استیضاح ترامپ جدی است

۱۳۹۶/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۳۹۷
استیضاح ترامپ جدی است

گروه جهان|

 دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا با وجود چالش‌های جدی داخلی که به اعتقاد برخی ناظران تهدید استیضاح را جدی‌تر از همیشه کرده، طولانی‌ترین سفر دوره‌یی یک رییس‌جمهور امریکا به آسیا را در طول بیش از یک ربع قرن گذشته آغاز کرد. ترامپ قرار است در این سفر 11روزه به ژاپن، کره‌جنوبی، چین، ویتنام و فیلیپین سفر کند. گفته شده، هدف اصلی این سفر جلب حمایت کشور‌های منطقه برای اعمال فشار بیشتر بر کره‌شمالی بر سر برنامه هسته‌یی این کشور است.

رویترز نوشته، این سفر باعث می‌شود، رییس‌جمهوری امریکا از چالش‌های جدی داخلی که گریبانش را در واشنگتن گرفته برای مدتی دور بماند؛ ازجمله تشدید تحقیقات فدرال درخصوص موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته، حمله تروریستی اخیر در نیویورک که به کشته شدن 8 تن انجامید و نیز کشمکش‌های سیاسی بر سر طرح کاهش مالیات‌ها.

آخرین باری که رییس‌جمهور امریکا چنین سفر دوره‌یی طولانی داشته در سال ۱۹۹۱و اوایل ۱۹۹۲ بوده، زمانی که جورج دبلیو بوش، رییس‌جمهور وقت در یک ضیافت رسمی شام در ژاپن بیمار شد. یکی از مشاوران خارجی ترامپ به رویترز گفته است: «این سفر بسیار طولانی است و غیبت ترامپ در برهه حساس تصویب قانون کاهش مالیات به اولویت‌های مهم دستور کار وی یعنی تصویب طرح در کنگره به طور جدی لطمه می‌زند. باید واقع‌بین بود؛ سفر به آسیا به پیشبرد دستور کار رییس‌جمهور در زمینه کاهش مالیات‌ها یا تلاش‌های او برای انتخاب مجدد در انتخابات هیچ کمکی نخواهد کرد.» با این همه مقامات کاخ سفید با کم اهمیت توصیف کردن این نگرانی‌ها تاکید دارند که ترامپ می‌تواند هر جا که باشد، تمرکز خود را بر مسائل چندگانه متمرکز کند. این سفر تنها چند روز پس از آن آغاز شده که پل مانافورت، رییس کمپین انتخاباتی ترامپ در روند تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ محکوم شناخته شد.

 از سفر به هاوایی تا دیدار با پوتین

ترامپ جمعه به هاوایی پرواز کرده و طی توقف در این منطقه با نیرو‌های نظامی امریکایی در منطقه اقیانوس آرام و منطقه پرل هاربر دیدار کرده است. او سپس در چارچوب تلاش برای ایجاد یک جبهه واحد در برابر کره‌شمالی پیش از سفر به پکن راهی ژاپن و کره‌جنوبی خواهد شد. گفته شده، ترامپ در چین شی جین ‌پینگ رییس‌جمهوری این کشور را به اتخاذ مواضع سختگیرانه‌تر علیه پیونگ ‌یانگ ترغیب خواهد کرد.

رییس‌جمهور امریکا همچنین در قالب سفر رسمی به هانوی در اجلاس سران کشور‌های عضو مجمع همکاری‌های اقتصادی آسیا- اقیانوس آرام(اپک) در شهر دانانگ در ویتنام شرکت می‌کند. خبرگزاری اسپوتنیک نوشته، ترامپ در حاشیه این نشست با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه دیدار خواهد کرد. این نشست ششم تا یازدهم نوامبر در شهر دانانگ ویتنام برگزار خواهد شد.

رییس‌جمهوری امریکا خود با تایید این دیدار به فاکس‌نیوز گفته است:«این سفر مهمی است. ما می‌توانیم دیداری با ولادیمیر پوتین داشته باشیم و این خیلی اهمیت دارد. او می‌تواند درباره مسائل کره‌شمالی و سوریه به ما کمک کند. ما باید درباره اوکراین گفت‌وگو کنیم.»

