امریکا عوارض گمرکی برای چین وضع کرد

۱۳۹۶/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۰۸۳

گروه جهان  منوچهر فخرزاد   وزارت بازرگانی امریکا برای جلوگیری از زمین خوردن صنعت آلومینیوم ایالات متحده و جلوگیری از فعالیت دامپینگ چین در ایالات متحده عوارض گمرگی بیشتری را برای این کالای چینی وضع کرده است. به اعتقاد کارشناسان این اقدام واشنگتن در آستانه دیدار دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا با شی جین‌پینگ رییس‌جمهور چین تنش دو قطب اقتصادی جهان را تشدید خواهد کرد.

به‌گزارش بلومبرگ، وزارت بازرگانی امریکا اعلام کرده تعرفه اولیه واردات را روی ورق آلومینیوم چینی بین 96.81درصد تا 162.24درصد اعمال خواهد کرد تا جلو فروش این کالا با قیمت ناعادلانه بسیار پایین در بازار امریکا را بگیرد. همچنین در ماه آگوست سال جاری میلادی، وزارت بازرگانی امریکا روی ورق آلومینیوم چینی بین 16.56درصد تا 80.97درصد عوارض گمرکی وضع کرده بود تا سیاست ضد دامپینگ خود را به کار گیرد.

این اقدام نشان می‌دهد، دولت ترامپ قصد دارد با اعمال فشار بیشتر به چین، شکاف کسر تجاری امریکا را با این کشور کاهش دهد. تلاش‌های پیشین ترامپ در این عرصه موفقیت چندانی نداشته است. اختلاف کسری تجاری امریکا با چین تقریبا ۳۵۰میلیارد دلار اعلام شده که ترامپ با اعمال سیاست‌های اقتصادی گوناگون به‌دنبال کاهش آن است.

از زمان روی کار آمدن ترامپ، چین بارها هشدار داده که سیاست‌های یک‌جانبه دولت جدید امریکا می‌تواند همکاری‌های گسترده تجاری دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد. این کشور شنبه بار دیگر در آستانه سفر ترامپ به چین از واشنگتن خواسته برای حل اختلافات اقتصادی طرفین تلاش کند.  به گزارش ایرنا، «گایو فونگ» سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفته است: «همکاری امریکا برای پیشبرد مناسبات در یک مسیر پایدار و سالم بسیار اهمیت دارد. چین نگران است سیاست‌های یک‌جانبه تجاری امریکا و فشارهای این کشور برای تقویت پول ملی چین باعث شود تا مناسبات اقتصادی دو شریک بزرگ تیره شود.»

این مقام چینی همچنین با تاکید بر اینکه دستیابی به نتایج مثبت و پیشبرد سالم مناسبات و حل اختلافات بستگی به این دارد که طرفین همکاری نزدیک اقتصادی داشته باشند، گفته پکن به‌دنبال تعمیق همکاری‌های تجاری و اقتصادی با امریکاست و درباره این مساله قرار است با رییس‌جمهوری امریکا در چین رایزنی‌های لازم صورت گیرد.  

گفته شده، سران دو کشور در ماه آینده میلادی در پکن درباره مسائل مختلف از جمله روابط تجاری و اقتصادی به‌طور مشروح گفت‌وگو خواهند کرد. در سال جاری میلادی ویلبر راس وزیر بازرگانی امریکا نیز در راس یک هیات تجاری و اقتصادی به چین سفر خواهد کرد و طرفین اکنون در حال رایزنی در این باره هستند.

 

 

ارسال نظر