گام بلند سنا در پیشبرد طرح مالیاتی ترامپ

۱۳۹۶/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۴۱۴
گام بلند سنا در پیشبرد طرح مالیاتی ترامپ

گروه جهان  طلا تسلیمی  

قانون‌گذاران مجلس سنای امریکا با 51 رای موافق در برابر 49 رای مخالف، لایحه بودجه سال مالی 2018 را تصویب کردند؛ اقدامی که مسیر را برای پیشبرد طرح کاهش مالیاتی دونالد ترامپ رییس‌جمهوری این کشور، حتی بدون حمایت دموکرات‌ها، هموار می‌سازد. ابتکارعمل‌های کلیدی جمهوری‌خواهان از جمله پیشنهاد متوقف کردن نظام بهداشت و درمان باراک اوباما رییس‌جمهوری پیشین، تا این لحظه با شکست مواجه شده‌اند و از این‌رو، چهره‌های ارشد حزب حاکم به اصلاحات مالیاتی به عنوان عاملی برای افزایش محبوبیت حزب در انتخابات میان دوره می‌نگرند.

 فرصت طلایی طرح اصلاح مالیاتی

به گزارش «فایننشال‌تایمز»، قدم بعدی پس از تصویب لایحه بودجه همکاری‌های نزدیک سناتورها با قانون‌گذاران مجلس نمایندگان برای هماهنگ‌سازی اسناد بودجه خواهد بود. در لایحه تصویبی در سنا کسری بودجه ناشی از کاهش مالیاتی تا سقف 1.5تریلیون دلار در نظر گرفته شده، در حالی که در نمونه تصویبی در مجلس نمایندگان، قانون‌گذاران بیشتر به دنبال چارچوب مالیاتی و کاهش هزینه‌ها برای خنثی‌سازی کسری بودجه بودند.

مایک انزی رییس‌جمهوری‌خواه کمیته بودجه سنا، تاکید کرد: «این قطعنامه بودجه، نخستین قدم به سمت افزایش حمایت‌ها از اصلاحات مالیاتی است، به این دلیل که فضای مالی مورد نیاز را برای کمیته‌های تالیف لایحه اصلاح مالیاتی در مجلس‌های سنا و نمایندگان فراهم می‌آورد.» حزب جمهوری‌خواه در تلاش‌ها برای متوقف‌سازی قانون خدمات درمانی مقرون به صرفه موسوم به «اوباماکِر» نیز از مکانیسم مشابه قطعنامه بودجه استفاده کرده بود، اما در نهایت در کسب آرای لازم برای پیشبرد اهداف خود شکست خورد؛ اما به نظر می‌رسد که این مرتبه امیدها به پیشبرد یکی از وعده‌های اصلی ترامپ در کارزار انتخاباتی افزایش یافته است.

دموکرات‌ها عصر پنج‌شنبه یک سری اقدامات لابی‌گری ناموفق برای الصاق اصلاحیه‌هایی به قطعنامه بودجه داشتند؛ اما سیاستمداران مطرح جمهوری‌خواه سراسر هفته گذشته را به تلاش برای جلب حمایت از این قطعنامه گذراندند. می‌توان گفت تصمیم جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آریزونا، به حمایت از لایحه بودجه لحظه‌یی حساس برای حزب بود و بازگشت سناتور تاد کوچران به کنگره پس از یک دوره بیماری، به جمهوری‌خواهان در تصویب لایحه بودجه یاری رساند. سناتور راند پال از ایالت کنتاکی تنها جمهوری‌خواهی بود که در اعتراض به آنچه مخارج بیش از اندازه تلقی می‌کرد، علیه لایحه بودجه رای داد.

به گزارش «نیویورک ‌تایمز»، ترامپ ساعت یک بامداد در توئیتی تصویب لایحه بودجه را به میچ مک‌کانل تبریک گفت و این اقدام را «نخستین قدم در مسیر اجرای کاهش‌های مالیاتی گسترده برای مردمان امریکا» توصیف کرد. اما بودند افراد دیگری که بلافاصله پیش‌نویس بودجه را محکوم کردند؛ برنی سندرز، سناتور مستقل از ایالت ورمونت و یکی از اعضای رده بالای کمیته بودجه، این طرح را «به‌شدت ظالمانه» توصیف کرد و چاک شومر، سناتور ایالت نیویورک و رهبر دموکرات‌ها در سنای امریکا، لایحه بودجه را «باری بر دوش طبقه متوسط» خواند.

