اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۴۰۷

 بحران آب بدون همبستگی حل نمی‌شود

 بحران آب در کشور تنها با وضع قوانین دستوری حل نمی‌شود و باید عرصه را برای مشارکت مردم باز کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بحران آبی وارد فاز جدیدی شده است، مسوولان با ابراز نگرانی از آن سخن می‌گویند و بسیاری از کارشناسان نیز از وقوع جنگ آبی در کشور، در آینده‌یی نزدیک خبر می‌دهند. از جمله این تبعات می‌توان به تخریب محیط‌زیست و اراضی کشاورزی، گرم شدن زمین، آلودگی هوا، آب، خاک، کاهش منابع طبیعی و نابودی جنگل‌ها و مراتع، کاهش منابع تولید انرژی، بحران آب، برق و گاز و بروز انواع بیماری‌ها اشاره کرد.  بحران آب در زمره موضوعات تازه‌یی است که به‌صورت چالش جدی دولت‌مردان، شهروندان و روستاییان قرار گرفته و زندگی آنها را با تهدید جدی مواجه کرده است.  ایران، از نظر جغرافیایی در بخش نیمه‌خشک و خشک جهان قرار گرفته، به شکلی که میانگین بارش در ایران حدود 250 میلی‌متر است، درحالی که میانگین جهانی حدود 850 میلی‌متر است. این یعنی منابع آب تجدید پذیر کل ایران بالغ بر ۱۳۰میلیارد مترمکعب می‌شود که در مقایسه با کشورهای مهم آبی جهان‌ همچون برزیل، روسیه، کانادا، چین و اندونزی، عدد بسیار کمی محسوب می‌شود و حتی نسبت به همسایه غربی، ترکیه هم حدود 70میلیارد مترمکعب کمتر است.  باتوجه به تقسیم‌بندی سازمان ملل متحد در سال مزبور، ایران نه تنها شرایط تنش و فشار ناشی از کمبود آب را تجربه خواهد کرد، بلکه وارد شرایط کمیابی شدید آب می‌شود که این امر سبب تنش‌های اجتماعی، سیاسی و مخاطرات بهداشتی را در پی‌خواهد داشت. احداث سدهای غیرکارشناسی شده روى رودخانه‌ها در نقاط مختلف، حفر هزاران چاه، فقدان مدیریت و استفاده نادرست از آب (نظیر استفاده از آب آشامیدنی برای شستشوی اتومبیل، حیاط، لباسشویی، ظرفشویی و آبیاری باغچه)، توسعه نامتوازن شهرها و گسترش شهرنشینی و در نتیجه آن افزایش مصرف آب در شهرهای ایران، بحران را تشدید کرده است، باوجود همه این شرایط، استفاده از آب در ایران دچار مشکلات جدی بوده که البته این مشکلات هم در مصارف خانگی خود را نشان داده و هم در مقیاس بالاتر در زمینه انتقال آب و عدم هماهنگی مصارف و پتانسیل‌ها نمایانگر است.

