مجازات بیش از یک‌میلیون مقام چینی به جرم فساد

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۴۱

گروه جهان  

دیدبان مبارزه با فساد چین از مجارات 1.34 میلیون نفر از مقامات دون‌‌پایه این کشور در راستای اجرای برنامه مبارزه با فساد و اختلاس شی‌جین‌پینگ، رییس‌جمهوری این کشور، از سال ۲۰۱۳ تاکنون خبر داد.

رویترز به نقل از کمیسیون مرکزی بازرسی انضباطی گزارش داد، آمار اعلام شده از مجازات‌شدگان به جرم اختلاس از سال ۲۰۱۳ تاکنون ۶۴۸هزار نفر از مقامات در سطح روستایی را شامل می‌شود که جرم اکثر آنها مربوط به فسادهای کوچک بوده است. در حالی که بسیاری از برنامه‌های مبارزه با اختلاس، مقامات روستایی و شهرستانی چین را هدف قرار داده است، چندین شخصیت عالی‌رتبه این کشور نیز در پی همین تحقیقات از سمت خود برکنار شده‌اند. در ماه آگوست، رییس هیات مبارزه با اختلاس وزارت دارایی چین، خود به اتهام اختلاس مورد بازجویی قرار گرفت. در ماه سپتامبر یک افسر ارشد ارتش که در کمیسیون نظامی مرکزی چین حضور دارد در پی اتهاماتی مرتبط با فساد دستگیر و بازجویی شد.

کمیسیون نظامی مرکزی چین، نهادی قدرتمند است که به‌طور مستقیم تحت نظارت رییس‌جمهوری این کشور فعالیت می‌کند. کمیسیون مرکزی بازرسی انضباطی چین اظهار کرد، ۱۵۵ هزار دفتر حزبی در سطح کشوری، از ماه آگوست از سیستم اداره مبنی بر مبارزه با فساد پیروی می‌کنند که این آمار، 94.8 درصد از کل دفاتر و ادارات چین را تشکیل می‌دهد.

رییس‌جمهوری چین که برای کنفرانس بزرگ رهبری حزب کمونیست در اواخر ماه جاری آماده می‌شود، برای مقابله با فساد همه مقامات از عالی‌رتبه تا دون‌پایه که آنان را «ببرها و مگس‌ها» خوانده، یک کمپین مبارزه با اختلاس تشکیل داده است. مبارزه با اختلاس، اولویت اصلی سیاست‌های شی‌جین‌پینگ در دوره پنج‌ساله ریاست‌جمهوری‌ وی بوده است. نوزدهمین کنگره حزب کمونیست در اواخر ماه جاری برگزار می‌شود. این کنگره یک رویداد رهبری است که هر پنج سال برگزار شده و پیش‌بینی می‌شود شی‌جین‌پینگ از ان برای تحکیم قدرت خود استفاده کند و جایگاه سیاسی خود را ارتقا دهد.

 

ارسال نظر