یونکر: در بحران کاتالونیا میانجی‌گری نمی‌کنیم

۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۹۶۶

 گروه جهان| رییس کمیسیون اروپا طی یک سخنرانی در دانشگاه لوگزامبورگ بار دیگر تایید کرد که اروپا هیچ مداخله‌یی در بحران کاتالونیا نخواهد کرد. پیش‌تر مقامات منطقه کاتالونیا خواستار میانجی‌گری اروپا در این بحران شده بودند.

به گزارش یورونیوز، ژان کلود یونکر گفت:«بارها از اقصا نقاط جهان از اتحادیه اروپا و کمیسیون دعوت می‌شود تا در نزاع کاتالونیا بین دولت اسپانیا و مقامات منطقه کاتالونیا میانجی‌گری کنند. بار دیگر می‌گویم، یونکر میانجی‌گری نکرده و نمی‌کند. این موضوع برای دونالد توسک، رییس شورای اروپایی نیز صادق است. تنها احزاب پارلمان می‌توانند نقش میانجی را در بحران کاتالونیا احتمالا ایفا کنند. ما نمی‌توانیم و اجازه این کار را نداریم.» اتحادیه اروپا پیش‌تر هم تهدید کرده بود که اگر کاتالونیا از اسپانیا خارج شود دیگر بخشی از اتحادیه اروپا نخواهد بود.

ژان کلود یونکر جمعه گفت در صورت جدایی کاتالونیا بسیاری دیگر از مناطق اروپا چندپاره خواهند شد و این به نفع اتحادیه اروپایی نیست. رییس کمیسیون اروپا درباره برگزیت گفت، متوجه نمی‌شود چگونه است که مقامات بریتانیایی تنها پس از آغاز برگزیت متوجه مشکلات عدیده این جدایی شده‌اند.  ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا به رهبر جدایی‌طلب کاتالونیا تا دوشنبه مهلت داده، بگوید آیا اعلام استقلال کرده یا خیر؛ در غیر این صورت مادرید با توسل به بند ۱۵۵ قانون اساسی خودمختاری کاتالونیا را معلق خواهد کرد که در نتیجه این منطقه تحت کنترل مستقیم اسپانیا درخواهد آمد. کارلوس پوجدمون هفته گذشته سند اعلام استقلال را امضا اما اجرای آن را معلق کرد تا امکان مذاکره با مادرید فراهم شود.  اسپانیا از زمان برگزاری همه‌پرسی استقلال روز اول اکتبر در کاتالونیا متلاطم بوده است. دیوان عالی اسپانیا این همه‌پرسی را بی‌اعتبار خوانده است. مقام‌های کاتالان می‌گویند تقریبا ۹۰درصد رای‌دهندگان در این همه‌پرسی که ۴۳درصد در آن مشارکت داشتند از استقلال حمایت کردند. پلیس ملی در جریان درگیری‌های خشن سعی کرد همه‌پرسی را متوقف کند.  حال راخوی گفته، دولتش از دولت منطقه‌یی کاتالونیا می‌خواهد از این موضوع که آیا اعلام استقلال کرده یا خیر، رفع ابهام کند. نخست‌وزیر اسپانیا پوجدمون را متهم کرده عمدا سردرگمی ایجاد کرده است. راخوی هشدار داده که اسپانیا با جدی‌ترین تهدید در دموکراسی ۴۰ساله‎اش روبه‌روست.

راخوی گفته، حاضر است در مورد مساله خودمختاری منطقه‌یی و تغییر قانون اساسی وارد مذاکره شود اما این باید در چارچوب قانون باشد.  کاتالونیا یکی از ثروتمندترین مناطق اسپانیاست اما بسیاری از شرکت‌ها در واکنش به این بحران اعلام کرده‌اند، دفاتر مرکزی خود را از آنجا خارج می‌کنند.

 

ارسال نظر