نیچروان بارزانی قدرت را در اقلیم به دست می‌گیرد

۱۳۹۶/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۱۵۲

گروه جهان  

خبرگزاری عراقی «واع» به نقل از یک منبع سیاسی اعلام کرده به احتمال زیاد نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان و برادرزاده مسعود بارزانی، پس از عمویش قدرت را در اقلیم برعهده می‌گیرد. ظاهرا تنها بازنده این اتفاقات، مسرور بارزانی پسر مسعود بارزانی و مشاور شورای امنیت کردستان عراق است.

این منبع آگاه گفت: «مسعود بارزانی کناره‌گیری و کمیته حقوقی پارلمان کردستان نیز انتقال اختیارات او را به سه قوه مقننه، قضاییه و مجریه قرائت کرد.» یک منبع سیاسی دیگر پیش‌تر گفته بود مسعود بارزانی به این شرط با استعفا موافقت کرده که نیچروان بارزانی در راس اقلیم قرار بگیرد. مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق در نطقی تلویزیونی گفت: «جز کوه‎های کردستان هیچ‌کس کنار ما قرار ندارد. همه‌پرسی برای استقلال کردستان از عراق برای ایجاد حل مشکلات دو طرف به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شد و احزاب سیاسی کردستان توافق کرده بودند که همه‌پرسی مشکلات بغداد و اربیل را حل می‌کند.» وی همچنین نیروهای سیاسی رقیب در کردستان را به «خیانت» متهم کرد و گفت: آنها بدون هیچ مقاومتی کنترل شهر نفت‌خیز کرکوک را به نیروهای دولت مرکزی واگذار کردند.

کمی پیش از سخنرانی بارزانی گروهی افراد خشمگین وارد پارلمان کردستان عراق شدند و به کسانی که به نظر آنها بر ضد مسعود بارزانی هستند، حمله کردند. منابع عراقی همچنین از به آتش کشیده شدن مقر جنبش تغییر، اتحادیه میهنی و رادیو آشتی در شهر زاخوی خبر دادند. اتحادیه میهنی کردستان توضیح حزب مسعود بارزانی درباره به آتش کشیدن مقر این اتحادیه در زاخوی را خواستار شده است.

در همین حال، حنین‌القدو عضو ائتلاف دولت قانون از گروه‌های شیعی در عراق، گفت: «نامه بارزانی تلاشی برای یک غیبت موقت از فضای سیاسی اقلیم بود. ما معتقدیم مسعود بارزانی همچنان قدرت تصمیم‌گیری را در اقلیم حفظ خواهد کرد. مسعود بارزانی همه‌پرسی را بهانه قرار داد تا به‌طور موقت از صحنه سیاسی اقلیم خارج شود.» پس از تصمیم مسعود بارزانی به کناره‌گیری از قدرت، بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا در تماس تلفنی با حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق گفت که نیچروان بارزانی تمایل خود را برای مذاکره با بغداد برای حل بحران اعلام کرده است.

 

 

ارسال نظر