نگرانی از تورم ۲۳۰۰ درصدی ونزوئلا

۱۳۹۶/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۰۴۶

گروه جهان  صندوق بین‌المللی پول (آی ‌ام اف) اعلام کرد که با توجه به روند کنونی اقتصاد ونزوئلا، تورم ۳رقمی این کشور در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۲۳۰۰درصد خواهد رسید.

به گزارش بلومبرگ، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که تورم سالانه ونزوئلا که اکنون عددی ۳رقمی است با توجه به روند کنونی اقتصاد این کشور در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۲۳۰۰درصد جهش کند. در پی بحران شدید داخلی در ونزوئلا، بانک مرکزی این کشور از سال 2015 انتشار داده‌های تورم را متوقف کرده اما چندی پیش کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کردند که نرخ تورم تا پایان سال جاری میلادی یعنی حدود 2‌ماه دیگر از 1000درصد خواهد گذشت. صندوق بین‌المللی پول نیز در گزارش اخیر خود پیش‌بینی کرد، نرخ بهای مصرف‌کننده در این کشور در سال ۲۰۱۸ با جهشی بزرگ ۲۳۴۹.۳درصد افزایش خواهد یافت که این بالاترین میزان نرخ تورم در پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی در مورد یکی از کشورهای عضو این سازمان محسوب می‌شود. بالاترین پیش‌بینی نرخ تورم در صندوق بین‌المللی پول به جمهوری دموکراتیک کنگو مربوط می‌شود که انتظار می‌رود سال آینده افزایش ۴۴درصدی تورم را شاهد باشد.

ونزوئلا از سال 2014میلادی تاکنون با ناآرامی‌ها و تنش‌های گسترده سیاسی مواجه شده که این مساله به فعالیت‌های اقتصادی در این کشور آسیب زیادی زده است. این درحالی است که اقتصاد ونزوئلا که عمده درآمدهای آن به فروش نفت مربوط می‌شود در پی کاهش شدید بهای این کالا در بازار جهانی چند سال است که با مشکلات جدی مواجه شده است. به گفته کارشناسان اقتصادی تحریم نفتی ونزوئلا از سوی امریکا نیز که در اعتراض به تشکیل مجلس جدید قانون اساسی در این کشور و در حمایت از مخالفان دولت نیکلاس مادورو صورت گرفت، می‌تواند فروپاشی کامل اقتصاد و بروز یک فاجعه انسانی را در پی داشته باشد. صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از چشم‌انداز اقتصادی جهانی که این هفته منتشر شد، اعلام کرد که تولید ناخالص ملی ونزوئلا تا پایان سال ۲۰۱۷ به میزان ۱۲درصد کاهش خواهد داشت و سال آینده نیز افتی ۶ درصد خواهد داشت. نرخ بیکاری در ونزوئلا نیز در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۲درصد افزایش یابد که این رقم نیز بیشترین مقدار تخمین زده شده برای یکی از کشورهای عضو صندوق است و به دنبال آن، آفریقای جنوبی با فاصله کمی با نرخ بیکاری ۲۸درصدی قرار دارد و یونان با نرخ بیکاری ۲۱درصدی در رده بعدی است.

 

ارسال نظر