اعتصاب سراسری در کاتالونیا

۱۳۹۶/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۳۰۸

گروه جهان|منوچهر فخرزاد|

 مردم کاتالونیا سه‌شنبه با محکوم کردن خشونت‌های پلیس اسپانیا در سرکوب شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی استقلال این منطقه از دولت مرکزی، اعتصاب سراسری برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، درگیری‌ها و تنش‌های خشونت‌آمیز در جریان برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا از اسپانیا که با رای «آری» اکثریت به جدایی همراه بود، خشم مردم را برانگیخت و آنها را بر آن داشت تا اعتصاب سراسری برگزار و این خشونت‌ها را محکوم کنند. طبق گزارش‌های منتشر شده، درگیری‌ها در کاتالونیا بیش از ۹۰۰زخمی بر جا گذاشت اما مقام‌های دولتی شمار زخمی‌ها را در مجموع ۹۲نفر اعلام کرده‌اند.

کارلوس پوجدمون، رهبر دولت منطقه‌یی کاتالونیا پیش از برگزاری این اعتصاب سراسری گفت:«من مطمئنم که این اعتصاب در سراسر منطقه به خوبی برگزار می‌شود.» مردم کاتالونیا اواسط روز دوشنبه دست از کار کشیدند و به آرامی و با حفظ صلح و آرامش به خیابان‌ها آمدند. پلیس بارسلونا اعلام کرد که حضور ۱۵هزار نفر از مردم در خیابان‌ها عبور و مرور خودروها را متوقف کرده است؛ تظاهرکنندگان لباس‌هایی به رنگ آبی، زرد و قرمز که پرچم جدایی‌طلبان کاتالونیاست به تن داشتند و فریاد «خیابان‌ها از آن ما خواهد شد» سر داده بودند. همچنین معترضان شعار «این قانون را ژنرال فرانکو وضع کرد» سر دادند که اشاره‌یی به سرکوب زبان و فرهنگ کاتالونیایی‌ها در دوران دیکتاتوری ژنرال فرانسیسکو فرانکو در سال‌های ۱۹۳۹تا ۱۹۷۵ داشت.

به مسافران هشدار داده شده که ممکن است بسیاری از پروازهای ورودی و خروجی از کاتالونیا لغو شود یا با تاخیر صورت گیرد و خدمات راه‌آهن نیز وضعیت عادی نخواهد داشت. دانشگاه بارسلونا، مرکز کاتالونیا، موزه‌ها و باشگاه‌های فوتبال محلی همچنین کلیسای مشهور«خانواده مقدس» که از مراکز دیدنی این شهر محسوب می‌شود در این اعتصاب سراسری بسته خواهند بود. دولت محلی نیز از این اعتصاب حمایت کرده و گفته است که انتظار دارد مردم کاتالونیا به طور گسترده به دعوت به اعتصاب پاسخ مثبت بدهند. براساس گزارش‌های موجود ۲,۲۶میلیون نفر از مردم کاتالونیا در همه‌پرسی روز یک‌شنبه شرکت کردند و حدود 90درصد از آنها به جدایی از دولت مرکزی اسپانیا رای دادند. دولت مرکزی اسپانیا متعهد شده تا از جدایی کاتالونیا از کشور جلوگیری کند چون این منطقه خودمختار یک پنجم سرانه تولید ناخالص ملی اسپانیا را تشکیل می‌دهد و از ذخایر غنی برخوردار است. خشونت‌های پلیس در منطقه در جریان برگزاری همه‌پرسی استقلال با انتقادهای گسترده داخلی و خارجی همراه بود و زید رعد الحسین، کمیسیونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل در این باره گفت بابت این ناآرامی‌ها به‌ شدت نگران است. دونالد تاسک، رییس اتحادیه اروپا نیز به مادرید تاکید کرد از خشونت‌های بیشتر اجتناب کند. پارلمان اروپا امروز(چهارشنبه) مناظره ویژه‌یی در این باره برگزار می‌کند.

 

ارسال نظر