پیش از این مشاور امنیت ملی امریکا اعلام کرده بود که مساله دیدار روسای جمهور روسیه و امریکا هنوز برنامه‌ریزی نشده‌ است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه همچنین گفته بود که مذاکرات احتمالی میان این دو مقام مسوول در حاشیه نشست سران در ویتنام خیلی واضح نیست. ترامپ و ولادیمیر پوتین جولای گذشته در حاشیه نشست سران گروه 20در آلمان با یکدیگر دیدار کرده بودند.

 سایه سنگین استیضاح

دونالد ترامپ در شرایطی طولانی‌ترین سفر خارجی رییس‌جمهوری امریکا در چند سال اخیر را آغاز کرده که در داخل کشور با چالش‌های جدی روبه‌روست؛ به طوری که چند ساعت پیش از آغاز سفر، مشاور پیشین‌اش از خطر جدی استیضاح او در کنگره سخن گفته است. استیو بنن، رییس پیشین مرکز راهبردی کاخ سفید با اشاره به تحولات چند ماهه اخیر در پرونده دخالت روسیه در انتخابات امریکا، پیش‌بینی کرده که اگر کنگره استیضاح رییس‌جمهوری را به اجرا بگذارد، دونالد ترامپ برکنار خواهد شد.

نشریه «ونیتی فر» نوشته استیو بنن و راجر استون، متحدان ترامپ هر دو بر این باورند که جمهوری‌خواهان منتظر فرصتی برای استیضاح رییس‌جمهور هستند. بنن معتقد است که به‌ دنبال ناکامی‌های اخیر در انتخابات کنگره، جایگاه ترامپ شکننده‌تر شده است. به نوشته ونیتی‌فر، بنن به تازگی تحلیلی موسوم به «تحلیل اسپیتبال» روی اعضای کابینه ترامپ انجام داده تا ببیند در صورت اعمال اصلاحیه قانون شماره ۲۵ مربوط به استیضاح رییس‌جمهوری، کدام یک از آنها به ترامپ وفادار هستند و دریافت که ترامپ از استیضاح احتمالی سربلند بیرون نخواهد آمد. ونیتی‌فر به‌ نقل از یک فرد آگاه نوشته، استیو بنن به ترامپ هشدار داده که این موضوع را جدی بگیرد و دست از جوک گفتن و توییتر بازی بردارد.

استیو بنن مشغول مطالعه روی تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه اف‌بی‌آی در مورد نقش روسیه در انتخابات امریکاست. نخستین اتهام‌های مطرح شده در تحقیقات مولر که دوشنبه فاش شد شامل اتهام‌هایی است که متوجه دو نفر از دستیاران تبلیغاتی ترامپ و یک فرد دیگر شده که احتمالا به اف بی ‌آی دروغ گفته است.

الن لیتچتمن، تاریخ‌شناس امریکایی پنج‌شنبه در گزارشی با عنوان «استیضاح، نزدیک‌تر از همیشه» در نشریه‌یی نوشته:«برای مردم خیلی مهم نیست که آیا 3 نفری که هفته گذشته به اقدام علیه امریکا متهم شدند به زندان می‌روند یا خیر. اما برایشان مهم است که بدانند آیا قدرتمندترین مرد جهان که کنترل زرادخانه‌های هسته‌یی امریکا را در دست دارد برای رییس‌جمهور بودن مناسب است یا خیر... من دو پیش‌بینی بزرگ داشتم، پیروزی ترامپ در انتخابات که محقق شد و استیضاح او در همان دور نخست. حالا رابرت مولر به صحنه آمده تا پیش‌بینی دومم را محقق کند. شاید آنچه که تاکنون افشا شده زمینه‌ساز برای استیضاح کافی نباشد اما فراموش نکنید که تحقیقات تازه در مراحل اولیه است و بازی تازه شروع شده است.»

 

ارسال نظر