کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۰۸۴

 استعفای شهردار آنکارا به درخواست اردوغان

ملیح گوکچک شهردار آنکارا، در پی فشارهای رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، سرانجام از سمت خود استعفا داد. اردوغان گفته که به‌دنبال احیای «حزب عدالت و توسعه» پیش از انتخابات ۲۰۱۹ است. به نوشته حریت، گوکچک که پیش‌تر از وفاداران به اردوغان به‌شمار می‌رفت برای مدت

 ۲۳ سال شهردار پایتخت ترکیه بود. هنوز جانشینی برای شهردار آنکارا انتخاب نشده است. تاکنون چندین شهردار از سمت‌ خود استعفا کرده‌اند که شامل قدیر توپباس شهردار استانبول نیز می‌شود.

 هشدار قطر درباره هرگونه اقدام نظامی

شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر قطر، درباره به‌کارگیری زور از سوی چهار کشور عربی برای حل بحران مناسبات خود با دوحه هشدار داد و گفت که اقدام نظامی تنها منطقه را به آشوب می‌کشاند. به گزارش آسوشیتدپرس، تهدید به اقدام نظامی علیه قطر از همان روزهای نخست آغاز بحران در روابط میان چهار کشور عربی و دوحه در پنجم ژوئن امسال بر سر زبان‌ها افتاد. رسانه‌های عرب‌زبان وابسته به کشورهای تحریم‌کننده قطر پیشنهاد کرده بودند که باید عملیات «سپر شبه جزیره‌العرب»، بازوی نظامی شورای همکاری خلیج‌فارس، آغاز شود.

 سفر وزیر خارجه ترکیه به عمان

وزیر خارجه ترکیه در سفری رسمی به عمان رفت. به ‌گزارش خبرگزاری رسمی عمان، مولود چاووش‌اوغلو قرار است با برخی مسوولان عمان دیدار و درباره تحولات منطقه و روابط دوجانبه گفت‌وگو کند. ترکیه و عمان موضع بی‌طرفی را در قبال بحران قطر و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس اتخاذ کرده‌اند. این بحران درحالی وارد ششمین ماه خود می‌شود که تلاش‌های کویت برای حل اختلافات میان طرف‌ها بی‌نتیجه مانده است.

 کشته شدن 13 پلیس در قندوز افغانستان

منابع محلی و نمایندگان مردم قندوز در مجلس نمایندگان افغانستان تایید کردند که طالبان

 ۱۳ پلیس را در روستای آدم‌خان در مسیر شاهراه قندوز-ولسوالی خان‌آباد این ولایت شمال‌شرقی کشته‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی، کنترل این منطقه اکنون در دست نیروهای امنیتی افغانستان است که تازه به محل اعزام شده‌اند. قندوز از جمله مناطقی است که طالبان در آن حضور گسترده دارد.

 سفر وزیر دفاع فرانسه به امارات

وزیر دفاع فرانسه با هدف تقویت روابط استراتژیک پاریس و ابوظبی به امارات رفت. به‌ گزارش روسیا الیوم، فلورانس پارلی یک‌شنبه با محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی دیدار کرده و درباره تقویت روابط دفاعی دوجانبه و چالش‌های منطقه‌یی گفت‌وگو کرده است. فروش جنگنده‌های رافال ساخت فرانسه به امارات نیز ازجمله موضوعات مورد بحث دوطرف بوده است. فرانسه شریک اصلی امارات محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر