بازداشت رییس سابق کمپین ترامپ

۱۳۹۶/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۱۵۰
بازداشت رییس سابق کمپین ترامپ

گروه جهان

پرونده جنجالی ارتباط میان دونالد ترامپ و دولت روسیه بار دیگر به صدر خبرها در ایالات متحده و جهان بازگشت. پل مانافورت، مدیر سابق کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ در پی احضاریه پلیس فدرال ایالات متحده(اف‌بی‌آی) دوشنبه بازداشت شد. علاوه بر پل مانافورت، ریک گیتس، وابسته تجاری سابق او نیز بازداشت شده است. اتهامات این دو فرد نزدیک به دونالد ترامپ، اقدام علیه ایالات متحده، پولشویی و اظهارات خلاف واقع اعلام شده است.

سی‌ان‌ان و رویترز هفته پیش خبر طرح اتهامات را به نقل از منابع موثق منتشر کرده و گفته بودند، ماهیت این اتهامات و هویت متهم یا متهمان معلوم نیست. احضار، بازداشت و اعلام اتهامات سنگین علیه این افراد حکایت از آن دارد که روند تحقیقات پرونده دخالت روسیه در انتخابات ایالات متحده وارد مرحله‌یی تازه شده است. ترامپ فعالیت در این زمینه را توطئه علیه خود و همراهانش می‌داند و در چند روز اخیر از جمهوری‌خواهان خواسته تا برای جلوگیری از ادامه این تحقیقات کاری کنند.

مانافورت 68 ساله از ژوئن تا آگوست 2016 در کمپین ترامپ بود و پس از آن به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره دریافت میلیون‌ها دلار غیرقانونی از یک حزب حامی روسیه در اوکراین استعفا کرد. او در شرایطی احضار شده که ماموران اف‌بی‌آی جولای امسال به خانه‌اش یورش برده و مدارکی را از آنجا ضبط کردند.

رابرت مولر، رییس پیشین اف‌بی‌آی از سوی وزارت دادگستری امریکا به عنوان بازرس ویژه برای بررسی مداخله روسیه در انتخابات همچنین میزان آگاهی تیم انتخاباتی دونالد ترامپ از این مساله منصوب شده است. انتصاب مولر از سوی وزارت دادگستری پس از آن بود که رییس‌جمهوری امریکا جیمز کومی، مدیر وقت اف‌بی‌آی را اخراج کرد. ترامپ بلافاصله در مصاحبه‌یی گفته بود، هنگام تصمیم برای اخراج کومی تحقیقات روسیه را در سر داشته است. اف‌بی‌آی تحت مدیریت کومی درباره آن اتهام تحقیق می‌کرد. اکنون مولر علاوه بر پیگیری احتمال دخالت روسیه در انتخابات امریکا درباره کارشکنی ترامپ و جلوگیری از اجرای عدالت در این باره نیز شفاف‌سازی کند.

سی‌ان‌ان دوشنبه نوشت:«بازداشت مانافورت و گیتس که یکی از اتهامات آنان اقدام علیه ایالات متحده شرایط سیاسی جدید و پیچیده‌یی را به کاخ سفید تحمیل می‌کند. تصمیم رابرت مولر برای کنکاش در گذشته مانافورت و یافتن سرنخ‌هایی برای متهم کردنش، نشان می‌دهد که تهدید مولر و تیم او برای نزدیکان ترامپ تا چه حد جدی است. تنها همین مساله که فردی که سابقا از نزدیکان ترامپ بوده به اقدام علیه امریکا متهم شده، می‌تواند چالش‌های سیاسی زیادی برای رییس‎جمهور به وجود آورد. تا اینجا همین اتهامات نشان می‌دهد که فرضیه ترامپ مبنی بر اینکه دخالت روسیه در انتخابات بهانه‌ دموکرات‌ها برای توجیه شکست‌شان در انتخابات بوده را بی‌اثر می‌کند.»

دیلی نیشن با اشاره به نخستین بازداشت‌ها در ارتباط با پرونده موسوم به «روسیه‌گیت» می‌نویسد:«معمولا در تحقیقاتی با این حجم از گستردگی ابتدا افراد رده ‌پایین احضار و بازداشت می‌شوند تا بتوان در جریان بازجویی از آنها مدارکی را علیه افراد رده ‌بالاتر جمع‌آوری کرد. همچنین در این مرحله متهمان رده ‌پایین را تحت فشار می‌گذارند تا علیه عوامل دیگر دخیل در پرونده شهادت دهند. این صدور قرار بازداشت یک ماهی کوچک است برای شکار ماهی‌های بزرگ‌تر.»

 حمله ترامپ به کلینتون

دویچه‌وله نوشته، رییس‌جمهور ایالات متحده که فعالیت‌های تازه در این زمینه را توطئه علیه خود و همراهانش می‌داند روز یک‌شنبه در چند پیام توییتری تلاش کرد، نظرها را متوجه هیلاری کلینتون رقیب خود در انتخابات ریاست‌جمهوری کند. ترامپ ازجمله نوشت:«تمامی این داستان‌ها درباره روسیه دقیقا زمانی پخش می‌شود که جمهوری‌خواهان دست به یک اقدام تاریخی برای کاهش مالیات و اصلاح قوانین مالیاتی زده‌اند. آیا این تصادفی است؟ خیر.»

ترامپ همچنین در توییت‌های خود شکایت کرده که تحقیقات درباره استفاده کلینتون از ایمیل شخصی در مقام وزیر خارجه به درستی صورت نگرفته است. نمایندگان حزب جمهوری‌خواه قبلا گفته‌اند که یک معامله خرید اورانیوم با یک شرکت روسی در سال ۲۰۱۰ زمانی که کلینتون وزیر خارجه بود در مقابل اعطای کمک به موسسه خیریه همسرش صورت گرفت. ترامپ یک‌شنبه بار دیگر این اتهام را تکرار کرد. او دو روز پیش هم گفته بود:«این موضوع کم و بیش پذیرفته شده است که تبانی میان من و روسیه وجود نداشته بلکه در عوض پیوندهایی میان مسکو و کلینتون وجود داشته است.»

 نامحبوب‌تر از همیشه

رییس ستاد انتخاباتی ترامپ در شرایطی به اقدام علیه ایالات متحده متهم شده که براساس جدیدترین نظرسنجی میزان عدم محبوبیت رییس‌جمهور امریکا در نوع خود رکوردی در تاریخ سیاست مدرن امریکا محسوب می‌شود. دیلی‌میل نوشته، نظرسنجی ان‌بی‌سی نیوز و وال‌استریت ژورنال حاکی از آن است که میزان عدم‌ محبوبیت ترامپ که 9ماه از ریاست‌جمهوری وی می‌گذرد به 38درصد رسیده است. باراک اوباما، رییس‌جمهور سابق امریکا در این مقطع از ریاست‌جمهوری‌اش(۹ماه پس از آغاز به کار دولتش) ۵۱ درصد محبوبیت داشت و بیل کلینتون نیز در همین مقطع از محبوبیت ۴۷درصدی برخوردار بود. دونالد ترامپ همچنین شاهد رویگردانی باب کورکر و جف فلیک دو چهره برجسته حزبش از او بوده که به صراحت مخالفت خود را با رفتارها و سیاست‌های ترامپ اعلام کردند.

 

 

ارسال نظر