کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۳۷۶

 ملاقات بی‌مصافحه وزرای خارجه قطر و عربستان‌

وزیران خارجه قطر و عربستان برای نخستین‌بار بعد از تحریم دوحه توسط عربستان‌سعودی، بحرین، امارات و مصر در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل در نیویورک در کنار هم ایستادند. به گزارش ایرنا، دیدار دوطرف در جریان نشست درباره سوریه در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل صورت گرفت و دو طرف در هنگام دیدار بدون آنکه صحبت کنند، تنها به ایستادن در کنار هم اکتفا کردند. در این نشست، طرف‌های شرکت‌کننده درباره تلاش‌ها برای کاهش بحران در سوریه و مذاکرات سیاسی و بازگرداندن سرزمین‌های تحت کنترل گفت‌وگو کردند.

 فرصت ۳ روزه بارزانی به دولت عراق

مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق به دولت مرکزی بغداد سه روز مهلت داده که یا طرحی جایگزین برای استقلال ارائه کند یا همه‌پرسی در موعد مقرر برگزار خواهد شد. به گزارش رویترز، بارزانی در جریان سخنرانی‌اش در تجمع هواداران استقلال در اربیل، بدون اشاره به جزئیات پیشنهادش گفته است: «اگر ظرف دو، سه روز آینده، جایگزین قابل اعتمادی پیشنهاد نشود، تعویق همه‌پرسی غیرممکن است. » مقام‌های اقلیم کردستان عراق ۲۵ سپتامبر را برای برگزاری همه‌پرسی استقلال این اقلیم اعلام کرده‌اند. این در حالی است که بغداد و همسایگان عراق به‌شدت با این همه‌پرسی مخالفت کرده‌اند.

 استقبال غنی از استراتژی تازه امریکا

رییس‌جمهور افغانستان در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل از استراتژی دولت جدید امریکا در کشورش که با افزایش نیروها همراه است، استقبال کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، اشرف غنی همچنین از پاکستان خواسته برای بحث درباره صلح، امنیت و همکاری منطقه‌یی برای رسیدن به رفاه با افغانستان مذاکره کند. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، ماه پیش با خروج نظامیان امریکایی از افغانستان مخالفت کرده و گفته بود که نمی‌خواهد خلأ ایجاد شده به قدرت گرفتن گروه‌های پیکارجو منجر شود. وزیر دفاع امریکا هم گفته سه هزار سرباز دیگر امریکایی به افغانستان اعزام می‌شود.

 پرونده دمیرتاش به جریان افتاد

دادگاه استیناف ترکیه مناقشه میان دو دادگاه درباره پرونده‌ قضایی صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق را حل کرد. به‌گزارش حریت، اختلاف میان دادگاه‌های رسیدگی به اتهامات دمیرتاش را 10 ماه به تعویق انداخته بود. مناقشه پس از آن آغاز شد که دادگاه کیفری نوزدهم آنکارا درخواست کرده بود، پرونده قضایی دمیرتاش به اتهام ایجاد و رهبری سازمان تروریستی با پرونده دیگری در دادگاه دوم ادغام شود. این پرونده در دادگاه کیفری دوم آنکارا مربوط به قتل چهار نفر در دیاربکر است. دمیرتاش از مخالفان اردوغان مخالف اصلاح قانون اساسی و بیشتر شدن قدرت اردوغان بود.

 

 

ارسال نظر