لوپن هنوز درگیر پس‌لرزه‌های انتخاباتی است

۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۴۶۲
لوپن هنوز درگیر پس‌لرزه‌های انتخاباتی است

شکست مارین لوپن رهبر حزب افراطی «جبهه ملی» فرانسه به تنش‌های درونی در رهبری این حزب دامن زده و باعث شده که او از بحرانی به بحران دیگر وارد می‌شود. پس از انتقادهای گسترده پسا انتخاباتی، نزدیک‌ترین متحد لوپن اعلام کرده حزب را ترک می‌کند. فلوریان فیلیپو اعلام کرده که نمی‌تواند معاون حزب باقی بماند اما هیچ‌کاره باشد.

به نوشته گاردین، اظهارنظر تند فیلیپو پس از آن بود که مارین لوپن به‌دلیل مخالفت‌های آشکار معاونش، او را از پست استراتژیست ارشد حزب کنار گذاشته اما به او اجازه داد تا عنوان معاونت حزب را حفظ کند. با این حال فیلیپو در یک برنامه زنده رادیویی و تلویزیونی گفت: «هیچ‌وقت چنین تمایل احمقانه‌یی نداشته‌ام. هیچ‌گاه نمی‌خواستم که هیچ کاری نکنم و تنها اسم و عنوانی داشته باشم. به همین دلیل از حزب جبهه ملی کناره‌گیری می‌کنم. » او در ادامه تاکید کرده که به تعهدات سیاسی خود وفادار خواهد ماند و تسلیم فشار نخواهد شد.

گفته شده، مارین لوپن در واکنش به اظهارات معاون سابق خود گفته که به تصمیم او احترام می‌گذارد اما در عین حال از استراتژی‌اش برای قربانی نشان دادن خود انتقاد کرده است. اختلافات میان مارین لوپن و معاون او پس از نتایج ضعیف این حزب در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در ماه مه ‌آغاز شد، زمانی که حزب تسلیم امانوئل ماکرون شد.

ناظران بر این باورند که شکست لوپن در انتخابات لبه تیز انتقادها در داخل جبهه ملی را متوجه نقش اصلی او در ناکامی مناظرات انتخاباتی و در نتیجه نقش فلوریان فیلیپو به عنوان مسوول تبلیغات این حزب کرده است. گفته شده، به‌دنبال پیشنهادهای مارین لوپن برای بازسازی جبهه ملی و تغییر نام و استراتژی حزب، فلوریان فیلیپو انجمنی را به ‌نام «وطن‌پرستان» پایه‌گذاری کرد و همزمان با مسوولیتش در جبهه ملی، رهبری این انجمن را نیز در دست گرفت. از آنجایی که این انجمن هسته‌یی اصلی مخالفان درون حزبی را تشکیل می‌داد، لوپن از فیلیپو خواسته بود تا از رهبری آن کناره‌گیری کند که با مخالفت او روبه‌رو شد. پس از آن بود که مارین لوپن با انتشار اعلامیه‌یی اعلام کرد که فیلیپو به درخواست او برای پایان دادن به تضاد منافع در مسوولیت‌های دوگانه‌اش پاسخ مثبت نداده و به همین دلیل تصمیم گرفته فیلیپو را از سمتش به عنوان مسوول ارتباطات و استراتژی جبهه ملی برکنار کند.

 حمایت از شعارهای تند انتخاباتی

بسیاری از منتقدان درون حزبی، فیلیپو را به‌ دلیل حمایت از وعده انتخاباتی لوپن مبنی بر خارج کردن فرانسه از حوزه پولی یورو سرزنش می‌کردند؛ وعده انتخاباتی که باعث شد محبوبیت راست‌های افراطی به‌شدت کاهش یابد. منتقدان همچنین از فیلیپو انتقاد می‌کنند که با حمایت از استراتژی تمرکز بر مهاجرت به جای اقتصاد ملی‌گرایانه زمینه شکست این حزب را در انتخابات ریاست‌جمهوری 2017 فراهم کرده است. با این حال فیلیپو بارها تاکید کرده که حزب نباید از تلاش برای تحقق فرگزیت (خروج فرانسه از اتحادیه اروپا) عقب‌نشینی کند، چرا که در غیر این صورت حزب را ترک خواهد کرد، تهدیدی که سرانجام پنج‌شنبه عملی شد.

