«پاول» ریاست فدرال رزرو را بر‌عهده ‌می‌گیرد؟

۱۳۹۶/۰۸/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۳۰۹
«پاول» ریاست فدرال رزرو را بر‌عهده ‌می‌گیرد؟

گروه جهان  طلا تسلیمی  

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا به احتمال زیاد تصمیم خود را در مورد رییس بعدی فدرال رزرو پنج‌شنبه(امروز) اعلام می‌کند. انتظار می‌رود این مساله به طور مستقیم بر بازار اوراق بهادار تاثیر بگذارد چراکه برخی از نامزدهای معرفی شده در مورد سیاست‌های پولی رویکرد سخت‌گیرانه‌‌تری در مقایسه با سیاست‌های کنونی دارند. احتمال اینکه ژانت یلن در سمت خود در ریاست فدرال رزرو ابقا شود به ‌ویژه در هفته‌های اخیر تقریبا به صفر رسیده است و جرومی اچ. پاول، رییس کنونی فدرال رزرو نیویورک بیشترین شانس را برای جانشینی یلن دارد. پس از او جان تیلور، کارشناس اقتصادی استنفورد قرار می‌گیرد. روسای جمهوری پیشین امریکا به ‌ویژه در شرایط کنونی که اقتصاد درحال پیشرفت است قطعا به ابقای رییس کنونی فدرال رزرو می‌اندیشیدند؛ اما به‌ گفته منابع آگاه، ترامپ پس از نادیده‌ گرفتن گزینه‌هایی همچون یلن یا منتقدان سرسخت او همچون جان تیلور و کوین وارش، پاول را مناسب‌ترین انتخاب برای ریاست بانک مرکزی امریکا می‌بیند. در وال‌استریت، پاول را گزینه امن ترامپ می‌دانند؛ فردی میانه‌رو که می‌تواند تب‌و‌تاب جمهوری‌خواهان را بدون سیاسی‌سازی فدرال رزرو بخواباند و در عین حال دموکرات‌ها نیز وی را قبول دارند. باراک اوباما، رییس‌جمهوری پیشین امریکا، پاول را در سال 2012 به عنوان یکی از اعضای هیات روسای فدرال رزرو انتخاب و در سال 2014 وی را در سمتش ابقا کرد.

 ثروتمندترین رییس فدرال رزرو از دهه 1940

واشنگتن‌پست در گزارشی در این باره نوشته در سال 2011 و همزمان با تهدیدهای جمهوری‌خواهان علیه دولت اوباما در ارتباط با سقف بدهی‌ها و اعلام ورشکستگی دولت، دونالد ترامپ در توییتی نوشت: «تا زمانی که اوباما مخارج دولت را مهار نکند، نمی‌توان سقف بدهی را افزایش داد.» در آن زمان صدای مخالف از تاجر قدرتمند و میانه‌رویی شنیده شد که جهان درآمدهای مالی گسترده را برای کار در یک اندیشکده در ازای سالی یک دلار دستمزد رها کرده بود. جرومی اچ. پاول، مدیرعامل پیشین گروه کارلایل و بانکدار سرمایه‌گذار که در دوران جورج اچ. دبلیو. بوش در مرکز سیاست‌گذاری دو حزبی کنگره خدمت کرده، جمهوری‌خواهان را به درک مخاطرات کسری بودجه دولت بر اقتصاد ترغیب کرد. اکنون انتظار می‌رود، ترامپ در مقام یک سیاستمدار که سعی کرده همه نهادهای واشنگتن را زیر و رو کند، پاول را به عنوان رییس فدرال رزرو معرفی نماید.

از برخی جهات می‌توان گفت، پاول نخستین گزینه متمایز دوره ریاست‌جمهوری ترامپ برای یک سمت حائز اهمیت است. وی جمهوری‌خواهی است که ثروتی عظیم را در دوران فعالیت در شرکت کارلایل به دست آورده است. اگر پاول به عنوان رییس بانک مرکزی امریکا انتخاب شود، ثروتمندترین رییس فدرال رزرو از زمان مارینر اکلز خواهد بود که سال‌های 1934تا 1948 ریاست بانک مرکزی ایالات متحده را بر عهده داشت. تصمیم‌ ترامپ برای انتخاب پاول پس از ذهنیت ناخوشایند از بسیاری از دیگر افرادی که وی منصوب کرده، نشان می‌دهد که رییس‌جمهوری به سازش و مصالحه روی آورده است. پاول در واشنگتن به فردی موفق در راضی کردن همه طرفین مشهور است و فردی که ترجیح می‌دهد، پشت پرده تاثیرگذار باشد.

