تجربه ناکام دولت وحدت ملی در افغانستان

۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۹۳۹

 گروه جهان| 3سال از عمر حکومت وحدت ملی افغانستان می‌گذرد؛ 3سال توام با افت‌وخیز، بدبینی و خوش‌بینی، تلخی و شیرینی و ناکامی و کامیابی. وقتی از چشم مقام‌های افغانستان به عمر 3ساله «دولت وحدت ملی» نگریسته شود، این دولت، دولتی موفق و سربلند معرفی می‌شود؛ دولتی که توانسته به تعهدات خود به ‌درستی عمل کند و کشور را از بحران عمیقی که در زمان حامد کرزای، رییس‌جمهوری پیشین در آن گرفتار شده بود، نجات بخشد.

دفتر ریاست‌جمهوری، دولت پیشین را دولتی ناکام می‌داند که برایش هزار و یک مشکل را به میراث گذاشته و تمام وقت 3سال دولت فعلی را صرف حل بخش‌هایی از این مشکلات کرده است. دفتر ریاست‌جمهوری چنان در بزرگ‌نمایی دستاوردهای خود اغراق به خرج می‌دهد که اگر کسی با مسائل افغانستان آشنایی نداشته باشد، فکر می‌کند که پیش از دولت وحدت ملی، دولت طالبان یا چیزی بدتر از آن بر افغانستان حاکم بوده است.

این دولت طیف بزرگی از منتقدان خود را نیز دارد که نگاهشان به دستاوردهای آن متفاوت است. منتقدان تجربه حکومت وحدت ملی را در عرصه مدیریت کشور ناکام و حتی خطرناک ارزیابی می‌کنند. به باور منتقدان، این دولت نه‌ تنها به تعهدات خود در برابر مردم نتوانست عمل کند بلکه بیشتر جامعه را به سمت ناامنی، بن‌بست سیاسی و اجتماعی، فقر و ناملایمات اقتصادی سوق داده است. به ‌گفته منتقدان، سران دولت وحدت ملی در سال‌های گذشته بیشتر درگیر مشکلات جناحی بودند. این منتقدان به شکاف‌های داخلی سران دولت اشاره می‌کنند و می‌گویند که یکه‌تازی‌ها و مدیریت ناسالم و توام با بینش قوم‌گرایانه سبب شده، شماری از مهم‌ترین چهره‌های تشکیل‌دهنده دولت فعلی از آن جدا شوند و در هیات مخالفان قد برافرازند.

طیف سومی نیز وجود دارد که نگاهی شکاکانه به مسائل دارند و فکر می‌کنند، دولت وحدت ملی با وجود اینکه در آغاز با موجی از امیدواری‌ها پا به میدان گذاشت اما خود به قبرکنش تبدیل شد. این طیف از سیاستمداران مشکل را نه در مدیران فعلی بلکه در کشورهایی می‌دانند که به ‌نحوی در مسائل افغانستان دخیل هستند. به باور این طیف از منتقدان، نه دولت پیشین حامد کرزای دولت مردمی بود و نه دولت فعلی برآمده از رای مردم است. به نظر این طیف از منتقدان، دولت فعلی ادامه همان روند(نشست) بُن است که با مداخله غرب به ‌ویژه امریکا، دولتی را برای افغانستان تجویز کرد که بیشتر حافظ منافعش باشد و نه خدمتگزار مردم افغانستان. به باور این گروه تا زمانی که این روند ادامه پیدا کند هیچ روزنه امیدی برای خارج شدن از وضعیت فعلی وجود ندارد و به‌ دنبال دولت وحدت ملی نیز دولت دیگری سر کار خواهد آمد که همین وضع را ادامه خواهد داد.

 منبع: روزنامه ماندگار افغانستان

 

ارسال نظر