالت روسیه در انتخابات سال گذشته منحرف کند.» این نخستین سفر آسیایی ترامپ و طولانی‌ترین سفر رییس‎جمهوری امریکا در 25سال گذشته است. ترامپ قرار است پس از توقفی کوتاه در هاوایی به ژاپن، کره‌جنوبی، چین، ویتنام و فیلیپین سفر کند.

سی‌ان‌ان نیز با اشاره به سفر رییس‌جمهوری امریکا به ژاپن نوشته: دونالد ترامپ و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن از زمان روی آمدن دولت جدید در واشنگتن 16بار با یکدیگر تماس تلفنی داشته‌اند. حال آبه تدابیر لازم را برای بازی گلف ترامپ با حضور هیدکی ماتسویاما، گلف‌باز حرفه‌یی ژاپنی در روز یک‌شنبه(امروز) فراهم کرده است. چنین استقبال گرمی از ترامپ تصادفی نیست: دو مرد در طول 9ماه ریاست‌جمهوری ترامپ روابط نزدیکی با یکدیگر داشتند. واقعیت این است که همزمان با تشدید تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌یی کره‌شمالی، ترامپ هیچ متحدی نزدیک‌تر از نخست‌وزیر ژاپن نداشته است. از سوی دیگر شینزو آبه نیز هیچ ابایی ندارد که روابط دولتش با واشنگتن را به عنوان متحدی جهانی توسعه دهد. او نخستین رهبر خارجی بود که پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته به دیدارش رفت.

با این حال ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی بارها از متحدان امریکا چون ژاپن و کره‌جنوبی انتقاد کرده بود که برای حل بحران برنامه هسته‌یی کره‌شمالی به قدر کافی تلاش نمی‌کنند. با پیروزی در انتخابات امریکا، ترامپ با فاصله گرفتن از رویکرد گذشته ضمن تاکید بر تعهدات امریکا برای حمایت از متحدانش در برابر تهدیدهای کره‌شمالی، پیکان تند انتقادهای خود را به سوی چین نشانه رفت.

 

ارسال نظر