فلوریان فیلیپو از کارمندان عالی دولتی فرانسه در سال ۲۰۱۱ به عنوان مسوول استراتژی انتخاباتی مارین لوپن برای انتخابات ریاست‌جمهوری برگزیده شد و در این سمت به عنوان یکی از سخنگویان عمده جبهه ملی در رسانه‌ها بدل شد. او به عنوان یکی از جوان‌ترین عضو رهبری جبهه ملی که از خط‌مشی حاکمیت‌طلبانه و اجتماعی جبهه ملی در برابر محافظه‌کاران و لیبرال‌های این حزب نمایندگی می‌کرد به ‌دلیل نزدیکی بیش از حدش با مارین لوپن رهبر حزب، حسودی جناح‌های مخالف جبهه ملی را برانگیخته بود. گفته شده، اندکی بعد از اعلام بیرون رفتن فلوریان فیلیپو از جبهه ملی، شمار دیگری از هواداران او در حزب نیز اعلام کردند در حمایت از وی این حزب را ترک می‌کنند.

 بازیابی توان از دست رفته

نیویورک‌تایمز هم در گزارشی با اشاره به کناره‌گیری معاون حزب جبهه ملی فرانسه نوشته است: «استعفای فیلیپو آخرین نشانه از آشفتگی حزبی است که تلاش دارد تا پس از شکست سنگین انتخاباتی وضعیت خود را بهبود بخشد. فیلیپو یکی از معماران استراتژی انتخاباتی حزب جبهه ملی بود. استراتژی که هدفش جذب بیشتر رای‌دهندگان با توسل به اهرم‌های نژادپرستانه و ملی‌گرایی افراطی بود. »

نیکلاس لبورگ مورخ فرانسوی به نیویورک‌تایمز می‌گوید: «مارین لوپن برای پذیرش این مساله که جایگاه حزب جبهه ملی در میان طیف راست است، روزهای سختی را پشت گذاشت. او در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به توصیه فیلیپو تلاش کرد تا حامیان ژان لوک ملانشون، رهبر چپ‌های افراطی را با خود همراه کند زیرا آنها خواهان خروج فرانسه از حوزه یورو بودند؛ در حالی که رای‌دهندگان جبهه راست نمی‌خواهند، کشورشان از حوزه یورو خارج شود. همین مساله یکی از دلایل اصلی شکست او در انتخابات شد.»

مارین لوپن که از ۱۸سالگی به حزب جبهه ملی پیوسته بود، ۲۰۱۱ ریاست حزب را عهده‌دار شد و بدین‌ترتیب جانشین پدرش، ژان ماری لوپن، از بنیانگذاران این حزب راست افراطی شد. این سیاستمدار فرانسوی خواستار خروج فرانسه از اتحادیه اروپا، لغو پیمان شینگن و محدودیت در مهاجرت است. علاوه بر رویکردهای افراطی مارین لوپن در قبال مهاجرت و مسلمانان، وی خواستار تغییر سیاست اقتصادی فرانسه و پایان بخشیدن به گسترش جهانی‌سازی اقتصادی است. او همچنین بر لزوم انجام یک همه‌پرسی برای خروج فرانسه از اتحادیه اروپا (فرگزیت) در نیمه اول سال ۲۰۱۸ تاکید می‌کند. مارین لوپن خواستار برقراری دوباره کنترل در مرزهای فرانسه و اخراج آن دسته از خارجی‌هایی است که در فهرست نیروهای امنیتی قرار دارند.

ارسال نظر