ماکرون رویایی دارد

۱۳۹۶/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۰۴۴
ماکرون رویایی دارد

 رییس‌جمهور فرانسه دو روز پس از انتخابات آلمان طرح خود برای انجام اصلاحات در ساختار اتحادیه اروپا را ارائه کرده است. امانوئل ماکرون 48 ساعت پس از راهیابی حزب راست‌های افراطی به پارلمان آلمان تاکید کرده تنها یک اروپای قدرتمند می‌تواند با چالش‌های جهانی مواجه شود.

به گزارش دویچه‌وله، امانوئل ماکرون در سخنرانی‌اش در دانشگاه سوربن بر اهمیت پنج حوزه بزرگ تاکید کرده است: جهان دیجیتال، آب و هوا، امنیت و دفاع، مساله مهاجرت و بالاخره اقتصاد و بازرگانی. او پیشنهاد کرده که بودجه اتحادیه اروپا که در مجموع حدود ۱۶۰میلیارد یورو در سال است، افزایش یابد.

ماکرون با اعلام اینکه اروپایی‌ها چشم خود را به روی خطرهای تهدیدکننده بسته‌اند، آنها را از خطر جریان‌های راست افراطی که در حال قدرت گرفتن هستند، برحذر داشت. به‌گفته وی این جریان‌ها در حال تبدیل شدن به خطری جدی علیه اصول اساسی اروپا هستند که پس از فجایع جنگ‌های جهانی به وجود آمد. در همین راستا، رییس‌جمهوری فرانسه در سخنرانی خود پیشنهاد تشکیل نیروی نظامی واحد اروپایی را هم مطرح کرده و گفته کشورش خواستار تشکیل نیرویی دفاعی با بودجه و دکترین مشترک برای دفاع از اروپاست. او توضیح داده این نیروی دفاعی می‌تواند از میان سربازان ارتش‌های ملی کشورهای عضو اتحادیه اروپا تشکیل شود و فرانسه این ابتکار را از ارتش خود آغاز خواهد کرد. آکادمی اروپایی اطلاعات برای بالابردن ظرفیت عملیات‎های اطلاعاتی و امنیتی در سطح اروپا نیز مورد دیگری است که وی آن را در راه مبارزه با تروریسم ضروری خوانده است. ماکرون همچنین پیشنهاد کرده اداره پناهندگی اروپا تاسیس شود؛ اداره‌یی که به‌گفته او بتواند سریع‌تر درباره درخواست پناهجویان تصمیم‌گیری کند.

رییس‌جمهور فرانسه در ادامه صحبت‌های خود تاسیس اداره‌یی برای حفاظت از اتحادیه اروپا در برابر بلایای طبیعی نیز خواستار شده است. او در بخش دیگری از سخنانش با مطرح کردن موضوع روند انتقال انرژی و استفاده از انرژی‌های پاک از طرح تعیین قیمت مناسب برای سوخت در سطح اروپا دفاع کرده است. تعیین مالیات بر نقل و انتقالات مالی در سطح اروپا نیز جزو نخستین پیشنهادات ماکرون بوده است. تعیین یک بودجه برای تامین منابع مالی سرمایه‌گذاری‌های مشترک اروپایی پروژه دیگر ماکرون است، بودجه‌یی که می‌تواند از محل دریافت مالیات‌ها تامین شود. رییس‌جمهوری فرانسه در این باره گفته است: «در اروپا تنها دو کشور بر نقل و انتقالات مالی مالیات تعیین کرده، این دو کشور فرانسه و بریتانیا هستند. این مالیات را در سطح اروپا گسترش دهیم.»

