بحرانی جدید یا فرصتی برای بقا

۱۳۹۶/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۴۶۸
بحرانی جدید یا فرصتی برای بقا

گروه جهان  طلا تسلیمی  

 به نظر می‌رسد، بریتانیا در مقایسه با گذشته افق‌های سیاسی متفاوتی پیش رو دارد. اکنون نخست‌وزیر بریتانیا در پی رسوایی‌های اخلاقی مطرح ‌شده با مخاطره چرخه بحرانی انتخابات مجدد، تصویب بودجه مجدد و سخنرانی‌های مجدد مواجه است. دور جدید گفت‌وگوهای برگزیت هفته آینده آغاز می‌شود و اصولا باید همه توجه دولت به این مذاکرات باشد؛ اما اظهارات روز جمعه ترزا می، ‌نخست‌وزیر بریتانیا از شیوه رفتاری جدید سیاستمداران حزب محافظه‌کار پس از رسوایی اخلاقی که میشل فالون، وزیر دفاع کابینه را به کناره‌گیری وادار کرد، حکایت دارد. به‌ گفته یکی از قانون‌گذاران حزب با توجه به مشکلات پیاپی، ترزا می ‌نمی‌تواند بر برنامه‌یی بلندمدت تمرکز کند و تنها سعی می‌کند، راهی برای دوام آوردن در آینده نزدیک بیابد.

به گزارش بلومبرگ، اگرچه احتمال مطرح ‌شدن اتهامات بیشتر مرتبط با رسوایی‌های اخلاقی مقامات دولت وجود دارد و این مساله شرایط را برای ترزا می‌ که با از دست دادن اکثریت پارلمان در انتخابات ژوئن با دشواری‌هایی مواجه شده، وخیم‌تر می‌کند اما همه این رسوایی‌ها یک حسن برای نخست‌وزیر داشته است: خطر انتخاب رهبری جدید برای حزب دست‌کم تا مدتی از بین رفته چراکه تا پیش از کناره‌گیری فالون از ریاست وزارت دفاع، بسیاری وی را فردی مناسب برای سمت نخست‌وزیری می‌دانستند. جاستین فیشر، استاد علوم سیاسی در دانشگاه برونل در شمال غربی لندن در این باره گفت: «اعضای حزب بی‌قرار هستند اما مشخصا هیچ فردی وجود ندارد که بتواند وارد میدان شود و قانون‌گذاران حزب محافظه‌کار احمق نیستند؛ آنها از مخاطرات فروپاشی دولت به ‌خوبی آگاهند.»

 جبهه مشترک احزاب کارگر و محافظه‌کار

رسوایی رفتارهای غیراخلاقی با سخن گفتن زنان سیاستمدار از رفتارهای غیراخلاقی همکاران مرد خود آغاز شد؛ رفتارهایی که سال‌های طولانی ادامه داشته و با جرقه‌یی افشای آنها آغاز شده است. اما مساله اینجاست که حزب مخالف کارگر نیز در شرایط کنونی از وضعیت ناخوشایند پیش‌ آمده برای ترزا می ‌منفعتی نمی‌برد. در چند روز گذشته یک وزیر در نتیجه این رسوایی‌ها مجبور به کناره‌گیری و دو قانون‌گذار تعلیق شدند و تحقیقات درباره اتهامات مطرح شده همچنان ادامه دارد. یکی از فعالان سیاسی حزب کارگر مدعی شده که توسط یکی از دیگر فعالان مرد در یک برنامه درون‌ حزبی مورد تجاوز قرار گرفته و یک مقام حزب کارگر او را به سکوت فرا خوانده است. ترزا می ‌روز دوشنبه با جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر درباره رویکردی مشترک از سوی احزاب در برخورد با رسوایی گفت‌وگو می‌کند. حزب کارگر در واکنش جداگانه به رسوایی‌ها و اتهامات مطرح شده شامگاه جمعه اعلام کرد، نهادی متخصص را مسوول ارائه مشاوره و حمایت از قربانیان می‌کند. اما از رهبران هر دو حزب خواسته خواهد شد تا برای حل بحران پیش آمده، اقدامات جدی‌تری پیش بگیرند. جس فیلیپس، قانون‌گذار حزب کارگر در این باره گفت:«این یک مساله فرهنگی در احزاب است و آنها باید متهورانه با مشکل مواجه شوند. تلاش برای حل مشکل به صورت جداگانه آن هم در شرایطی که صدها پرونده تحقیقاتی آغاز شده به مثابه پرت کردن قوطی اشغال به پایین جاده است. همه می‌دانند که در نهایت موضوع باید تمام و کمال مورد رسیدکی قرار بگیرد اما نمی‌خواهند چنین کاری کنند چون همچنان سعی دارند از خودشان محافظت کنند».

