اردوغان در ادلب به‌دنبال چیست؟

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۳۹
اردوغان در ادلب به‌دنبال چیست؟

گروه جهان  

چند ساعت پس از انتشار خبر ورود تجهیزات نظامی ترکیه به ادلب سوریه، برخی منابع از درگیری و تبادل آتش میان گروه تروریستی تحریرالشام (جبهه نصرت سابق) و ارتش ترکیه خبر داده‌اند. این در حالی است که برخی رسانه‌های ترکیه با رد گزارش‌ها مبنی بر آغاز عملیات بزرگ نظامی کشورشان در شمال سوریه نوشته‌اند که نیروهای ترکیه در مرز ادلب مستقر شده‌اند و تنها پنج گلوله توپ در حمایت از «ارتش آزاد سوریه» (مخالفان مسلح دولت بشار اسد) به خاک سوریه شلیک شده و خبر ورود نیروهای ترکیه به خاک سوریه از غرب ادلب نادرست است.

رسانه‌های ترکیه در شرایطی آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه را رد کرده‌اند که رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده تجهیزات نظامی ترکیه وارد ادلب سوریه شده‌اند.

ترکیه آگوست ۲۰۱۶ تا مارس ۲۰۱۷ عملیات نظامی را در شمال سوریه برای مبارزه با داعش و کردها به راه انداخت. پس از پایان این عملیات ترکیه آمادگی خود را برای انجام عملیات دیگری در سوریه اعلام و تاکید کرده که هرگز اجازه ایجاد گذرگاه تروریستی در مرزهایش را نخواهد داد. حال دید‌بان حقوق‌بشر سوریه نیز اعلام کرده بلدوزرهای ارتش ترکیه بخش‌هایی از دیوار امنیتی را که آنکارا در مرز با سوریه ساخته بود، منهدم کرده است.

هیات تحریرالشام کنترل بخش اعظم ادلب را در دست دارد. جبهه فتح‌الشام (جبهه النصرت سابق) و وابسته به القاعده از مهم‌ترین گروه‌های هیات تحریرالشام محسوب می‌شود. ادلب جزو چهار منطقه کاهش تنش در سوریه است. ۱۵سپتامبر روسیه و ایران، هم‌پیمانان نظام سوریه و ترکیه اعلام کردند که نیروهای حافظ صلح را در ادلب مستقر خواهند کرد. به اعتقاد ناظران، طرح مناطق کاهش تنش می‌تواند راه را روی برقراری آتش‌بس دایم در سوریه هموار کند.

خبرگزاری آناتولی شنبه گزارش داد که کماندوها و تجهیزات نظامی ترکیه در مرز با سوریه مستقر شده‌اند. در این گزارش آمده که ۵۰۰نیروی ارتش آزاد سوریه نیز از مرزهای ترکیه به سمت ادلب حرکت کرده‌اند. این خبرگزاری پیش از انتشار خبر درگیری‌های پراکنده ارتش ترکیه در شمال سوریه نوشته بود: «تحرکات ارتش ترکیه در ادلب شبیه عملیات نظامی نخواهد بود بلکه صرفا استقرار است. ورود به درگیری با نیروهای سوریه یا نیروهای محلی طی مستقر شدن یا بعد از آن جزو اهداف ارتش ترکیه نیست. ارتش ترکیه با هدف تضمین ادامه آتش‌بس ایست‌های بازرسی را در شهر ادلب ایجاد خواهد کرد.»

روزنامه استار ترکیه نیز نوشته که در قالب توافقنامه «آستانه 6» در قزاقستان نیروهای نظامی ترکیه‌یی در 14 نقطه ادلب به مدت 6ماه مستقر می‌شوند.

بنا بر گزارش‌ها، ترکیه و روسیه در ماه‌های گذشته اختلافاتشان را با هدف رسیدن به توافق حل‌وفصل در سوریه کنار گذاشته‌اند. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان در پایان دیدارشان با افزایش تلاش‌ها برای ایجاد مناطق امن در ادلب توافق کردند. درباره تقسیم نقش‌ها، اردوغان گفته است که روسیه مسوولیت تماس و ارتباط با نظام سوریه را برعهده دارد و ترکیه اقداماتی در زمینه‌های دیگر اتخاذ خواهد کرد. رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه شنبه نیز با اعلام خبر عملیات بزرگ نظامی کشورش در ادلب گفته بود: «در حال حاضر عملیات گسترده‌یی در ادلب سوریه آغاز شده و این عملیات ادامه خواهد داشت. ما هرگز اجازه نخواهیم داد که گذرگاهی تروریستی در امتداد مرز ما با سوریه ایجاد شود. ما پس از عملیات نظامی ادلب به اقدامات نظامی دیگری دست خواهیم زد.»

روزنامه ینی شفق ترکیه نزدیک به دولت اردوغان اهداف عملیات در ادلب را به ۴بخش کلی تقسیم کرده است: بازگرداندن امنیت به مرزهای ترکیه و سوریه و حفظ این امنیت، جلوگیری از قدرت‌گیری گروه‌هایی که مخالف ترکیه هستند، جلوگیری از مهاجرت اهالی ادلب به داخل خاک ترکیه و جلوگیری از دستیابی نیروهای پ‌ک‌ک و یگان‌های مدافع خلق (کردهای سوریه) ‌به دریای مدیترانه.

ترکیه در توجیه عملیات نظامی در ادلب سوریه اعلام کرده که «این منطقه در طول درگیری‌های داخلی سوریه یکی از پرخشونت‌ترین مناطق این کشور بوده، به پناهگاه میلیون‌ها نفر تبدیل شده و در صورت عدم محافظت از آتش‌بس ایجاد شده در آن با موج جدید درگیری‌ها روبه‌رو خواهد شد و این به معنای روانه شدن میلیون‌ها آواره از این منطقه به سوی ترکیه خواهد بود.» در حال حاضر بیش از 2میلیون و 400 هزار بومی و یک‌میلیون و 300هزار مهاجر غیربومی در ادلب حضور دارند. در همین حال آناتولی یک‌شنبه (دیروز) به نقل از سخنگوی وزارت دفاع امریکا گزارش داده که واشنگتن از انتقال سربازان نیروهای مسلح ترکیه به استان ادلب سوریه حمایت می‌کند. در این گزارش آمده که اریک پاهون سخنگوی میز خاورمیانه پنتاگون در پاسخ مکتوب به آناتولی درباره توافق ترکیه، روسیه و ایران بر سر استان ادلب سوریه گفته است: «از تلاش‌های ترکیه، متحدمان در ناتو برای محافظت از مرزهای خود، مبارزه با تروریسم و همچنین مقابله با گروه‌های تروریستی که تلاش می‌کنند موانعی برای ایجاد مناطق امن تشکیل بدهند، حمایت می‌کنیم.» بینالی ییلدیریم نخست‌وزیر ترکیه نیز یک‌شنبه تاکید کرده که آنکارا در عملیات ادلب با مسکو هماهنگ است.

 

 

ارسال نظر