  رودخانه راین تجربه‌ای موفق از حضور سمن‌ها

داود رضا عرب عضو هیات علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با تشریح شرایط ورود راین به عنوان مدلی موفق اظهار کرد: تجربه مدیریت رودخانه راین در اروپا الگوی بسیار مناسبی از مشارکت مردم در این زمینه است. طول این رودخانه 1300 کیلومتر و با سرچشمه گرفتن از کوه‌های آلپ از کشورهای سوییس، آلمان، فرانسه و هلند عبور می‌کند. متوسط آبدهی آن 2200 مترمکعب بر ثانیه است و با شروع انقلاب صنعتی، روند آلودگی آب رودخانه آغاز و مقدار زیادی فلزات سنگین، سموم کشاورزی و پساب‌های صنعتی وارد این رودخانه شد. شدت آلودگی این رود به حدی بود که در اوایل قرن هجدهم به فاضلاب اروپا مشهور گشت.  وی افزود: کشورهایی مثل سوییس، آلمان، فرانسه هلند، بالادست و پایین‌دست این رودخانه بودند که تجربه جنگ جهانی را سپری کردند و این‌بار مشکلات این رودخانه آنها را به پای مذاکره نشاند.  عرب تصریح کرد: در سال 1996 نخستین گردهمایی میان این کشورها با حضور سازمان‌های مردم نهاد برگزار و از مردم خواسته شد که ناظر جلسه و تصمیمات آنها باشند. درمقابل، با متحد شدن گروه‌های مردم نهاد در این کشورها دولت‌ها را ملزم به توافق کردند و پیمان حمایت از رودخانه راین امضا شد و میزان آلودگی آب کاهش یافت.  این استاد دانشکده ادامه داد: در این میان نقش مردم و سازمان‌های مردم نهاد اهمیتی ویژه‌یی دارد و یکی از کارکردهای موثر و مشخص این سازمان‌ها، حد واسط بودن بین دولت و جامعه است.  عرب در پایان گفت: بحران کم‌آبی در ایران مشکل جدی را به همراه دارد که می‌تواند تهدیدی برای امنیت ملی به‌شمار آید که البته حل این موضوع نیازمند هماهنگی تمام دستگاه‌‌های ذی‌ربط است.

 افزایش واردات دام از استرالیا و نیوزلند

 رییس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد با بیان اینکه پیش بینی شده واردات گوشت گوسفندی از استرالیا و نیوزلند افزایش یابد، گفت: اگر واردات طبق برنامه پیش برود تنشی در بازار گوشت ایجاد نمی‌شود.  محمدرضا ملاصالحی در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین وضعیت خرید توافقی شیرخام، افزود: فعلا خرید ادامه دارد و تا زمانی که وضعیت بازار از نظر قیمت، شرایط پرداخت نرخ شیرخام به دامداران و جذب این کالا به تعادل برسد، خرید ادامه پیدا می‌کند.  وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود واردات گوشت به کشور نرخ این کالا در بازار کاهش پیدا نمی‌کند؟، اظهارداشت: ١٠ درصد از گوشت مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود که در سنوات گذشته بیش از ٩٠ درصد این واردات در قالب گوشت گوساله تامین می‌شد.  این مقام مسوول در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تنش ایجاد شده در بازار گوشت گوسفندی طی سال گذشته، ادامه داد: در ٣ الی ٤ سال قبل از سال ٩٥ قیمت دام زنده به ویژه گوسفند افزایشی نداشت و حتی در سال‌های ٩٣ و ٩٤ کاهش قیمت نیز داشتیم و دامداران در برخی مواقع دام خود را به زیر قیمت تمام شده عرضه کردند.  ملاصالحی اضافه کرد: افزایش قیمتی که باید در ٣ الی ٤ سال رخ می‌داد متمرکز شد و در سال ٩٥ به ویژه نیمه دوم سال اتفاق افتاد همچنین به نظر می‌رسد گرایش مردم به مصرف گوشت گوسفندی افزایش یافته ضمن اینکه موارد مربوط به واسطه‌گری و برخی نقصان‌هایی که در عرضه به وجود آمد در این امر موثر بود.

به گفته وی موارد فوق سبب شد تا وارداتی که در قالب گوشت گوساله بود نتواند بازار گوشت گوسفند را متعادل کند. وی تصریح کرد: بنابراین حرکت‌هایی آغاز شد در قالب اینکه بخشی از نیاز وارداتی کشور از طریق گوشت گوسفندی تامین شود.

ملاصالحی گفت: چون فرهنگ مصرف گوشت گوسفندی به صورت منجمد در کشور وجود ندارد باید واردات به صورت گوشت گرم تازه انجام می‌گرفت که کار سختی است و باید از کشورهای همجوار صورت بگیرد. وی با بیان اینکه الان روال کار در حال عادی شدن است، درباره وضعیت بازار در روزهای آینده افزود: در زمستان عرضه دام سبک مقداری کم می‌شود؛ برعکس دام سنگین، زایش دام سبک فصلی و بخشی از آن نیز متکی به مرتع است بنابراین در برخی فصول مانند فصول سرد عرضه آن کم می‌شود.

 

ارسال نظر