پنتاگون: واکنش‌مان به کره‌شمالی کوبنده است

۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۰۰۲

گروه جهان| وزیر دفاع امریکا از گزینه دیپلماسی به عنوان راه‌حل بحران کره‌شمالی دفاع کرد ولی در عین حال نسبت به عواقب حمله به منافع ایالات متحده یا دیگر متحدانش به ‌شدت هشدار داد. جیمز ماتیس که برای دیدار با مقامات کره جنوبی به سئول سفر کرده، توسل احتمالی پیونگ‌یانگ به سلاح هسته‌یی را غیرقابل قبول خوانده و تاکید کرده، کوچک‌ترین استفاده از این سلاح با پاسخ کوبنده نظامی واشنگتن همراه خواهد شد. در همین حال گاردین نوشته در پی افزایش نگرانی‌ها از شکست دولت امریکا برای گفت‌وگو با پیونگ‌یانگ، سناتورهای دموکرات طرحی را به کنگره ارائه کرده‌اند که هدف اصلی آن ممانعت از حمله پیشدستانه دونالد ترامپ به کره‌‌شمالی است. جیمز ماتیس شنبه در ادامه سفر منطقه‌یی خود به شرق آسیا از مرز مشترک میان دو کره دیدار کرده و گفته، هدف امریکا جنگ با کره‌شمالی نیست بلکه هدفش قانع‌ کردن رهبر کره‌شمالی به دست ‌کشیدن از زرادخانه‌های هسته‌یی است. وزیر دفاع امریکا گفته است:«رفتار کیم جونگ اون هیچ راهی را برای پذیرش موضع هسته‌یی این کشور باز نگذاشته و ما نمی‌توانیم کره‌شمالی هسته‌یی را بپذیریم.» وزیر دفاع امریکا همچنین به این مساله اشاره کرده که برنامه‌های تسلیحاتی کره‌شمالی تقویت‌کننده موضع دفاع این کشور نیست و اصرار پیونگ‌یانگ بر موضع کنونی، اقدامی غیرسازنده است و امنیت و ثبات در شبه جزیره کره را تضعیف می‌کند.

مون جائه ‌این، رییس‌جمهوری کره‌جنوبی پس از دیدار با جیمز ماتیس گفته، استقرار نیروها و تسلیحات استراتژیک امریکا در منطقه شامل پرواز بمب‌افکن‌های امریکایی بر فراز شبه جزیره کره بازدارندگی موثری در مقابل تهدیدهای کره‌شمالی محسوب می‌شود.

تنش کره‌شمالی و امریکا پس از یک‌سری آزمایش‌های هسته‌یی و موشکی از سوی پیونگ‌یانگ شدت گرفته است. دونالد ترامپ اخیرا هشدار داده امریکا می‌تواند کره‌شمالی را به طور کامل نابود کند. سخنان تحریک‌آمیز ترامپ سناتورهای دموکرات را نگران کرده است. گفته شده، نمایندگان دموکرات کنگره، لایحه‌یی ارائه کرده‌اند که هدف آن جلوگیری از اقدام ترامپ برای اجرای حمله پیشدستانه علیه کره‌شمالی است. گاردین نوشته، لایحه موسوم به «نه به حمله مغایر قانون‌اساسی به کره‌شمالی» دومین تلاش قانونی برای محدود کردن اختیارات دونالد ترامپ برای آغاز یک جنگ یکجانبه محسوب می‌شود. اوایل امسال هم لایحه‌یی ارائه شد تا ترامپ نتواند بدون اعلام جنگ از طرف کنگره، یک حمله هسته‌یی علیه دشمن خارجی انجام دهد. لایحه جدید که در مجلس نمایندگان به جریان افتاده، مانع از حمله به کره‌شمالی بدون مجوز کنگره می‌شود. تاکنون تنها دو جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان از این لایحه حمایت کرده‌اند و مشخص نیست که حزب جمهوری‌خواه در سنا از این لایحه حمایت می‌کند یا خیر.

 

ارسال نظر