دولت ترامپ در انتظار شوک بزرگ

۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۹۹۸
دولت ترامپ در انتظار شوک بزرگ

گروه جهان|

 این پایانی است بر آغاز تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در سال 2016 میلادی. رابرت مولر دادستان ویژه پرونده و تیم حقوقی او، فرم‌های قضایی مربوط به تفهیم اتهام نخستین متهم در این پرونده را پر کرده‌اند و دادگاه واشنگتن‌دی‌سی این اتهامات را تایید کرده است.

رویترز نوشته، هیات تحقیق به رهبری رابرت مولر اتهامتی را علیه یک نفر در این پرونده مطرح کرده است. یک منبع مطلع گفته قاضی فدرال دستور داده اتهامات و همچنین هویت متهم در این پرونده تا دوشنبه(فردا) افشا نشود. نشریه ایندیپندنت گمانه‌زنی کرده است که اقامه دعوی علیه نخستین متهم پرونده نشان‌ می‌دهد رابرت مولر و تیم همراه او به این نتیجه رسیده‌‌اند که در انتخابات فرد یا افرادی مرتکب جرم شده‌اند.

جفری توبین کارشناس قضایی در این باره می‌گوید: «اقدام اخیر هیات تحقیق نشان می‌دهد که تحقیقات در این پرونده پیشرفت‌های جدی داشته است.» هیات تحقیق به رهبری مولر همچنین قرار است بررسی کند که آیا دونالد ترامپ تلاش کرده مانع روشن شدن حقیقت در این پرونده شود یا خیر.

ترامپ چند ماه پیش جیمز کومی رییس سابق (اف‌بی‌آی) را که مسوول تحقیق درباره دخالت روسیه در انتخابات امریکا بود برکنار کرد؛ اقدامی که با واکنش‌های گسترده‌یی روبه‌رو شد. در این زمان بود که وزارت دادگستری امریکا رابرت مولر مدیر اسبق اداره تحقیقات مرکزی امریکا (اف‌بی‌آی) را به عنوان مستشار ویژه‌ برای هدایت این تحقیقات تعیین کرد و مولر نیز هیاتی را برای بررسی مدارک موجود در این پرونده تشکیل داد. این هیات در چند ماه گذشته با احضار اشخاص مختلف از جمله پل منافارت رییس سابق ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، تلاش کرده درباره اتهام رابطه حلقه یاران ترامپ و دولت روسیه تحقیق کند.

منابع مطلع از تحقیقات رابرت مولر گفته‌اند او تحقیقات گسترده‌یی درخصوص ارتباط احتمالی بین ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و کشورهای خارجی از جمله فرار مالیاتی و پولشویی انجام داده است. رویترز نوشته، در حالی که گمانه‌زنی‌ها مختلفی درخصوص هویت فرد یا افراد متهم مطرح شده، برخی گزارش‌ها حاکی است که احتمالا به‌زودی مقام‌های قضایی دستور احضار یا بازداشت را صادر می‌کنند. سی‌ان‌ان نوشته متهمان این پرونده 30 اکتبر بازداشت خواهند شد.

گرچه پیتر کار سخنگوی رابرت مولر، از اظهارنظر درباره طرح اقامه دعوی از سوی دادستان ویژه خودداری کرده اما خبرگزاری فرانسه نوشته که هیات تحقیق، مفصلا از رینس پریبوس منشی عمومی سابق کاخ‌سفید، شان اسپایسر سخنگوی سابق ترامپ و برخی مقام‌های مسوول نزدیک به رییس‌جمهور بازپرسی کرده‌اند. نشریه آتلانتیک می‌نویسد: «فرقی ندارد متهم چه کسی است. احضار یا بازجویی یکی از نزدیکان ترامپ می‌تواند شوک بزرگی را به دولت امریکا و فضای سیاسی این کشور وارد کند. کابوس این ماجرا از ابتدای شروع به کار دولت ترامپ لحظه‌یی او را رها نکرده است. حالا در چنین شرایطی تفهیم رسمی اتهام به یکی از اعضای کمپین انتخاباتی یا مقام‌های کاخ سفید روایتی را که تا پیش از این یک فرضیه به حساب می‌آمد را به واقعیتی خطرناک تبدیل می‌کند.»

بیزینس اینسایدر نیز با اشاره به رابطه مایک پمپئو رییس فعلی سازمان سیا با ترامپ نوشته: «دادستان سابق فدرال به‌طور فزاینده‌یی نگران دخالت پمپئو برای توقف روند تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات امریکاست به‌ویژه اینکه پمپئو اخیرا یافته‌های نهادهای امنیتی درباره دخالت روسیه در انتخابات امریکا را تحریف کرده است.»

پرونده‌های متعددی درباره مداخله روسیه در این انتخابات باز شده است؛ از جمله تحقیقات کمیته قضایی سنا و کمیته اطلاعات سنا. تعدای از نهادهای امنیتی امریکا ژانویه ۲۰۱۷ در پایان تحقیقات خود اعلام کردند که ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه، دستور یک کارزار سازمان‌یافته برای تاثیرگذاری بر انتخابات امریکا را صادر کرده بود که هدف آن ایجاد بی‌اعتمادی به سیستم انتخاباتی امریکا، تضعیف هیلاری کلینتون و کمک به دونالد ترامپ بود. با وجود تمامی شواهدی که منتقدان ارائه می‌دهند، دولت روسیه دخالت در کارزار انتخاباتی امریکا را تکذیب کرده و دونالد ترامپ نیز هرگونه همکاری با روسیه را رد می‌کند. رییس‌جمهوری امریکا می‌گوید: این اتهام‌های بی‌اساس، دسیسه دموکرات‌ها برای کمرنگ کردن شکست خودشان در انتخابات نوامبر گذشته است.

او در تازه‌ترین اظهارنظر گفته «همه می‌دانند در انتخابات با روسیه تبانی نکرده و در عوض، هیلاری کلینتون با کرملین همکاری کرده است.» دونالد ترامپ در پیامی توئیتری نوشته است: «با گذشت چندین ماه بررسی هزینه‌بر، همه اتفاق‌نظر دارند که هیچ‌گونه تبانی میان روسیه و ترامپ وجود نداشته بلکه هیلاری کلینتون (رقیب دموکرات وی) تبانی کرد. » تحقیق درباره دخالت روسیه در انتخابات امریکا در شرایطی به مرحله حساسی رسیده که کاخ سفید اخیرا فهرستی از ۳۹ شرکت روسیه را که از سوی ایالات متحده تحت تحریم قرار گرفته‌اند منتشر کرده است. در این فهرست که تحت فشار کنگره آماده شده است شرکت‌های معروف تولید جنگ‌افزار روسیه از جمله شرکت‌های سوخو، توپولف، کلاشنیکوف و چندین شرکت دیگر قرار دارند. براساس قوانین امریکا، تمامی شرکت‌هایی که وارد معامله با این شرکت‌های روسیه شوند تحت تحریم قرار خواهند گرفت.

کاخ کرملین نسبت به اعمال تحریم‌های جدید امریکا علیه روسیه ابراز نگرانی کرده است.

 

 

ارسال نظر