اخراج 60 درصد از دیپلمات‌های کوبا از واشنگتن

۱۳۹۶/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۳۰۶

گروه جهان|

منابع آگاه در دولت امریکا اعلام کردند که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری این کشور، قصد دارد از کوبا بخواهد تا 60 درصد از دیپلمات‌های مشغول به‌کار در سفارتخانه این کشور در واشنگتن را از امریکا خارج کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این طرح دولت ترامپ که پسرفت دیگری در روابط میان دو کشور محسوب می‌شود، پس از آن صورت گرفت که ده‌ها کارمند سفارت امریکا در کوبا هدف یک حمله مرموز قرار گرفته و با مشکلات شنوایی و مغزی روبه‌رو شدند. نمایندگان امریکایی اقدام کاخ سفید در این زمینه را خواستار شدند و مارکو روبیو نماینده جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا، هفته گذشته در توییتی نوشت: «امریکا باید به ازای هر دیپلماتی که به خاطر این حملات مرموز از کوبا خارج می‌کند، یک دیپلمات کوبایی را اخراج کند.» رکس تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا، روز دوشنبه این مساله را با دونالد ترامپ مطرح کرد و دیروز سه‌شنبه تصمیم خود را در این باره با مقامات هاوانا در میان گذاشت. کاخ سفید ابتدا درخواست خود برای کاهش دیپلمات‌های کوبایی در واشنگتن را رسما به هاوانا ابلاغ می‌کند و اگر دولت این کشور امریکای لاتین از اجرایی شدن آن سر باز بزند، امکان اخراج دیپلمات‌ها با اجبار وجود دارد.

امریکا به‌دنبال یافتن راهکاری برای حفاظت از دیپلمات‌های خود در کوبا از حملات مرموزی است که از سال گذشته میلادی آغاز شده؛ حملاتی با منبع نامشخص که بر شنوایی کارکنان سفارت در هاوانا تاثیر مخرب داشته است. از جمله اقدامات در این زمینه بازگرداندن اکثریت دیپلمات‌های امریکایی از کوباست؛ امریکا اکنون 50 دیپلمات در سفارت خود در هاوانا دارد که با کاهش 60درصدی، شمار دیپلمات‌ها را به 20 نفر خواهد رساند. واشنگتن تاکنون هاوانا را رسما به دخالت داشتن در این حملات متهم نکرده و هاوانا نیز دست داشتن در این حملات را رد کرده است. اما وزارت خارجه امریکا بارها به کنوانسیون وین اشاره کرده و به کوبا هشدار داده که مسوول ایمنی و سلامت دیپلمات‌های امریکایی است. امریکا و کوبا در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما و پس از گذشت

 50 سال، روابط دیپلماتیک خود را ازسر گرفته بودند.

 

ارسال نظر