سفر تیلرسون به هند با هدف تقویت همکاری اقتصادی

۱۳۹۶/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۸۴۷

گروه جهان

رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا در سفرش به هند با وزیر خارجه این کشور گفت‌وگو کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، افغانستان و نقش هند در این کشور جنگ‌زده و همچنین تقویت همکاری‌ها میان هند و امریکا که دو اقتصاد بزرگ جهان محسوب می‌شوند، در صدر دستور کار مذاکرات تیلرسون با سوشما سواراج، همتای هندی وی بودند.  در خصوص بحران کنونی در شبه جزیره کره و رویکرد هند به این موضوع، سواراج پس از دیدار با تیلرسون گفت که کشورش قصد دارد سفارت کره‌شمالی در دهلی‌نو را همچنان حفظ کند. به گفته وی، دهلی‌نو معتقد است حضور دیپلماتیک کره‌شمالی در هند برای حفظ یک خط ارتباطی با این کشور ضروری است. هند و کره‌شمالی روابط دیپلماتیک دارند.

رسانه‌های هندی پیش‌بینی کردند که مقامات این کشور در مورد مسلح‌کردن پهپادهای گشت‌زنی «گاردین» امریکا نیز با تیلرسون گفت‌وگو کرده باشند. اگرچه دهلی‌نو در خصوص مذاکرات دفاعی رسما اعلام نظر نکرده، اما مقام‌های ارشد این کشور فاش کرده‌اند ۲۲ فروند پهپاد گاردین به قیمت حدود سه میلیارد دلار از امریکا خریداری شده است که در صورت مسلح شدن، قیمت آنها به‌صرفه‌تر خواهد بود. نسخه مسلح پهپاد گاردین «انتقام‌جوی دریا» نام دارد و مجهز به تجهیزات پیشرفته‌یی از جمله رادار روزنه مصنوعی و سامانه هدف‌گیری الکترو اپتیکی و قابلیت شلیک موشک‌های هلفایر و بمب‌های لیزری هدایت‌شونده است.

جیمز ماتیس وزیر دفاع امریکا در سفر ماه گذشته خود به هند رسما پیشنهاداتی را در ارتباط با «قیمت و موجودی» فروش ۲۲پهپاد گاردین به هند مطرح کرده بود. هند به دنبال استفاده از این پهپادهای با قابلیت پرواز در زمان طولانی و در ارتفاع بالا برای حفاظت از ۷۰۰۰ کیلومتر مرز دریایی خود در مقابل نفوذی‌های بالقوه است.  گفته شده که تیلرسون بعد از سفرش به هند یک بازدید کوتاه از پاکستان داشت و به دلایل امنیتی شب را در اسلام‌آباد سپری نکرد. تیلرسون قرار است درباره چند مساله مهم از جمله تهدید هسته‌یی کره‌شمالی، تروریسم در پاکستان و افغانستان، اختلافات عربستان و قطر، آینده گروه تروریستی داعش و همکاری‌های دوجانبه دریایی با مقام‌های هند گفت‌وگو کند.

 

 

ارسال نظر