پیروزی مرکل و ظهور دوباره نازی‌ها

۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۶۶۶
پیروزی مرکل و ظهور دوباره نازی‌ها

 انتخابات پارلمانی آلمان در شرایطی برگزار شد که همه‌چیز از پیروزی حزب دموکرات مسیحی آلمان به رهبری آنگلا مرکل حکایت دارد، کسی که برای بسیاری از آلمانی‌ها به نمادی از ثبات سیاسی- اقتصادی تبدیل شده است. جسیکا سی‌یر کارشناس اقتصادی می‌گوید: «هراس از پوپولیست‌ها که سال گذشته بازارها را به هم ریخته بود با پیروزی دوباره آنگلا مرکل در انتخابات کاملا فروکش کرده و خوش‌بینی به رشد پایدار اقتصادی اروپا افزایش می‌یابد.» اما تمام روایت‌های منتشر شده درباره انتخابات آلمان خوشایند نیستند؛ نشریه گاردین نوشته: «آنچه از شیرینی پیروزی مرکل می‌کاهد، ورود افراطی‌های ضد مهاجر به پارلمان آلمان برای نخستین‌بار پس از جنگ جهانی دوم است.»

گفته شده، مرکل و شولتز با وجود تفاوت‌های حزبی درخواست مشترکی از رای‌دهندگان داشته‌اند: جلوگیری از ورود حزب دست‌راستی «آلترناتیو برای آلمان» به پارلمان. زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان، نیز درباره چشم‌انداز روی کار آمدن نازی‌های واقعی برای نخستین‌بار پس از جنگ جهانی دوم هشدار داده است. با این حال انتظار می‌رود «آلترناتیو برای آلمان» بین ۱۰ تا ۱۳درصد آرا را از آن خود کند. نظرسنجی‌های پیش از انتخابات حاکی از آن بود که حزب مرکل حدود 35 تا 40درصد از آرا را از آن خود کند و مارتین شولتز رهبر سوسیال‌دموکرات‌ها با ۲۱ تا 23درصد آرا در جایگاه دوم قرار بگیرد.

در انتخابات پیشین در سال ۲۰۱۳، اتحادیه دموکرات‌مسیحی ۴۰درصد، سوسیال‌دموکرات‌ها ۳۰ درصد، حزب «چپ» و «اتحاد ۹۰-سبزها» هریک ۱۰ درصد و اتحادیه سوسیال‌مسیحی بایرن نزدیک به ۹ درصد از کرسی‌ها را در اختیار داشتند. نتیجه رسمی انتخابات دوشنبه (امروز) اعلام خواهد شد.

 نگاهی به ائتلاف‌های ممکن

کارشناسان با توجه به پیش‌بینی‌ها احتمال دو الگوی ائتلاف را بیش از الگوهای دیگر می‌بینند: یکی ائتلاف بزرگ و دیگری ائتلاف جاماییکا. دویچه‌وله نوشته، ائتلاف بزرگ از طریق همراهی دو حزب بزرگ آلمان یعنی حزب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات شکل می‌گیرد و این همان ائتلافی است که در چهار سال گذشته اداره کشور را برعهده داشته است. یورونیوز می‌نویسد: «جایگزین احتمالی دولت مرکل، ائتلاف سوسیال دموکرات‌های ِشولتز با سبزها و کمونیست‌ها یا سوسیالیست‌ها خواهد بود و آلمانی‌ها این را نمی‌خواهند.» (البته مارتین شولتز تاکنون چند بار به صراحت احتمال شکل‌گیری چنین ائتلافی را رد کرده است.)

ائتلاف جاماییکا، متکی به همراهی سه حزب دموکرات مسیحی، حزب دموکرات آزاد و سبزها، یعنی ائتلاف سیاه، زرد و سبز (رنگ پرچم جاماییکا) است. با توجه به اختلافات بین مسوولان دو حزب سبزها و دموکرات آزاد، دولت احتمالی برآمده از این ائتلاف در پیشبرد وظایف خود با دشواری‌هایی روبه‌رو خواهد بود.