 باتلاق ترزا می

مشکل عمده ترزا می ‌در هر گونه اقدام جدی و شدیدالحنی در رسیدگی به بحران از چینش مجدد کابینه گرفته تا اخراج آن دسته از قانون‌گذاران حزب محافظه‌کار که در پی داشتن رفتارهای غیراخلاقی تفهیم اتهام می‌شوند به خطر افتادن دولتش است. دولت ترزا می‌ در انتخابات ماه ژوئن اکثریت را در پارلمان از دست داد و اکنون 9کرسی برای هر گونه تصمیم‌گیری کم دارد و نخست‌وزیر بریتانیا برای جبران مافات با قانون‌گذاران ایرلند شمالی توافق کرده است. مجازات اعضای حزب محافظه‌کار برای ترزا می‌ به این معنا خواهد بود که دیگر نمی‌تواند در رای‌گیری‌های پارلمان روی هم‌حزبی‌های خود حساب کند. اگر هم قانون‌گذاران را تحریک به ترک پارلمان و در جهت برگزاری یک انتخابات فرعی تلاش کند، این مساله خود می‌تواند آغازگر یک سری اتفاقات باشد که احتمالا به برگزاری انتخابات سراسری مجدد منتهی می‌شوند. چارلز الفیکز، قانون‌گذار حزب محافظه‌کار، جمعه در پی یک سری اتهامات جدی که به پلیس گزارش داده شده از عضویت در حزب و از سمتش در مجلس عوام معلق شد. الفیکز در توییتی نوشت که اطلاعی از اتهامات مطرح شده، ندارد و هر گونه اقدام اشتباهی را رد می‌کند.

 فرصتی برای ماندن در قدرت

در همین حال، رسوایی‌های کنونی به معنای باقی ماندن ترزا می ‌در قدرت است. نخست‌وزیر که از اقدام متهورانه درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام درس عبرت گرفته از آن زمان رویکردی محتاطانه دارد. اکنون مساله مهم برای ترزا می ‌این است که بتواند تمرکز خود و کنترل بر امور را در میانه اختلافات گسترده درون حزبی بر سر اروپا حفظ کند. استوارت وود، مشاور پیشین گوردون براون با اشاره به اینکه بروز بحران‌های پیاپی تمرکز بر استراتژی را دشوار می‌کند، گفت:«فضای سیاسی کافی برای نفس کشیدن نخواهید داشت و جلساتی که برای دیدگاه‌های جاه‌طلبانه برگزار می‌شود در نهایت با رایزنی در مورد بحران‌های اخیر خاتمه می‌یابد. به یاد دارم شماری از سیاست‌گذاران در زمینه تغییرات آب‌و‌هوایی در جلسه‌یی که گوردون(نخست‌وزیر پیشین) هفته‌ها برای آن کسب آمادگی کرده بود، ساکت نشسته بودند و گوردون در مورد قانون‌گذاران شورشی با من صحبت می‌کرد.»

 برگزیت در حاشیه

در میانه خبرهای رسوایی مقامات بریتانیایی، فشارها بر دولت ترزا می ‌برای دستیابی به نتیجه‌یی ملموس پس از ماها مذاکره با بروکسل بر سر خروج از اتحادیه اروپا افزایش یافته است. گفت‌وگوها بر سر مسائلی همچون سهم بریتانیا از بودجه اتحادیه اروپا(هزینه جدایی) حقوق شهروندان اروپایی در بریتانیا پس از برگزیت و اصرار بریتانیایی‌ها بر مذاکره همزمان بر سر روابط تجاری پسابرگزیت به بن‌بست رسیده و لازم است ترزا می ‌ظرف 6 هفته آینده به پیشنهادی مناسب برای حل بحران پرداخت‌ها به اتحادیه اروپا دست یابد. در لندن پارلمان درخواست رسمی از دولت برای انتشار تحقیقات داخلی درباره تاثیرات ترک اتحادیه اروپا بر 58 بخش از اقتصاد بریتانیا را تصویب کرده است. شرایط برای آغاز دور بعدی مذاکرات در هفته آینده اصلا خوب نیست. روزنامه تلگراف هفته پیش گزارش داد که مقامات اتحادیه اروپا به ‌شدت نگران این مساله هستند که طرف بریتانیایی پای میز مذاکره پیشنهاد جدیدی برای برطرف کردن موانع توافق نباشد.

 

ارسال نظر