مرکل در مسیر پیروزی

۱۳۹۶/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۵۶۹
مرکل در مسیر پیروزی

آلمانی‌ها یک‌شنبه (امروز) در شرایطی برای حضور در انتخابات پارلمانی به پای صندوق‌های رای می‌روند که اگر نظرسنجی‌ها درست باشد، آنگلا مرکل صدراعظم فعلی و رهبر حزب دموکرات مسیحی برای چهارمین بار در سمت خود ابقا خواهد شد. او احتمالا پس از انتخابات یک‌شنبه با 16سال سابقه خدمت پایدارترین صدراعظم آلمان نام خواهد گرفت.

به نوشته ایندیپندنت، برپایه نظرسنجی در انتخابات امروز حزب مرکل 37درصد و حزب شولتز 22درصد آرای مردم را کسب خواهند کرد. از 17 دوره انتخابات آلمان در هفت دهه گذشته 12دوره دموکرات مسیحی‌ها و 6دوره دیگر سوسیال دموکرات‌ها با پیروزی در انتخابات صدراعظم را تعیین کرده‌اند. رهبری حزب دموکرات مسیحی را در حال حاضر آنگلا مرکل و رهبری حزب سوسیال دموکرات را مارتین شولتز به عهده دارند.

بنا بر آمارهای اعلام شده، 61میلیون و 500هزار آلمانی واجد شرایط می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند. نتایج رسمی انتخابات دوشنبه (فردا) اعلام خواهد شد. به گزارش رادیو فرانسه، از زمان تشکیل جمهوری فدرال آلمان در سال 1949 این هجدهمین بار است که انتخابات پارلمانی سراسری در این کشور برگزار می‌شود. در سال 1953 میلادی قانونی در آلمان به تصویب رسید که به موجب آن تنها حزبی می‌تواند نمایندگان خود را به مجلس بفرستد که دست‌کم 5درصد مجموع آرای مردم را در سطح کشور کسب کرده باشد. به این دلیل از میان 42 حزب حاضر در انتخابات، تنها 6یا 7حزب مهم‌تر ممکن است، کرسی‎های مجلس فدرال را کسب کنند. احزاب اصلی در آلمان به ترتیب آرا عبارتند از: اتحاد دموکرات مسیحی، سوسیال دموکرات، سبزها، حزب چپ، حزب دموکرات آزاد، سوسیال مسیحی و در این دوره حزب دست راستی و بیگانه ستیز «آلترناتیو برای آلمان» که پیش‌بینی می‌شود برای نخستین‌بار به مجلس راه یابد. مجلس آلمان معمولا دارای 598 نماینده است که نیمی از آنها به‌طور مستقیم از سوی رای‌دهندگان و نیمی دیگر از سوی حزب‎هایی که بیش از 5درصد رای آورده‌اند به مجلس فرستاده می‌شوند.

 نحوه کنترل انتخابات

روند برگزاری انتخابات آلمان پیچیده اما بسیار دقیق و قابل اعتماد است. در هر حوزه انتخابی یک «هیات رییسه» مسوولیت اجرای درست انتخابات را به عهده دارد. این هیات رییسه دارای یک رییس، یک نایب‌رییس، یک منشی و دو عضو است. اعضای هیات رییسه را که در این دوره 650 هزار نفر اعلام شده است، افراد داوطلب تشکیل می‌دهند، اما در صورت عدم کفایت داوطلبان، شهرداری‌ها می‌توانند به انتخاب خود شهروندانی را مکلف به انجام این وظیفه کنند. عدم پذیرش این مسوولیت، بدون عذر موجه، می‌تواند بر اساس قانون خودداری از کمک با مجازات روبه‌رو باشد.

