اعتراض هاوانا به اخراج ۱۵ دیپلمات‌ کوبایی از امریکا

۱۳۹۶/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۳۸۶

گروه جهان|

وزیر خارجه کوبا به تصمیم وزارت خارجه امریکا مبنی بر اخراج ۱۵دیپلمات کوبایی از ایالات متحده اعتراض کرد و آن را اقدامی «توجیه‌ناپذیر» خواند. به گزارش خبرگزاری «پرسنا لاتینا»، وزیر خارجه کوبا در یک نشست خبری در هاوانا گفت: «وزارت امور خارجه کوبا به شدیدترین شکل ممکن این تصمیم وزارت خارجه امریکا را محکوم می‌کند و آن را تصمیمی بی‌پایه و اساس و غیرقابل قبول می‌داند. همچنین این اقدام را بهانه‌یی از جانب دولت امریکا می‌‌پندارد که گفته بود دولت هاوانا اقدامات مناسبی برای جلوگیری از حملات مرموز علیه کارمندان و هیات دیپلماتیک امریکا در کوبا انجام نداده است.» برونو رودریگز در ادامه خطاب به دولت واشنگتن تاکید کرد از سیاسی‌کردن این مساله اجتناب کند چون ممکن است اوضاع را بدتر کرده و منجر به اقدامی قهقرایی در روابط میان دو کشور شود. وی افزود: تاکنون شواهدی درباره علت یا منشا اصلی بروز این حملات مرموز علیه کارمندان هیات دیپلماتیک امریکا در هاوانا به دست نیامده است.

وزیر خارجه کوبا به این مساله اشاره کرد که کشورش از کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک در ۱۹۶۱ که مربوط به حفاظت از دیپلمات‌های خارجی و هیات‌های دیپلماتیک است، به بهترین شکل ممکن تبعیت می‌کند و دولت هاوانا هرگز اجازه نمی‌دهد که از قلمرو کوبا علیه دیپلمات‌ها یا خانواده آنها استفاده شود. رودریگز گفت: «ما بر تمایل برای همکاری برای حل این مشکل تاکید داریم و به دنبال همکاری از سوی مقام‌های امریکایی هستیم.»

دولت امریکا روز سه‌شنبه دلیل اخراج دیپلمات‌های کوبایی را اعتراض به عدم حفاظت از کارکنان سفارت امریکا در هاوانا از «حملات بهداشتی» اعلام کرد. به گزارش رویترز، رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا گفت: دلیل دیگر این تصمیم حفظ تعادل در تعداد کارکنان دو سفارتخانه است؛ وی روز جمعه گذشته بیش از نیمی از کادر سیاسی سفارت را به واشنگتن فراخوانده بود.

تصمیم اخیر دولت امریکا، جدیدترین اقدام از رشته تدابیری است که خلاف جهت سیاست دولت باراک اوباما رییس‌جمهوری پیشین امریکا اتخاذ می‌شود. در دوران اوباما پس از پنج دهه خصومت، گام‌های بزرگی برای نزدیکی 2 دولت برداشته شد که بازگشودن سفارتخانه‌ها از آن جمله بود.

 

ارسال نظر