طرح پسا برگزیتی «تاسک» برای اتحادیه اروپا

۱۳۹۶/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۳۵۸

گروه جهان  دونالد تاسک رییس شورای اروپا، پیشنهاد یک طرح بلندپروازانه را برای اتحادیه اروپا مطرح کرده و اجرای 13 اجلاس در دو سال آینده با هدف بازسازی دوباره اتحادیه پس از شوک برگزیت و دیگر اتفاقات را خواستار شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، تاسک که وظیفه هماهنگ ‌کردن نشست‌های اتحادیه اروپا را برعهده دارد، این برنامه را چند هفته پس از آن مطرح کرد که افرادی نظیر امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه و ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا، اجرای اصلاحاتی عمیق در این اتحادیه را خواستار شده‌اند. این اصلاحات به‌ویژه پس از آن اهمیت یافتند که تصمیم بریتانیایی‌ها درباره خروج از اتحادیه اروپا شوک بزرگی به اتحادیه وارد کرد.

چارچوب زمانی پیشنهادی ارائه شده از سوی دونالد تاسک از نشست پنج‌شنبه و جمعه (امروز و فردا) این اتحادیه در بروکسل شروع شده و شامل اجلاس‌های برنامه‌ریزی شده و منظم اتحادیه اروپا تا ژوئن 2019 و نشست‌های غیررسمی درمورد موضوعات ویژه می‌شود. این نشست‌ها همچنین یک اجلاس ویژه اتحادیه اروپا در کشور رومانی چند هفته پس از خروج احتمالی بریتانیا از اتحادیه اروپا در مارس 2019 و همچنین یک نشست امنیتی ویژه خارج از این چارچوب در سال 2020 در وین را شامل می‌شود. رهبران اتحادیه اروپا سال گذشته میلادی تصمیم گرفتند که این بلوک نیاز به تغییرات بنیادین دارد و در غیر این صورت شکست خواهد خورد. پیروزی ماکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری در فرانسه نیز روح جدیدی را به این فرآیند دمیده است. تاسک در دعوتنامه خود به رهبران اتحادیه اروپا پیش از مذاکرات دو روزه پنج‌شنبه و جمعه نوشت: «بسیار از تمایل شما به تسریع امور و غلبه بر احساس بی‌قدرت بودن خوشحال هستم.» تاسک گفت برنامه مذاکرات احتمال میان 28 عضو فعلی اتحادیه اروپا با حضور بریتانیا یا بین

27 کشور دیگر پس از برگزیت، «بسته به موضوع» تغییر کنند.

این درحالی است که لابیگری‌های فشرده ترزا می ‌نخست‌وزیر بریتانیا، با رهبران اتحادیه اروپا برای گشایش مذاکرات بر سر دوره انتقالی برگزیت، ناموفق بوده است. به گزارش دیلی‌تلگراف، به نظر می‌رسد که دولت بریتانیا هرگونه امتیازدهی در روند جدایی از اتحادیه اروپا را منتفی دانسته و بروکسل نیز رویکرد خود در قبال برگزیت را سخت‌تر کرده است. در این حال، ترزا می ‌برای رفع بن‌بست کنونی در مذاکرات با ماکرون و لئو وارادکا نخست‌وزیر ایرلند، تماس داشته و در ضیافت شام 90 دقیقه‌یی در بروکسل به همراه ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا و میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد برگزیت در اتحادیه، حضور یافت؛ اما در بیانیه مشترک یونکر و ترزا می‌ هیچ نشانه‌یی از تحولی به نفع دولت بریتانیا دیده نشد.

 

ارسال نظر