بهبود رقابت‌پذیری پاکستان به لطف سرمایه‌های چین

۱۳۹۶/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۳۸۸

گروه جهان|

گزارش‌های موسسات اقتصادی معتبر نشان می‌دهد که اجرای طرح بزرگ «کریدور اقتصادی چین-پاکستان» نقش موثری در بهبود رتبه رقابت‌پذیری اقتصاد پاکستان داشته است.

به گزارش نشریه فوربس، اقتصاد پاکستان به‌دلیل عملیاتی ‌شدن طرح اقتصادی چین در این کشور موسوم به «کریدور اقتصادی چین و پاکستان» رشد قابل‌توجهی را شاهد است. پروفسور پانوس مورودوکوتاس استاد بخش اقتصاد دانشگاه لانگ ایلند نیوریورک، در این باره نوشت: «به گزارش مجمع جهانی اقتصاد، رتبه رشد اقتصاد پاکستان پس از آغاز طرح کریدور اقتصادی چین-پاکستان در میان

 137 کشور جهان به جایگاه 115 رسیده است.» هر چند موقعیت اقتصادی پاکستان در میان کشورهای همسایه در سطح پایین‌تری قرار دارد، اما اینکه این کشور توانسته از جایگاه 137 در سال 2014 و 122 در سال 2015، امسال به جایگاه 115برسد، نشان می‌دهد که این کشور پیشرفت خوبی در اقتصاد و تجارت داشته و علت این پیشرفت ساخت‌و‌ساز و ارتقای زیرساخت‌ها بوده است.

طرح راهروی اقتصادی مشترک چین و پاکستان به ارزش 57 میلیارد دلار، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین طرح همکاری میان دو کشور محسوب می‌شود که اجرا و تکمیل آن دست‌کم تا سال 2025 طول می‌کشد. اگرچه این طرح نتایج مثبت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قابل‌توجهی برای پاکستان به‌دنبال خواهد داشت، اما اهمیت آن برای طرف چینی نیز قابل انکار نیست. پکن می‌داند برای تکمیل این طرح به‌عنوان شریان حیاتی اقتصادی چین در آینده (اتصال مناطق شرقی چین به آب‌های گرم دریای عمان، خلیج‌فارس و اقیانوس هند و کوتاه شدن مسیر تجارت چین با جهان)، باید هزینه بپردازند. طبق گزارش رقابت‌پذیری جهانی سال 2018-‌2017 میلادی که عملکرد دولت‌ها را مورد مطالعه قرار می‌دهد، پاکستان با 22 پله ترقی در سال گذشته به رتبه 115 رسیده است. این گزارش براساس ارزیابی رشد اقتصادی سالانه کشورها از نظر بهره‌وری و شکوفایی اقتصادی ارزیابی می‌شود. از نظر شاخص اعتماد مردم به سیاستمداران، در مقایسه با سال گذشته که پاکستان در جایگاه 85 بود در سال جاری به جایگاه 62 ارتقا یافته است. پاکستان از نظر استقلال قوه قضاییه نیز با 8 پله ترقی به جایگاه 80 در جهان رسیده است.

 

ارسال نظر