ثبت رسمی حزب سیاسی «فارک» در کلمبیا

۱۳۹۶/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۷۸۵

گروه جهان|

جنبش فارک کلمبیا که پیش‌تر گروه مسلح چپ‌گرای شورشی محسوب می‌شد، به عنوان بخشی از توافق صلح با دولت و روند سازش ملی حزب سیاسی‌خود را به‌طور رسمی ثبت کرد.

به گزارش اسپوتنیک، این حزب جدید «نیروهای انقلابی آلترناتیو برای همه» است که سر واژه آن همان نام قدیم این جنبش یعنی «فارک» می‌شود. ایوان مارکز یکی از رهبران فارک، دوشنبه گفت: «تبدیل شدن به حزب سیاسی این انگیزه را به مردم می‌دهد تا آنها هم بتوانند به سمت تغییرات بروند.» وی همچنین اعلام کرد که این حزب می‌تواند نامزدهای خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی معرفی کند.

جنبش فارک سال ۱۹۶۴ به عنوان شاخه نظامی حزب کمونیست کلمبیا شکل گرفت. حدود نیم قرن جنگ داخلی در کلمبیا میان جنبش فارک و نیروهای دولتی که اندکی پس از تشکیل این گروه آغاز شد، جان بیش از ۱۷هزار نفر را گرفته است. در نهایت ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶، رییس‌جمهوری کلمبیا و رهبر گروه فارک با امضای یک توافقنامه صلح به رویارویی‌های خونین پایان دادند. توافق انجام شده با دولت کلمبیا به موجودیت فارک به عنوان «یک گروه تروریستی» پایان می‌دهد و از آن یک حزب سیاسی می‌سازد که البته پیش‌شرط آن خلع سلاح کامل نیروهای فارک بوده است. روند خلع سلاح فارک از ماه فوریه سال جاری آغاز شد و قرار بود اواخر ماه مه به پایان برسد؛ با این حال، ۳۰ ماه مه دولت کلمبیا با توافق با سازمان ملل و فارک، ضرب‌الاجل تحویل سلاح‌ها را ۲۰ روز تمدید کرد و نهایتا در ۲۶ ژوئن، هیات سازمان ملل متحد در کلمبیا به‌طور رسمی تایید کرد که فارک طبق توافق‌ها همه سلاح‌های تحت اختیار خود را تحویل داده است. ژان آرنو رییس هیات سازمان ملل در کلمبیا گفت که ناظران بین‌الملل در سراسر کشور در مجموع 8هزار و 994 قبضه سلاح و بیش از 38 تن مواد منفجره را از چریک‌های سابق فارک جمع‌آوری کردند. تیمی 15 نفره از متخصصان آلمانی 6هفته کار کردند تا این تسلیحات و مواد منفجره را غیرفعال کنند تا دیگر هرگز قابلیت رزمی نداشته باشند.

 

ارسال نظر