 نرخ بهره در کانون توجه

به گفته دو منبع آگاه، یافتن شخصی که نرخ بهره را با سرعت افزایش ندهد، یکی از مساله‌های اصلی مد نظر ترامپ بوده است. تیلور و وارش بارها از سیاست نرخ پایین بهره فدرال رزرو انتقاد کرده‌اند و احتمالا با سرعت بیشتری به سمت افزایش نرخ بهره پیش می‌روند و این مساله بر رقابت‌ها در بازارهای سهام تاثیر منفی می‌گذارد و ترامپ حاضر نیست چنین مخاطره‌یی را بپذیرد. انتظار می‌رود، پاول به طور عمده سیاست‌های یلن را دست نخورده باقی بگذارد و شاید تنها اندکی رنگ و بوی وال‌استریتی به آنها بدهد.

به گزارش دیلی‌تلگراف، ترامپ اگرچه در دوران کمپین‌های انتخاباتی یکی از منتقدان سرسخت یلن بود به‌ ویژه در چند ماه اخیر بارها از عملکرد یلن تقدیر کرده است. پاول در دوران فعالیتش در فدرال رزرو از حامیان افزایش تدریجی نرخ بهره یلن و در نگرانی‌های وی درباره نرخ پایین تورم سهیم بود و انتظار می‌رود کم‌و‌بیش همان مسیر یلن را ادامه دهد. اما جان تیلور، گزینه افراطی‌تر و محبوب جمهوری‌خواهان احتمالا در صورت ریاست بر فدرال رزرو تغییرات بیشتری در سیاست‌های پولی ایجاد می‌کرد و تشدید سیاست‌ها را با سرعت بیشتری پیش می‌برد.

 استقبال وال‌ استریت

به نوشته بیزینس‌اینسایدر، انتصاب پاول که یکی از ثروتمندترین اعضای فدرال رزرو محسوب می‌شود احتمالا با استقبال وال‌استریت مواجه خواهد شد. بازارها پاول را چهره‌یی دوستانه در مقررات‌زدایی و از آن مهم‌تر، صدای تداوم سیاست نرخ بهره در زمان حساس کنونی می‌دانند. فدرال رزرو از دسامبر 2015 تاکنون 4مرتبه نرخ بهره را افزایش داده و اخیرا برنامه کاهش تدریجی ترازنامه 4.5تریلیون دلاری خود را آغاز کرده است. انتظار می‌رود، پاول در شرایط کنونی همین روند افزایش تدریجی و محتاطانه نرخ بهره را در عین زیر نظر گرفتن نرخ تورم ادامه دهد. نرخ تورم در امریکا همچنان از 2درصد هدف بانک مرکزی پایین‌تر است و این مساله نشان می‌دهد که اقتصاد و بازار کار همچنان در سطحی پایین‌تر از پتانسیل خود عمل می‌کنند.

پاول بر خلاف یلن و 2 نفر دیگری که پیش از وی ریاست فدرال رزرو را بر عهده داشتند، دکترای اقتصاد ندارد و یک وکیل است اما افرادی که سابقه همکاری با او را داشته‌اند، می‌گویند در 5 سال گذشته همه توان خود را برای آموختن جزئیات فنی فدرال رزرو و اقتصاد کلان به کار گرفته است. وی پیش‌تر در دوران جورج دبلیو. بوش در سمت معاون وزیر خزانه‌داری فعالیت و بر بازارها نظارت کرده است.

همچنین موقعیت کنونی وی به عنوان یکی از اعضای هیات روسای فدرال رزرو، تایید وی در کنگره را تسهیل می‌کند. سنای امریکا تاکنون دو مرتبه صلاحیت پاول را در فدرال رزرو تایید کرده و انتظار می‌رود، روند تایید وی به عنوان رییس جدید این نهاد روند آسانی باشد.

 

ارسال نظر