محبوبیت مرکل دلیل برتری حزب اوست

۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۴۶۶

 انتخابات پارلمانی آلمان یک‌شنبه (فردا) برگزار می‌شود. آخرین نظرسنجی‌ها حزب اتحاد دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل صدراعظم این کشور بیش از 36‌درصد و حزب سوسیال دموکرات به رهبری مارتین شولتس رقیب انتخاباتی او 22‌درصد رای خواهند آورد. ناظران آلمانی محبوبیت مرکل را مهم‌ترین دلیل موفقیت حزب او می‌دانند.

رادیو فرانسه نوشته، فوریه امسال پس از آنکه مارتین شولتز به عنوان رهبر حزب سوسیال دموکرات و نامزد این حزب برای رقابت با مرکل بر سر مقام صدراعظمی برگزیده شد، تعداد طرفداران حزب سوسیال دموکرات ناگهان با سرعتی برق‌آسا بالا رفت به‌طوری که نظرسنجی‌های فوریه و آوریل نشان می‌دادند، دست‌کم نیمی از مردم آلمان مایلند مرکل جای خود را در کاخ صدراعظمی به مارتین شولتز بسپارد و تنها 39‌درصد هنوز مرکل را برای این مقام شایسته می‌دانند. اما این روند به سرعت تغییر یافت. در فاصله سه ماه بعد، اتحاد دموکرات مسیحی به رهبری مرکل در انتخابات سه ایالت مهم آلمان بر حزب سوسیال دموکرات پیروز شد و در همه نظرسنجی‌های بعدی، طرفداران این حزب دست‌کم 10درصد بیش از طرفداران حزب سوسیال دموکرات بودند.  ناظران موفقیت‌های اتحاد دموکرات مسیحی را تنها به حساب محبوبیت مرکل گذاشتند اما نظرسنجی «اینفرا» نشان داد، 22‌درصد آلمانی‌ها به این دلیل به مرکل رای می‌دهند که باور دارند او توانسته آلمان را در شرایط سیاسی ناآرام فعلی جهان خوب اداره کند. نگاهی به وضعیت بیکاری برای درک این نظر کافی است: میانگین آمار بیکاران که در 2005 هنگام آغاز کار مرکل در سراسر آلمان به بالای 11‌درصد رسیده بود، در حال حاضر 6.1‌درصد است و در دو ایالت ثروتمند بایرن و بادن به زیر 4‌درصد رسیده است.

حالا نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که آرای اتحاد دموکرات مسیحی به رهبری مرکل دست‌کم 14‌درصد بیش از حزب سوسیال دموکرات به رهبری مارتین شولتز خواهد بود. ناظران بر این باورند که پشتیبانی گرهارد شرودر صدراعظم پیشین آلمان از مارتین شولتز به جای آنکه به او کمک کند، از محبوبیت او کاسته است.  گرهارد شرودر که در انتخابات میان‌دوره‌یی 2005 از مرکل شکست خورد، در این سال‌ها از روسای گازپروم بوده و به‌تازگی از سوی دولت روسیه به عضویت هیات‌مدیره کنسرن «روسنفت» در آمده است. بسیاری از آلمانی‌ها خواستار قطع مزایای صدراعظم پیشین برای شرودر شده‌اند. یک دلیل دیگر کاهش نفوذ سوسیال دموکرات‌ها آن است که در گذشته نشان داده‌اند در جایگاه اپوزیسیون از حقوق کارگران و لایه‌های پایین دفاع می‌کنند اما وقتی به قدرت می‌رسند برای ماندن بر مسند قدرت در مسیر جذب آرای محافظه‌کاران گام بر می‌دارند.

ارسال نظر