«جرومی پاول» جانشین «ژانت یلن» شد

۱۳۹۶/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۴۰۲

 

گروه جهان| رییس‌جمهوری امریکا جرومی اچ. پاول را به عنوان جانشین ژانت یلن در سمت ریاست فدرال رزرو تعیین کرد. پاول پیش از آغاز فعالیت خود در این سمت باید از کنگره رای اعتماد بگیرد.

به گزارش گاردین، دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی کوتاه در محوطه بیرونی کاخ سفید در خصوص این انتصاب گفت: «پاول قوی، متعهد و باهوش است.» پاول نیز با تمجید از روسای پیشین بانک مرکزی امریکا از جمله ژانت یلن و بن برنانک از رییس‌جمهوری امریکا برای اعطای این «فرصت فوق‌العاده» تشکر کرد و گفت که به اتخاذ بهترین تصمیمات بر مبنای شواهد و مدارک موجود و مطابق با سنت دیرپای استقلال پولی متعهد است.

پاول که در حال حاضر از اعضای هیات‌مدیره فدرال رزرو است، از مدت‌ها پیش به عنوان گزینه مورد نظر ترامپ برای تصدی این پست مطرح شده بود. ترامپ هفته گذشته در یک فیلم ویدیویی در شبکه اینستاگرام گفت: «مردم بی‌صبرانه منتظر اعلام تصمیم من در مورد رییس بعدی فدرال رزرو هستند. من فرد بسیار ویژه‌یی را برای این سمت در نظر دارم و فکر می‌کنم که همگان تحت تاثیر این انتخاب قرار گیرند!»

علاوه ‌بر پاول چهار نامزد دیگر برای تصدی این سمت وجود داشتند: جان تیلور کارشناس اقتصادی استنفورد؛ کوین وارش مدیر انجمن اقتصاد ملی کاخ سفید؛ ‌گری کوهن از مشاوران اقتصادی ترامپ و ژانت یلن رییس کنونی فدرال رزرو. به گزارش رسانه‌ها، مشاوران ترامپ به او توصیه کرده بودند پاول یا تیلور را برای این سمت برگزیند. ظاهرا پاول گزینه مورد نظر استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری و تیلور گزینه مورد نظر مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری بودند.

پاول از دهه 1940 تاکنون ثروتمندترین فردی است که عهده‌دار ریاست فدرال رزرو می‌شود. دیدگاه‌های اقتصادی وی اندکی با ژانت یلن تفاوت دارند، اما انتظار می‌رود دست‌کم در کوتاه‌مدت سیاست‌های پولی کنونی تداوم داشته باشند. پاول به احتمال زیاد سیاست کنونی افزایش تدریجی و محتاطانه افزایش نرخ بهره را ادامه خواهد داد.

جلسه سیاست‌گذاری پولی فدرال رزرو که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه برگزار شد، بدون افزایش نرخ بهره پایان یافت. کمیته سیاست‌گذاری فدرال رزرو در بیانیه‌یی اعلام کرد: «بازار کار امریکا همچنان به تقویت خود ادامه می‌دهد و با وجود اختلالات پیش آمده در نتیجه توفان‌های پیاپی، فعالیت‌های اقتصادی در حال افزایش است.» گفته شده، یکی از علل خودداری فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره، نگرانی‌ها از نرخ پایین تورم (کمتر از 2درصد مورد هدف بانک مرکزی امریکا) است. کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به داده‌های مربوط به اشتغال‌زایی و افزایش نرخ تورم، بازارهای اقتصادی همچنان در سطحی کمتر از پتانسیل حقیقی خود کار می‌کنند.

 

 

ارسال نظر