کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۶۳

درخواست عراق برای بستن مرزهای اقلیم کردستان

سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد که به‌طور رسمی از ایران و ترکیه درخواست کرده گذرگاه‌های خود با اقلیم کردستان عراق را بسته و تمامی تعاملات تجاری با این اقلیم را متوقف کرده و این تعاملات را به بغداد منحصر کنند. به گزارش سومریه‌نیوز، وزارت خارجه عراق همچنین توقف تمامی تعاملات تجاری به‌ویژه در زمینه صادرات نفت و فروش آن توسط اقلیم کردستان عراق را درخواست کرده و باید در این پرونده منحصرا با دولت فدرال عراق تعامل شود. روابط بغداد و اربیل در پی برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق تیره شده چراکه بغداد و چند کشور در راس آنها ترکیه، ایران، امریکا و بریتانیا با برگزاری این همه‌پرسی مخالفت کردند. براساس داده‌های کمیسیون همه‌پرسی کردستان عراق بیش از ۹۲ درصد از شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی به جدایی از عراق رای آری دادند. دولت عراق نیز از کردستان عراق خواسته است اداره دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه و گذرگاه‌های مرزی که جمهوری عراق را با کشورهای هم‌جوار از طریق اقلیم مرتبط می‌سازد، واگذار کرده و نتایج همه‌پرسی را لغو کند که اربیل با تمامی این درخواست‌ها مخالفت کرده است.

فروش سامانه موشکی امریکایی «تاد» به عربستان

وزارت خارجه امریکا با فروش سامانه دفاع موشکی تاد به عربستان سعودی موافقت کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارزش این قرارداد ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده است. خبر فروش سامانه موشکی تاد به ریاض یک روز پس از سفر ملک سلمان، پادشاه سعودی به مسکو و توافق دو طرف برای فروش سامانه اس۴۰۰ به عربستان منتشر شد. سامانه دفاع موشکی تاد، به دلیل توانایی رهگیری و انهدام موشک‌های بالستیک میان‌برد، به‌ویژه در مراحل پایانی حرکت آنها مشهور هستند.

سفر وزیر خارجه امریکا به پاکستان

رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا، ماه جاری میلادی برای رایزنی با مقامات پاکستان در راستای مبارزه با تروریسم و بررسی اوضاع افغانستان به اسلام‌آباد سفر می‌کند. رسانه‌های پاکستان نوشته‌اند دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا قصد دارد هفته جاری هیات بلندپایه نظامی و دولتی را برای هشدار به پاکستان و رساندن پیام وی به اسلام‌آباد در راستای مبارزه جدی واشنگتن علیه تروریسم، راهی پاکستان کند. پاکستان بارها اتهام دولت ترامپ مبنی بر همکاری مستقیم با گروه‌های تروریستی را رد کرده است. ترامپ چندی پیش ضمن اعلام راهبرد جدید خود درباره افغانستان با اشاره به اسلام‌آباد اعلام کرد امریکا دیگر نمی‌تواند در قبال حضور گروه‌هایی مانند طالبان در پاکستان ساکت بماند.

حمله به کاخ پادشاهی عربستان در جده

 منابع رسانه‌یی از حمله مسلحانه به کاخ پادشاهی عربستان در شهر جده و کشته شدن ۲ تن از نیروهای گارد سلطنتی خبر می‌دهند. به گزارش العالم، این حمله به کاخ السلام در جده انجام شده و در جریان آن یک نفر از مهاجمان کشته شده است. جزئیات بیشتری از این واقعه منتشر نشده است.

 

ارسال نظر