 چالش‌های پیش‌روی مرکل

مهاجرت: مساله پناهندگان یکی از چالش‌های اصلی دولت آینده مرکل خواهد بود. مردم آلمان در سال 2015 از سیاست پذیرش پناهجویان مرکل استقبال کردند. یک‌سال بعد اما تردیدها نسبت به این سیاست آغاز شد. یاگودا مرینیچ، فعال اجتماعی معتقد است که حفظ خوش‌بینی آلمانی‌ها نسبت به سیاست‌های مهاجرتی مرکل با توجه به تشدید انتقادهای داخلی بسیار دشوار خواهد بود.  تعامل با اروپا: نتیجه این انتخابات نه فقط برای آلمانی‌ها که برای تمام اتحادیه اروپا جالب است. چون آلمان موتور رشد اقتصادی منطقه یورو و قوی‌ترین اقتصاد اروپاست. اروپا منتظر است که ببیند آیا دولت جدید در آلمان با دنبال کردن سیاست جزمی ولفگانگ شویبله وزیر دارایی فعلی مسیر ایجاد «اروپای آلمانی» را دنبال خواهد کرد که توجهی به رشد اقتصادی ندارد؛ یا اینکه تغییراتی را که امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه پیشنهاد کرده پی خواهد گرفت و به سوی «آلمان اروپایی» گام خواهد برداشت و خود را درگیر گفت‌وگوهایی خواهد کرد که فرآیند اتحاد اروپا را تقویت کند. یورونیوز نوشته است: «آلمانی‌ها باید نابرابری فزاینده فقیر و غنی و نواحی مختلف اروپا را بهتر درک کنند. چون این خطری است که نه تنها اتحادیه اروپا، بلکه منافع آلمان را هم تهدید می‌کند. بنابراین پرسشی که صدراعظم و دولت آینده آلمان باید پاسخ دهد، این است که آیا آلمانی‌ها می‌خواهند بیشتر اروپایی باشند یا می‌خواهند سیاست شویبله و مسیر اروپایی آلمانی‌تر را دنبال کنند.»

چالش‌های اقتصادی: گرچه از زمان به قدرت رسیدن مرکل از سال ۲۰۰۵ تاکنون نرخ بیکاری در این کشور با کاهش نزدیک به 7درصدی مواجه بوده اما این بدان معنا نیست که مرکل در دولت بعد با چالشی روبه‌رو نباشد. بنا بر آمارهای منتشر شده، تحریم‌های اقتصادی که اروپا و آلمان علیه روسیه به ‌دلیل بحران اوکراین تصویب کرده‌اند، روابط اقتصادی دو کشور را تحت تاثیر قرار داده و تاثیر مستقیمی بر روابط تجاری دوطرف و البته صادرات آلمان داشته است. از طرفی روابط بین ترکیه و آلمان هم پس از کودتای نظامی نافرجام در این کشور

رو به تیرگی نهاده و کار به جایی رسید که آنگلا مرکل در واکنش به دستگیری اتباع آلمانی در ترکیه از لزوم کاهش روابط تجاری با آنکارا سخن گفت. به اعتقاد ناظران، چنین اقداماتی بسیاری از شرکت‌های آلمانی را که فعالیت‌های اقتصادی در ترکیه دارند، متضرر خواهد کرد. از سوی دیگر دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا، با شعار «اول امریکا» خود سیاست‌های اقتصادی و منافع واشنگتن را در اولویت قرار داده است. در چنین شرایطی دولت آینده آلمان برای رهایی از عواقب اقتصادی این‌گونه بحران‌ها باید برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده‌یی داشته باشد.  چالش‌های امنیتی: یکی از پرسش‌های کلیدی که مرکل باید به آن پاسخ دهد، این است که دولت بعدی چگونه با چالش تروریسم مبارزه خواهد کرد. حملات تروریستی در چند ماه اخیر در آلمان افزایش یافته است. کارشناسان با اشاره به بازگشت تروریست‌های آلمانی داعش به کشور پس از شکست‌های پی در پی این گروه در عراق و سوریه، هشدار می‌دهند که مبارزه با حملات تروریستی همزمان با حفظ آزادی‌های اجتماعی برای شهروندان مشکل بزرگ و پیچیده‌یی است که دولت آینده آلمان باید وقت و بودجه زیادی را برای غلبه بر آن صرف کند.

 

 

ارسال نظر