 سرمایه‌گذاران خشنود

به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران که از مدت‌ها پیش منتظر نشانه‌یی مبنی‌بر بقای اصلاحات مالیاتی بودند، جمعه را با خشنودی کامل آغاز کردند. خبر تصویب بودجه با واکنش مثبت بازارهای ارز و سهام امریکا مواجه شد و به کاهش توجه‌ سرمایه‌گذاران به اوراق بهادار انجامید. شاخص ارزش دلار 0.41 درصد افزایش یافت و ارز دیگر شرکای تجاری همچون پوند بریتانیا، یورو و ین ژاپن را تحت فشار قرار داد. در بازار سهام نیز ارزش شاخص «اس‌اند‌پی500» برابر با 0.29 درصد افزایش یافت. بازارها با درآمد ثابت نیز به اخبار مربوط به لایحه بودجه واکنش نشان دادند؛ نرخ بهره‌وری شاخص اوراق بهادار 10 ساله وزارت خزانه‌داری با افزایش 0.042 درصد به 2.3628 رسید که بیشترین میزان در یک هفته و نیم گذشته بود. لازم به ذکر است که نرخ بهره‌وری در زمان کاهش قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

کنستانتینو آنتیس از گروه تحقیقات «اِی‌دی‌اس سکیوریتیز» در این باره گفت: «تا این لحظه پیشرفت اندکی را در زمینه برنامه مالیاتی (ترامپ) شاهد بودیم و سرمایه‌گذاران در بازار امید خود را به هر تحولی در این زمینه از دست داده بودند، اما این خبر شاید نخستین قدم به سمت تغییر در سیاست پولی امریکا باشد. ناگفته نماند که برای افزایش ارزش دلار به پیشرفت‌های بیشتر در این زمینه نیازمندیم.» مارشال گیتلر، استراتژیست ارشد در «اِی‌سی‌ال‌اس گلوبال»، نیز گفت: «جمهوری‌خواهان در اقدامی که احتمال مقابله دموکرات‌ها را از بین برد، 51 به 49 به نفع قطعنامه بودجه رای دادند و شانس ترامپ را در عمل به یکی از وعده‌های انتخاباتیش بالا بردند. احتمال تصویب طرح کاهش مالیاتی یک‌شبه تاثیرات مثبت خود را بر دلار امریکا و بازارهای سهام نشان داد، چرا که چشم‌انداز افزایش سودمندی تجارت‌ها به افزایش فعالیت‌ها در بازار منجر می‌شود.»

اوایل این هفته استیون مونشن، وزیر خزانه‌داری امریکا، هشدار داده بود اگر جمهوری‌خواهان در پیشبرد اصلاحات اقتصادی شکست بخورند، بازارهای سهام دچار رکود خواهند شد. اریک وایسمن، از شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ام‌اف‌اس (خدمات مالی ماساچوست)، گفت پیش‌بینی نمی‌کند که واکنش بازارها تا این اندازه شدید باشد، اما اکر دولت ترامپ و کنگره بتوانند نهایتا به اصلاحاتی قابل‌توجه دست یابند، این مساله احتمالا به افزایش اعتبار «دارایی‌های مخاطره‌آمیز با سوددهی بالا» منجر می‌شود.

میچ مک‌کانل، سناتور ایالت کنتاکی و رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، گفته اعضای حزب وی امیدوارند بتوانند تا پیش از پایان سال جاری میلادی اصلاحات مالیاتی جامع را به تصویب برسانند؛ اما برخی کارشناسان این جدول زمانی را به دلیل پیچیدگی موضوع و رقابت‌ها در لابی‌گری زیرسوال برده‌اند. در همین حال، برخی جمهوری‌خواهان محافظه‌کار به‌شدت نگران تاثیرات بلندمدت اصلاحات مالیاتی بر بدهی عمومی دولت امریکا هستند. دفتر بودجه کنگره پیش‌بینی کرده در صورت تصویب کاهش مالیاتی پیشنهادی دولت، بدهی عمومی ایالات متحده از 15 تریلیون دلار در پایان سال 2017، پایان سال 2027 به 26 تریلیون دلار برسد که این مبلغ برابر با 91 درصد تولید ناخالص داخلی و بیشترین سطح بدهی‌های عمومی از سال 1947 به بعد است.

 

ارسال نظر