بنا بر این گزارش، هر رای‌دهنده موظف است ورقه انتخابات را شخصا پشت پرده و دور از نگاه دیگران پرکند و به صندوق بیندازد. آرای هر صندوق در محل شمرده و به اطلاع حوزه می‌رسد، در حوزه یک‌بار دیگر همراه با آرای همه صندوق‌های دیگر شمرده و بعد به ایالت فرستاده می‌شود. در مرکز ایالت یک‌بار دیگر کنترل می‌شود و سرانجام به مرکز فدرال می‌رسد. نتایج شمارش آرای هر صندوق و حوزه و ایالت، مرحله به مرحله به صورت تلفنی به مرجع بالاتر گزارش داده می‌شود، اما همزمان ورقه‌ها نیز در پاکت‌های سربسته به بالا ارسال می‌شوند تا در صورت اختلاف‌نظر قابل کنترل باشند.

 

 نگران خرابکاری هکرها

از آنجا که آخرین مرحله شمارش آرا به وسیله رایانه انجام می‌شود، تنها این نگرانی وجود دارد که هکرها بتوانند با دستکاری در نرم‌افزارها نتیجه نهایی انتخابات را دستخوش اختلال کنند. در هفته‌های گذشته بحث وجود ضعف‌هایی در این نرم‌افزار اوج گرفت. به‌طوری که مارک زاکربرگ بنیانگذار فیس‌بوک در نشستی با عنوان «بررسی دخالت روسیه در انتخابات امریکا و حفاظت از دموکراسی» گفته که فیس‌بوک تدابیر مهمی برای جلوگیری از پخش اخبار تقلبی در انتخابات آلمان اندیشیده و شناسه‌های تقلبی را قطع کرده است.

اگر آرای حزب حاکم کمتر از 51درصد باشد، صدراعظم ماموریت تشکیل دولت ائتلافی را به عهده می‌گیرد و با احزاب دیگر وارد مذاکره می‌شود. در دوره فعلی دولت از ائتلاف احزاب اتحاد دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات تشکیل شده است. اما مارتین شولتز نامزد حزب سوسیال دموکرات اعلام کرده که حاضر به ائتلاف با حزب دموکرات مسیحی نیست و مرکل که شانس پیروزی خود را زیاد می‌بیند، نسبت به ائتلاف با حزب دموکرات آزاد (لیبرال) اظهار تمایل بیشتری کرده است. حزب دموکرات آزاد در دوره قبلی نتوانست از مانع 5 درصدی بگذرد و در نتیجه به مجلس راه نیافت. اما پیش‌بینی شده در این دوره نزدیک به 10درصد رای بیاورد.

 صدراعظم همیشگی

نشریه فارن پالسی پیش‌تر با اشاره به پیشتازی مرکل در نظرسنجی‌ها نوشته: «وقت آن رسیده اعتراف کنیم که شاید مرکل برای همیشه صدراعظم آلمان بماند.»

 در سه سال اخیر، بسیاری از چهره‌های سیاسی و احزاب دست راستی آلمان کوشیدند، سیاست پناهندگی مرکل را به پاشنه آشیل او تبدیل کنند. بسیاری از منتقدان نیز گفتند که صدراعظم پناهجویان را در اجرای خواست سرمایه‌داران راه داده، زیرا آنها به نیروی کار ارزان نیاز دارند. اما پایداری صدراعظم آلمان آنها را خلع سلاح کرد. مرکل همواره تاکید کرده دولتش نمی‌توانسته انسان‌های آواره‌یی را که از لهستان و مجارستان رانده شده بودند در سرمای سیاه زمستان پشت مرزها رها کند و آلمان آن‌قدر توانایی دارد که بر این بحران نیز پیروز شود.

به اعتقاد ناظران، آرامش همیشگی و پافشاری جسورانه بر سر اصولی که به آن باور دارد یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت مرکل در میان اکثریت آلمانی‌هاست. در عین حال، نقش ثبات و رشد اقتصاد آلمان را نیز در سال‌های بحرانی نمی‌توان نادیده گرفت. اقتصاد آلمان در دوران 12 ساله صدراعظمی مرکل هر سال بین یک تا سه درصد رشد داشته است.

 

ارسال نظر