سومین شکست فرمان مهاجرتی ترامپ

۱۳۹۶/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۳۵۴
سومین شکست فرمان مهاجرتی ترامپ

گروه جهان

سومین تلاش دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، برای پیشبرد فرمان مهاجرتی در پی حکم دادگاه فدرال به لغو موقت این فرمان در سراسر کشور شکست خورد. علت حکم دادگاه فدرال «تبعیض‌آمیز بودن» فرمان مهاجرتی به دلیل استفاده از ملیت مسافران به عنوان «عامل قضاوت در زمینه مخاطره امنیتی» اعلام شد. در مورد دو تلاش پیشین در مورد فرمان مهاجرتی، قضات اعلام کرده بودند که انگیزه رییس‌جمهور در این فرمان‌ها، تبعیض علیه مسلمانان بوده است. با این حال، دولت بار دیگر اعلام کرد که به تلاش‌های خود در این زمینه و مبارزه با دادگاه فدرال ادامه خواهد داد و بار دیگر احتمال ارجاع پرونده به دادگاه عالی وجود دارد و این در حالی است که به نظر می‌رسد دادگاه عالی در مقایسه با قضات دادگاه‌های رده پایین‌تر، آمادگی بیشتری برای پذیرش تلاش‌های ترامپ در مقابله با مهاجرت دارد. درگیری‌های ترامپ با دستگاه قضایی بر سر فرمان‌های مهاجرتی اکنون 9ماهه شده و می‌توان گفت که نتیجه این جدل‌ها، قدرت رییس‌جمهوری در سال‌های آتی را تعریف خواهد کرد.

به گزارش بلومبرگ، درک واتسون قاضی محلی در شهر هانولولو، مرکز ایالت هاوایی همزمان با حکم تعلیق موقت فرمان مهاجرتی دولت گفت: «ترامپ تاکنون هیچ مدرکی ارائه نکرده که نشان دهد ورود بیش از 150میلیون شهروند 6کشور مطرح شده در فرمان، منافع ایالت متحده را به خطر می‌اندازند.» وی تاکید کرد: قوانین مهاجرتی فدرال به رییس‌جمهوری اجازه «تبعیض‌های مهار نشده» را نمی‌دهد. واتسون این حکم را درست ساعاتی پیش از زمان اجرایی شدن این فرمان مهاجرتی صادر کرد. قضات دادگاه‌های فدرال در مریلند، گرینبلت و سیاتل نیز در حال بررسی تدابیر مهاجرتی ترامپ هستند. قاضی شهر گرینبلت روز دوشنبه جلسه استماعی در این زمینه برگزار کرده بود.

کاخ سفید در واکنش به این حکم قاضی ایالت هاوایی در بیانیه‌یی اعلام کرد: رییس‌جمهوری اطمینان دارد که در جنگ قانونی بر سر فرمان مهاجرتی که بر مبنای «بررسی گسترده شرایط امنیتی در سطح جهانی» و با مشاوره با وزارت امنیت ملی و دیگر وزرای کابینه تنظیم شده، پیروز خواهد شد.

فرمان مهاجرتی محدودیت ورود به خاک امریکا بر مبنای «ناتوانی یا خودداری کشورها از به اشتراک‌گذاری اطلاعات مهم و ضروری برای حفظ امنیت امریکا» و همچنین بسته به «ارزیابی تهدیدهای تروریستی، بی‌ثباتی و دیگر نگرانی‌های مربوط به امنیت ملی» علیه شهروندان کشورهای مربوطه اعمال می‌شود. وزارت دادگستری امریکا در بیانیه جداگانه‌یی این فرمان مهاجرتی را «نادرست» توصیف کرد و گفت: در این فرمان «جدایی قدرت» بین دستگاه قضایی و شاخه‌های اجرایی را نقض می‌کند.

 تبعیض تمام‌عیار

در فرمان مهاجرتی ترامپ از ورود همه شهروندان کشورهای سوریه و کره‌شمالی و بسیاری از شهروندان چاد، ایران، لیبی، سومالی، ونزوئلا و یمن به خاک امریکا ممانعت می‌شود. واتسون در این باره گفت: «سومین نسخه ممنوعیت آشکارا تبعیض بر مبنای ملیت است.» این قاضی همچنین به این مساله اشاره کرد که ممانعت از ورود برخی شهروندان ونزوئلا و لیبی و ممانعت از ورود برخی دیگر، تناقضی مشهود در این فرمان مهاجرتی است.

رئاز جفری، رییس بخش مهاجرت در شرکت مشاوره حقوقی «ویترز برگمن» در نیویورک گفت: دولت ترامپ احتمالا دیوان عالی را برای حل یک‌باره مناقشات تحت فشار خواهد گذاشت. وی افزود: «چیزی که تاکنون از ترامپ مشاهده کرده‌ایم، این است که وقتی فرمانی به تعلیق در می‌آید، وی به سوی هیات تالیفی باز می‌گردد و فرمان اجرایی جدیدی می‌نویسد؛ اما آنها باور داشتند که این نسخه عملی خواهد بود و حالا دادگاه فدرال آن را از دور خارج کرده است.» داگلاس چین دادستان کل ایالت هاوایی حکم علیه فرمان مهاجرتی ترامپ را «پیروزی دیگری برای نظام قانونی» توصیف کرد و گفت: این ایالت برای دفاع از این حکم آماده است.

عمر جدوت قاضی اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکا که نماینده چندین گروه در پرونده‌ها در هاوایی است، گفت: این اتهام که ممنوعیت مهاجرتی ترامپ بر مبنای تمایلات ضد مسلمانان طرح شده، همچنان در پرونده‌های آتی مطرح خواهد بود؛ این قانون از اساس مشکل دارد. وی افزود: «تا زمانی که دولت سعی کند همین سیاست‌گذاری را به‌طور متوالی و به شکل‌های گوناگون به اجرا بگذارد، تعجب‌آور نیست که نتیجه یکسان باشد؛ دادگاه‌ها این ممنوعیت‌ها را غیرقانونی و مغایر با قانون اساسی خواهند دانست.»

داگلاس چین پرونده شکایت از نسخه اولیه قانون را بازگشایی کرده و گروه‌های محافظت از حقوق مهاجران از جمله پروژه بین‌المللی کمک به پناهجویان و اچ‌‌ای‌ ای‌اس، سازمانی که در قرن 19 برای کمک به یهودیان اروپای شرقی پایه‌ریزی شد، قصد اعتراض به نسخه دوم را دارند. ایالت‌های واشنگتن، کالیفرنیا، نیویورک، ماساچوست، مریلند و اورگون هفته گذشته روند قضایی علیه فرمان مهاجرتی را در سیاتل آغاز کرده‌اند.

نخستین فرمان مهاجرتی ترامپ 27 ژانویه با هدف ممانعت از ورود 7 کشور با اکثریت جمعیت مسلمان صادر شد. اعلام بی‌محابای این فرمان آشفتگی در فرودگاه‌ها و تلی از پرونده‌های قضایی در دادگاه‌های این کشور را در پی داشت. در نهایت ترامپ 6 ماه مارس نسخه دیگری از فرمان را ارائه کرد که در آن ممنوعیت ورود شهروندان به 6 کشور از جمله‌ ایران مربوط می‌شد؛ دیوان عالی در ماه ژوئن با اجرای بخشی از این فرمان موافقت کرد و قرار بود جلسه تصمیم‌گیری نهایی در مورد آن اوایل ماه جاری (اکتبر) برگزار شود؛ اما با صدور نسخه سوم فرمان مهاجرتی این جلسه به کلی لغو شد.

 

 

ارسال نظر