دادستانی اسپانیا مقامات کاتالونیا را به شورش متهم کرد

۱۳۹۶/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۱۵۳

گروه جهان

دادستانی اسپانیا آن دسته از رهبران کاتالونیا را که در اعلام استقلال این منطقه نقش داشتند، به اتهاماتی از جمله شورش متهم کرده است. این تصمیم دادستانی همزمان با اقدامات دولت مرکزی اسپانیا برای اعمال حاکمیت مستقیم بر منطقه خودمختار کاتالونیا اعلام شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، خوزه مانوئل مازا دادستان کل اسپانیا گفته که مقام‌های منطقه کاتالونیا باید به تحریک به آشوب هم متهم شوند. طبق قوانین اسپانیا، درخواست دادستانی برای ایراد اتهامات مذکور را باید یک قاضی بررسی کند.

این در حالی است که دولت اسپانیا از دیروز دوشنبه زمام امور در منطقه خودمختار کاتالونیا را به دست گرفته است. به گزارش آسوشیتدپرس، دولت اسپانیا به اعضای دولت برکنار شده کاتالونیا اجازه داد تا وسایل خود را از ساختمان‌های دولتی خارج کنند، اما به آنها هشدار داد که اگر تلاش کنند تا هرگونه وظایف دولتی انجام دهند، با جرایم کیفری مواجه خواهند شد. در همین حال، یکی از اعضای کابینه کاتالونیا برکناری توسط دولت را نپذیرفت و تصاویری از خود در حال کار در دفترش در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد.  ۱۲ نفر از اعضای سابقه کابینه دولت منطقه کاتالونیا از جمله کارلوس پوجدمون رییس برکنار شده این منطقه در صورت تلاش برای ماندن در قدرت با اتهامات کیفری مواجه خواهند شد. کارلوس پوجدمون براساس هشدار دادستان‌های اسپانیا احتمالا بعد از اقدام دولت وی در اعلام یک‌جانبه استقلال به ۳۰ سال زندان محکوم می‌شود. مقام‌های اسپانیا بعد از اعلام استقلال یک‌جانبه کاتالونیا دولت این منطقه را منحل کردند و گزارش‌ها حاکی از افزایش احتمال زندانی شدن پوجدمون در روزهای آتی هستند. دادستان‌های اسپانیا فاش کرده‌اند که به احتمال زیاد پوجدمون به اتهام شورش محاکمه می‌شود و این اتهام می‌تواند مجازات تا ۳۰ سال زندان برای وی در پی داشته باشد.

پیش‌تر آلفونسو داستیس وزیر امور خارجه اسپانیا گفته بود که رییس منطقه کاتالونیا در صورتی که تا زمان انتخابات همچنان آزاد باشد، می‌تواند کاندیدا شود. داستیس گفت: «فعلا نمی‌دانم که تا تاریخ ۲۱ دسامبر چه اقدام قضایی ممکن است صورت گیرد؛ اگر او تا آن زمان در زندان نباشد، فکر می‌کنم که صلاحیت شرکت در انتخابات را خواهد داشت.»

 

ارسال نظر