پایان نشست سران کرد با تاکید بر حفظ وحدت اقلیم

۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۵۹۷

گروه جهان|  رهبران کرد که یک‌شنبه برای تبیین سیاست‌های آتی خود در تعامل با بغداد و نیز مسائل داخلی تشکیل جلسه داده بودند با صدور بیانیه‌یی از پذیرش هرگونه سیاست تحمیلی یا عقب‌نشینی از همه‌پرسی سرباز زدند. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه روداو، مسوولان 32 حزب و گروه سیاسی در اقلیم کردستان برای بررسی اوضاع پیش آمده در اقلیم و نیز مسائل داخلی تشکیل جلسه داده بودند. در پایان این جلسه حاضران با صدور بیانیه‌یی بر وحدت میان احزاب و گروه‌های اقلیم تاکید کردند و گفتند که تشکیل دو اقلیم برای منطقه کردستان عراق را نمی‌پذیرند.

در این بیانیه همچنین حملات نظامی نیروهای دولتی عراق به مناطق مورد مناقشه و سیاست‌های اقتصادی بغداد علیه کردها محکوم شده است. حاضرین در این نشست همچنین آمادگی خود را برای گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط و براساس قانون اساسی و به دور از هرگونه سیاست تحمیلی اعلام کرده‌اند. در این نشست رهبران و مسوولان 32 حزب و جریان سیاسی اقلیم کردستان به غیر از گروه‌های اپوزیسیون مثل تغییر و جماعت اسلامی حضور داشتند.

رهبران کرد در شرایطی بر عقب‌نشینی نکردن از همه‌پرسی تاکید کرده‌اند که اسکای‌نیوز نوشته بود این شورا لغو پست ریاست اقلیم کردستان و تشکیل یک دولت موقت 6ماهه را به عنوان دو گزینه برای حل بحران با بغداد بررسی خواهد کرد. گفته شده بود در صورت تشکیل دولت 6ماهه موقت، این دولت وظیفه مذاکره با دولت مرکزی عراق و برگزاری انتخابات در اقلیم را برعهده خواهد داشت.

برخی نمایندگان پارلمان اقلیم کردستان نیز با تایید مذاکرات درباره لغو پست ریاست اقلیم و توزیع اختیارات رییس اقلیم بین دولت و پارلمان این منطقه گفته بودند که چنین تصمیمی می‌تواند اعتماد از دست رفته بغداد-اربیل را احیا کند. به‌گزارش الوطن العربی، ابوبکر عبدالله رییس فراکسیون اتحادیه اسلامی در پارلمان کردستان عراق، در این باره گفته است: «لغو پست رییس اقلیم کردستان می‌تواند به حل بحران کنونی کمک کند. لغو این پست راه‌حلی است که همه را راضی می‌کند. این پست در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۵ وجود نداشت و اختیارات اجرایی‌اش به عهده دولت گذاشته شده بود اما قانون‌گذاری به دست پارلمان اقلیم بود.» شبکه العربیه نیز یک‌شنبه به نقل از منابع پارلمانی عراق از احتمال صدور حکم بازداشت مسعود بارزانی خبر داده بود. منابع عراقی گفته‌اند تاکنون 55 پرونده شکایت علیه بارزانی از تمام مناطق عراق به دادگاه قضایی ارائه شده و انتظار می‌رود که این شکایت‌ها در قوه قضاییه عراق بررسی شود. بنابر این گزارش، محتوای شکایت‌ها در پرونده‌های مسعود بارزانی شامل مسائل مربوط به همه‌پرسی برای استقلال اقلیم کردستان، پیامدهای آن و همچنین اتهاماتی مانند تهدید امنیت ملی عراق، قاچاق و فروش نفت در خارج از چارچوب اداری و قانونی اقلیم و دولت مرکزی، شده است. شورای عالی قضایی عراق پنج‌شنبه نیز حکم بازداشت کوسرت رسول معاون اول بارزانی، به اتهام توهین به ارتش عراق را صادر کرده است. کوسرت رسول در یک سخنرانی نیروهای دولت فدرال عراق در استان کرکوک را «اشغالگر» خوانده بود.

 

ارسال نظر