کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۲۰۷

تغییر نظام انتخاباتی ترکیه  

روزنامه ینی‌شفق اعلام کرده پس از رای «آری» مردم به تغییر قانون اساسی، حکومت ترکیه از نظامی پارلمانی به نظام ریاست‌جمهوری تغییر کرد و در سال 2019 انتخابات با سیستم جدید برگزار خواهد شد. در این گزارش آمده، تیمی 12نفره از حزب حاکم عدالت و توسعه روی قانون جدید انتخابات کار می‌کنند. در سیستم جدید در هر منطقه انتخاباتی هر حزب می‌تواند 2برابر ظرفیت نمایندگان آن منطقه نامزد انتخاباتی معرفی کند. همچنین تعداد نمایندگان پارلمان از 550 نفر به 600 نفر خواهد رسید و رییس‌جمهوری منتخب مردم می‌تواند بدون کسب رای اعتماد از مجلس، اعضای کابینه خود را برای مدت 5 سال منصوب کند.

آغاز تمرین نظامی مشترک قطر و امریکا

نیروهای ویژه قطر تمرین نظامی مشترکی با نیروهای ویژه امریکایی برای سال آموزشی ۲۰۱8- ۲۰۱7 آغاز کردند. به گزارش الجزیره در مراسم آغاز تمرینات نظامی که در راستای ادامه هماهنگی و همکاری بین امریکا و قطر برگزار شد، سرهنگ حمد بن عبدالله فطیس المری، فرمانده نیروهای ویژه مشترک قطر و سرهنگ دیوید کیسی، وابسته نظامی سفارت امریکا در دوحه حضور داشتند. واشنگتن دو هفته پیش تصمیم گرفت به دلیل بحران دوحه برخی آموزش‌های نظامی را با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس متوقف کند.

 

ناامنی در منطقه «معروف» قندهار

از ولایت قندهار در جنوب افغانستان گزارش‌های ضد و نقیضی درباره وضعیت کنترل منطقه «معروف» گزارش شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، طالبان اعلام کرده به‌ دنبال حمله اعضای این گروه به دو پاسگاه پلیس، نیروهای دولتی از مرکز شهرستان معروف به صورت کامل بیرون شده‌اند. ذبیح‌الله مجاهد مدعی شده ۱۲مامور امنیتی کشته و ۱۷مامور اسیر شده‌اند. اما پلیس قندهار گفته مرکز این منطقه همچنان تحت کنترل نیروهای دولتی است و بر اثر حملات هوایی یک‌شنبه شب ۳۰عضو طالبان کشته شده‌اند. منطقه معروف در شرق قندهار با پاکستان مرز مشترک دارد و یکی از ناآرام‌ترین مناطق این ولایت است.

احتمال لغو نشست شورای همکاری خلیج ‌فارس

منابع دیپلماتیک در شورای همکاری خلیج‌فارس از احتمال لغو نشست سران این شورا در کویت خبر دادند که برای دسامبر برنامه‌ریزی شده بود. به ‌گزارش الیوم‌السابع، عربستان، امارات و بحرین اعلام کرده‌اند در صورت حضور امیر قطر در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس پیش از پاسخ به شروط این کشورها در این نشست مشارکت نخواهند کرد. در همین حال دومین سفر دوره‌یی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر پس از آغاز بحران این کشور آغاز شده است. وی در این سفر به مالزی، سنگاپور و اندونزی سفر خواهد کرد.

 

ارسال نظر