سقوط آخرین پایتخت داعش

۱۳۹۶/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۲۸۳
سقوط آخرین پایتخت داعش

گروه جهان  

با عقب‌نشینی نیروهای داعش از آخرین موضع خود در رقه، کنترل این شهر به‌طور کامل از دست گروه تروریستی داعش خارج شد. اکنون داعش تنها در مناطق بیابانی عراق و حاشیه رود فرات در جنوب شرق سوریه و نیز برخی مناطق در بادیه این کشور حضور دارد. تنها مناطق شهری مهم باقیمانده در دست داعش شهر «القائم» عراق و «بوکمال» سوریه در مرز دو کشور است.

به گزارش یورونیوز و به نقل از دید‌بان حقوق بشر سوریه، رقه که پایتخت خودخوانده داعش در سوریه محسوب می‌شد با سقوط ورزشگاه شهر به منزله آخرین سنگر دفاعی داعش به دست نیروهای ائتلاف آزاد شد و نیروهای دموکراتیک سوریه در مرکز این شهر مستقر شدند. به اعتقاد ناظران، اخراج از رقه ضربه بزرگ دیگری به داعش است که در دو سال اخیر به تدریج در سوریه و عراق درحال عقب‌نشینی بوده است.

شاهدان عینی به رویترز گفته‌اند، نیروهای کرد سوریه پرچم خود را بر فراز ورزشگاهی که مهم‌ترین مقر داعش در رقه محسوب می‌شود به اهتزاز درآورده‌اند. بعد از اهتزاز این پرچم درگیری‌ها خاتمه یافته و تنها پاکسازی این منطقه از مواد منفجره باقی مانده است. خبر آزادی کامل این شهر در شرایطی منتشر شده که حدود۳۵۰۰ غیرنظامی مناطق هفته گذشته این منطقه را ترک کرده بودند. همچنین کاروانی از داعش به همراه خانواده‌هایشان نیز یک‌شنبه در راستای یک توافق با ایالات متحده و نیروهای تحت حمایت امریکا رقه را ترک کردند. اقدامی که انتقاد روسیه را در پی داشت و از امریکا در این باره توضیح خواسته بود.

 ابهام درباره آینده

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با اشاره به آزادی کامل شهر رقه با حمایت نیروهای امریکایی نوشته است: «این عملیات را می‌توان در ماه اکتبر به اتمام رساند، اما سیاست کلی امریکا در قبال سوریه هنوز به‌طور کامل تعیین نشده و تلاش‌ها برای تشکیل یک استراتژی کامل توسط دولت دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا در سوریه با مشکل مواجه شده  که دلیلش وجود اختلاف‌نظرهای اساسی در دولت امریکاست. برخی اعضای دولت از جمله نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل متحد، طرفدار طرح منجر به استعفای بشار اسد رییس‌جمهور سوریه هستند و عده‌یی دیگر از مقام‌های امریکایی بر این باورند که به لطف بشار اسد سوریه از افتادن در سیاه‌چاله‌یی که بسیاری از کشورهای منطقه را بلعیده است، جان به در برده است.»

 سرانجام آزادی

ایسنا نوشته، آزادسازی رقه با بهای گزافی محقق شد. علاوه بر نابودی تقریبا کامل زیرساخت‌های شهر، 3250 نفر در جریان آزادسازی آن کشته شده‌اند. رقه مرکز استانی به همین نام در شمال سوریه است. این شهر پیش از آغاز جنگ داخلی نزدیک به ۳۰۰هزار نفر جمعیت داشت و به‌دلیل وجود رودخانه فرات و زمین‌های حاصلخیز یکی از منابع اصلی تولید محصولات کشاورزی در این کشور محسوب می‌شد.

