وام‌های معوق بانک‌های هند رکورد زد

۱۳۹۶/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۸۸۹

گروه جهان   داده‌های منتشر نشده، نشان داد که مطالبات بانک‌های هندی از وام‌های معوق در پایان ماه ژوئن به رکورد 9.5تریلیون روپیه معادل 145.56میلیارد دلار رسیده است. رویترز نوشته داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد، سومین اقتصاد آسیا هنوز به شرایطی که بتواند مشکلات مربوط به وام‌های بد(وام‌هایی که بازپرداختشان با مشکل روبه‌روست) را تحت کنترل درآورد، نزدیک هم نشده است.

بنابر این گزارش، تعداد کل وام‌های مشکل‌دار شامل وام‌هایی که بازپرداختشان متوقف شده و وام‌های تمدید شده(استمهال شده) در 6 ماهه منتهی به ماه ژوئن 4.5درصد افزایش داشته است؛ در 6 ماه قبلی هم این وام‌ها 5.8 درصد رشد کرده بودند. این درحالی است که اقتصاد هند در دوره آوریل تا ژوئن با کندترین سرعت رشد کرده که این باعث نگرانی بیشتر نخست‌وزیر این کشور، نارندرا مودی شده است که باید خود را آماده انتخابات ۲۰۱۹ کند و وعده داده است تا قبل از آن میلیون‌ها شغل جدید ایجاد کند. درحالی که بانک‌ها به عنوان منبع اصلی تامین مالی شرکت‌های هندی به حساب می‌آیند، مشکل همیشگی وام‌های بد باعث شده است، میزان سود بانک‌ها بسیار کاهش یابد و قابلیت وام‌دهی جدید آنها مخصوصا به شرکت‌های کوچک آن هم در زمانی که اقتصاد هند کاملا به آنها وابسته است را محدودتر کرده است.

صندوق بین‌المللی پول سه‌شنبه با انتشار گزارشی، رشد اقتصادی هند را در سال مالی 2018-2017 میلادی 6.7 درصد پیش‌بینی کرده است. در گزارش صندوق بین‌المللی پول، اجرای برنامه‌های اقتصادی از قبیل مبارزه با پول سیاه و اصلاح قانون مالیات خدمات و کالا(GST) از دلایل کاهش رشد نیم درصدی اقتصاد هند در سال جاری اعلام شده است. صندوق بین‌المللی پول پیش از این، رشد اقتصادی هند را 7.3درصد پیش‌بینی کرده بود. دولت هند در نظر دارد، طرح مالیات بر خدمات و کالا(GST) را جایگزین رژیم پیچیده مالیاتی دولت مرکزی و ایالتی کند و با این اقدام اقتصاد 2تریلیون دلاری این کشور را به بازار مشترک تبدیل کند. در این طرح، مالیات کالاهای پرمصرف مردم تا 50 درصد کاهش می‌یابد و در عوض مالیات کالاهای لوکس و برخی از خدمات خاص مانند تلفن و برق بین 5 تا 28درصد افزایش می‌یابد. دولت هند هشتم نوامبر 2016 با هدف مبارزه با پول سیاه، اسکناس‌های درشت را از اعتبار خارج کرد. این اقدام باعث کاهش شدید نقدینگی و تعطیلی تعدادی از کارگاه‌های کوچک شد.

 

ارسال نظر