مرکل به‌دنبال ائتلاف با لیبرال‌های دموکرات آزاد

۱۳۹۶/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۶۲

گروه جهان| صدراعظم آلمان از برنامه‌اش برای تشکیل یک دولت ائتلافی حزبش با حزب دموکرات آزاد (FDP) و حزب سبزها خبر داده است. به گزارش آسوشیتدپرس، آنگلا مرکل گفته از نظر او ائتلاف حزبش با حزب دموکرات آزاد و سبزها بهترین گزینه برای حکمرانی بر آلمان است. ائتلاف محافظه‌کاران دموکرات مسیحی و اتحاد سوسیال مسیحی به رهبری مرکل در انتخابات ۲۴ سپتامبر آلمان توانست ۳۳ درصد آرا را به دست آورد.

آنگلا مرکل شنبه در نشست شاخه جوانان حزب خود موسوم به حزب اتحاد دموکرات مسیحی گفته مذاکراتی را با حزب حامی تجارت دموکرات آزاد و حزب چپ‌گرای سبزها انجام خواهد داد و پس از آن پیشنهاد رسمی تشکیل ائتلاف را در اختیار حزبش قرار می‌دهد.

حزب لیبرال دموکرات‌های آزاد که ۲۰۱۳ نتوانست از حد نصاب ۵ درصد برای ورود به پارلمان عبور کند امسال با کسب حدود ۱۰ درصد آرا و ۷۰ کرسی پارلمانی با قدرت بیشتری به صحنه بازگشت. به اعتقاد ناظران، لیبرال‌ها این پیروزی را بیش از همه مدیون رهبر جوان و کاریزماتیک خود، کریستیان لیندنر هستند. لیندنر سال گذشته پیروزی دیگری را در ایالت پرجمعیت نوردراین وستفالن برای حزب خود رقم زد و اکنون شریک حزب دموکرات  مسیحی در دولت این ایالت است. ائتلاف بین بلوک متعلق به مرکل (CDU/CSU) و حزب دموکرات آزاد و سبزها قبل از انتخابات پارلمانی به عنوان محتمل‌ترین گزینه بعد از این انتخابات مطرح شده بود و با توجه به رنگ‌های سیاه، زرد و سبز در پرچم این ائتلاف و شباهت آن با پرچم کشور جاماییکا از آن به عنوان ائتلاف جاماییکا یاد می‌شود. گفته شده، مرکل قرار است یک‌شنبه (امروز) مذاکراتی را با حزب «اتحاد سوسیال مسیحی»، انجام دهد. این حزب خواهان تعیین سقف سالانه برای ورود مهاجران به این کشور است. در دو سال گذشته بیش از یک‌میلیون نفر مهاجر وارد آلمان شده‌اند. حزب متحد مرکل در شرایطی خواستار تعیین سقف برای ورود مهاجران به آلمان است که از نظر صدراعظم این کشور قوانین مهاجرتی اجازه تعیین چنین سقف را نداده است. البته مرکل تاکید کرده که برای رسیدن توافق بر سر این موضوع با حزب اتحاد سوسیال مسیحی تلاش خواهد کرد. گرچه مرکل پیروز انتخابات 24 سپتامبر بود اما کسب ۱۳ درصد آرای این انتخابات توسط حزب راست‌گرای افراطی «آلترناتیوی برای آلمان» شیرینی این پیروزی را کمرنگ کرد. برای نخستین‌بار در تاریخ پس از جنگ جهانی دوم آلمان، حزبی وارد پارلمان آلمان شد که راست‌تر از حزب حاکم دموکرات مسیحی است. آلترناتیوی برای آلمان اکنون سومین فراکسیون قدرتمند در پارلمان آلمان (بوندستاگ) است.

 

ارسال نظر