با شروع ناآرامی‌ها در سوریه و همزمان با تب بهار عربی در سال ۲۰۱۱ مردم رقه نیز به تظاهرات مسالمت‌آمیز روی آوردند و نخستین تظاهرات علنی خود را سوم مارس ۲۰۱۱ برگزار کردند اما چیزی طول نکشید که تظاهرات مردمی با سوءاستفاده شبه‌نظامیان تندرو و البته پاسخ نامناسب مسوولان دولتی در استان به درگیری‌های مسلحانه کشیده شد که نزدیک به دو سال به طول انجامید. شهر رقه بالاخره ششم مارس ۲۰۱۳ سقوط کرد و به دست ائتلافی از گروه‌های مخالف سوریه به رهبری النصره و ارتش آزاد سوریه افتاد تا نخستین مرکز استان در سوریه باشد که به‌طور کامل از کنترل دولت خارج می‌شود.

سیطره النصره بر شهر رقه اما دیری نپایید، چراکه یک ماه بعد داعش سربرآورد و تشکلی موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام» را پدید آورد و اعلام کرد جبهه نصرت نیز در این گروه ادغام شده است، امری که مورد قبول جبهه نصرت واقع نشد و چند ماه بعد کار به درگیری‌های خونین میان دو طرف انجامید تا اینکه سرانجام رقه به‌طور کامل به کنترل داعش درآمد. با کنترل داعش بر شهر رقه، این گروه تروریستی مراکز قدرت خود را خیلی زود به رقه آورد و تا اوایل سال ۲۰۱۴ رقه به پایتخت «خلافت» خودخوانده داعش تبدیل شد.

از سال ۲۰۱۴ که داعش همه مخالفان خود از دیگر گروه‌های شورشی سوری را در رقه کنار زد تا آغاز عملیات کردها برای آزادسازی آن، این گروه تروریستی حاکم بلامنازع رقه بود، هر که را می‌خواست سر می‌برید، آتش می‌زد و به صلیب می‌کشید و از همه اینها فیلم می‌گرفت و به تمام جهان نشان می‌داد.

آزادسازی رقه ششم نوامبر 2016 توسط ائتلافی تحت عنوان «نیروهای سوریه دموکراتیک» آغاز شد که تحت حمایت کامل امریکا و غرب قرار دارد و نیروهای کرد سوری ستون فقرات آن را تشکیل می‌دهند. نزدیک به 7ماه پیش بود که کردهای سوریه اعلام کردند رقه تقریبا در محاصره آنهاست و در طول این ۷ ماه جنگ بی‌امان کردها علیه داعش در مرکز رقه بسیاری از اعضای این گروه تروریستی از پای درآمدند و البته هزاران غیرنظامی نیز قربانی این جنگ شهری خونین شدند و از شهر رقه نیز چیزی جز خرابه‌یی غیرقابل سکونت باقی نماند. تقریبا تمام ساختمان‌های رقه یا در بمباران حمایتی ائتلاف امریکا منهدم شده‌اند یا به عنوان تله‌های انفجاری داعش محکوم به نابودی بوده‌اند.

در روزهای پایانی جنگ در رقه و زمانی که داعشی‌ها در گوشه‌یی از شهر محاصره شده بودند، توافقی دیرهنگام میان نیروهای سوریه دموکراتیک و داعش حاصل شد تا بخشی از تروریست‌ها به همراه خانواده‌هایشان از شهر خارج شوند تا شاید خسارت و تلفات، بیشتر از چیزی که هست، نشود و البته باقیمانده داعشی‌ها که عموما خارجی‌های داعش بودند همچنان جنگیدند تا یکی‌یکی از پای درآیند و البته خرابی‌های بیشتری برای شهر برجای گذاشتند. اکنون شهر رقه آزاد شده و قلب داعش دیگر از تپیدن ایستاده است، اما چیزی که مانع می‌شود اهالی رقه و دیگر سوری‌ها امروز را یکی از بهترین روزهای زندگی‌شان ندانند، ویرانه‌هایی است که داعش به نام شهر برایشان باقی گذاشته و عملا از یک شهر فقط نام آن را یدک می‌کشند.

 

 

ارسال نظر