از دیگر طرح‌های اقتصادی رییس‌جمهوری فرانسه تعیین حداقل حقوق و دستمزد در سطح اروپا با در نظر داشتن وضعیت اقتصادی هر کشور است. تشکیل دفتر اروپایی رسیدگی به امور پناهجویان و ایجاد پلیس واحد اروپایی برای کنترل مرزها ساز و کارهای پیشنهادی دیگری بود که به باور وی می‌تواند جوابگوی بحران حاضر پناهجویان در اروپا باشد. وی اعمال اصلاحات قوانین مربوط به پناهجویان را در راستای کنترل و رسیدگی به وضعیت آنان در اروپا ضروری خوانده است. در بخش فرهنگی و دانشگاهی امانوئل ماکرون پیشنهاد تاسیس دانشگاه‌های اروپایی و بسترسازی برای دانشجویانی که قصد دارند در خارج از کشور خود ادامه تحصیل دهند را مطرح کرد. رییس‌جمهوری فرانسه امیدوار است با اجرای این پروژه تا سال ۲۰۲۴ دانشجویان اروپایی بتوانند حداقل به دو زبان تسلط کامل داشته باشند. تشکیل آژانس اروپایی نوآوری از دیگر پیشنهادات رییس‌جمهوری فرانسه بود. هدف از تاسیس چنین نهادی تامین منابع مالی پروژه‌های تحقیقاتی و تشویق به نوآوری گزارش شده است. رییس‌جمهوری فرانسه برای تقویت بخش کشاورزی اروپا تعیین سیاست‌های کشاورزی انعطاف‌پذیر و با کاغذبازی کمتر را ضروری دانست. در نهایت امانوئل ماکرون با اشاره به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تصریح کرده که این کشور جایگاه را خود در اتحادیه اروپایی که ساده‌تر و درباره ساختار آن تفکر شده خواهد داشت.

 واکنش‌ها به سخنرانی ماکرون

اشپیگل‌آنلاین نوشته، در آلمان و همچنین در کمیسیون اتحادیه اروپا نگرانی‌هایی نسبت به طرح رییس‌جمهوری فرانسه برای اصلاحات مالی در اتحادیه اروپا وجود دارد. دراین گزارش آمده، بیشترین مخالفت از جانب حزب دموکرات آزاد آلمان (FDP) است که شریک ائتلافی بالقوه حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به حساب می‌آید. در این گزارش آمده است: «ماکرون تاریخ سخنرانی خود را دو روز بعد از انتخابات آلمان انتخاب کرده و نخواسته تا تاسیس دولت جدید ائتلافی آلمان منتظر بماند، زیرا فکر می‌کند ممکن است آن موقع دیگر برای تاثیرگذاری بر اروپا، بیش از حد دیر باشد.»

ناظران سیاسی معتقدند رییس‌جمهور فرانسه بر این باور است که پس از انتخابات پارلمانی ۲۴ سپتامبر در آلمان فصل جدیدی برای اتحادیه اروپا باز شده و اقدام برای اصلاحات در اتحادیه اروپا هرچه زودتر باید آغاز شود. نیکولاس مایرلاندروت سفیر آلمان در پاریس، از ارائه طرح‌ رییس‌جمهور فرانسه برای اصلاحات در اتحادیه اروپا و بحث عمومی درباره آن استقبال کرده، ولی گفته است که آلمان در حال حاضر قادر نیست به جزئیات پیشنهادات ماکرون پاسخ بدهد، چون برای این منظور وجود یک اکثریت و یک دولت ضروری است.  ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اتحادیه اروپا، نیز در واکنش به سخنان ماکرون از طرح‌های وی استقبال کرده و آن را بسیار اروپایی توصیف کرده است. نشریه پولیتیکو در گزارشی با عنوان «ماکرون رویایی دارد» نوشته: «رییس‌جمهوری فرانسه مجموعه‌یی بلندپروازانه از اصلاحاتی را که عمیقا معتقد است اتحادیه اروپا باید برای نجات خود به آن تن را دهد، پیشنهاد کرده است.» نشریه فرانسوی لیبراسیون نیز در گزارشی با عنوان «قهرمان ثروتمندان، پرچمدار اروپا» از بسته پیشنهادات ماکرون برای کاهش مالیات ثروتمندان تا پنج میلیارد یورو در کنار پیشنهاداتش برای اصلاح اروپا انتقاد کرده است.

 

 

ارسال نظر