تقابل شوالیه الیزه با مرد توییتری

۱۳۹۶/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۳۷۰
تقابل شوالیه الیزه با مرد توییتری

گروه جهان  

امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه در نخستین حضورش در مجمع عمومی سازمان ملل در قامت یک منتقد تمام‌عیار سیاست‌های دونالد ترامپ ظاهر شد. او چند ساعت پس از سخنرانی ترسناک همتای امریکایی خود که موضوعش دفاع از دکترین «اول امریکا»، حملات لفظی علیه ایران و تهدید نظامی کره‌شمالی بود با قرار گرفتن در همان جایگاه واژه به واژه سخنرانی ترامپ را سرزنش و تاکید کرد که چالش‌های جهانی باید با همکاری‌های جمعی حل‌وفصل شود.

ماکرون هرگونه بازنگری در توافق اقلیمی پاریس را مردود خواند و گفت که باقی جهان چه همراه با امریکا چه بدون امریکا به این توافق ادامه خواهند داد.

رییس‌جمهوری جوان فرانسه تاکید کرد که «دیوارها از ما حفاظت نمی‌کنند. آنچه از ما حفاظت می‌کند تمایل ما به تغییر تاریخ است.»

رویترز نوشته، رییس‌جمهور جوان فرانسه در نخستین حضورش در مجمع عمومی سازمان ملل خطاب به رهبران جهان گفت: «چندجانبه‌گرایی موثرترین راه برای مواجه شدن با چالش‌های جهانی است.» ماکرون در پاسخ به انتقادهای تند ترامپ از سازمان ملل گفت که از نظر او این نهاد مشروعیت کامل برای اقدام در راستای ایجاد و حفظ تعادل بین‌المللی را داراست.

به ‌نظر می‌رسد، رهبران دو کشور که یک روز پیش‌تر در دیداری دوجانبه به‌گرمی با هم برخورد کرده بودند، روی کاغذ کمترین اشتراک‌نظر را دارند. این در حالی است که ماکرون 39ساله از زمان ورودش به کاخ الیزه تلاش کرده تا رابطه نسبتا نزدیکی را با سیاستمدار تاجر 71ساله‌ برقرار کند. به نوشته رویترز، ماکرون خلاف سیاست خارجی غیرقابل پیش‌بینی ترامپ ‌دنبال انزوای واشنگتن نیست.

گرچه چندان هم بی‌میل نیست که با وجود سیاست‌های انزواگرایانه و ملی‌گرایانه افراطی ترامپ، بار دیگر نقش فرانسه را به عنوان قدرت هسته‌یی و یکی از اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل در امور جهانی ارتقا بخشد. از همین روست که ماکرون تلاش دارد رابطه فرانسه را با روسیه، با وجود روابط متشنجش با غرب بهبود بخشد.

 میانجیگری در بحران سوریه

ماکرون همچنین خلاف ترامپ ضمن حمایت از توافق هسته‌یی قدرت‌های جهانی و تهران از تمایل خود برای میانجیگری میان امریکا و ایران (به عنوان یکی از متحدان کلیدی بشار اسد) برای پایان یافتن جنگ 6ساله در سوریه خبر داد. او در برابر رهبران جهان گفت: «اگر ما مساله سوریه را پشت میز مذاکره با ایران حل نکنیم هرگز به نتیجه نمی‌رسیم چرا که ایران امروز یکی از قدرت‌های بزرگ و تاثیرگذار منطقه‌یی است.» پاریس تلاش دارد، ضمن برقراری ارتباط با گروه‌های سوری بار دیگر مذاکرات صلح را در ژنو احیا کند اما ناظران بر این باورند که اقدامات ضد ایرانی ترامپ در منطقه باعث پیچیده‌تر شدن شرایط در منطقه و بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های فرانسه می‌شود.

بر همین اساس رییس‌جمهور فرانسه خواستار تشکیل یک «گروه تماس» برای به اجرا گذاشتن راهکار سیاسی از طریق گذار برای رفع بحران سوریه شده است.

 دوری از جنگ

در گزارش رویترز آمده است: ‌ماکرون جوان‌ترین رهبر فرانسه دو قرن پس از ناپلئون بناپارت، از حضور در مجمع عمومی سازمان ملل برای تاکید بر این نکته استفاده کرد که «اشتباهات گذشته نشان داده که توسل به جنگ به‌واقع آخرین راه‌حل است.»

این در حالی است که درست چند ساعت پیش ترامپ در واکنش به بالا گرفتن بحران در شبه جزیره کره تهدید کرده بود که کره‌شمالی را به‌طور کامل نابود می‌کند. در مقابل ماکرون هر چند در برابر اقدامات تحریک‌آمیز کره‌شمالی تشدید مجازات‌ها و دخالت بیشتر روسیه و چین برای کنترل این بحران را خواستار شد اما سیاست تهدید و توسل به سلاح را نیز رد کرد. ماکرون در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: «چندجانبه‌گرایی باید هر کاری برای اجتناب از جنگ انجام دهد. هر زمان که ما این اصل را فراموش کردیم و بدون نقشه راه دیپلماتیک به‌دنبال راه‌حل‌های کوتاه‌مدت رفتیم، شکست خوردیم. نمونه‌هایش را امروز می‌توانیم در لیبی و عراق ببینیم... در مساله کره‌شمالی ما هنوز به پایان راه نرسیده‌ایم و فکر می‌کنم باید با تشدید اقدامات تنبیهی بی‌درنگ خطر جنگ را رفع کنیم.» رییس‌جمهوری فرانسه همچنین در کنفرانس خبری با اشاره روشن به سخنان و توئیت‌های جنجالی همتای امریکایی خود تهدیدهای نظامی علیه کره‌شمالی را نابجا توصیف کرد و گفت: «این‌گونه تهدیدها به عنوان واکنش فوری نتایج معکوس به‌بار خواهد آورد زیرا ما در برابر رژیمی هستیم که منطق و قواعد رفتار آن با نگرش چندجانبه‌گرا همخوانی ندارد و می‌تواند به درگیری‌های فزاینده منجر شود.»

 تاکید بر اشتراک‌های کمرنگ

با وجود اختلاف‌نظرهای آشکار، امانوئل ماکرون سه‌شنبه در برابر رهبران جهان بارها تاکید کرد که فرانسه و ایالات متحده در اموری چون مبارزه با داعش و مقابله با تروریسم جهانی اشتراک‌نظر دارند. رییس‌جمهوری فرانسه در این باره گفت: «ما برای مبارزه با تروریسم در آفریقا و خاورمیانه همکاری محکمی با ایالات متحده داریم.»

ماکرون در سخنرانی خود از تلاش برای برگرداندن ترامپ به توافق بین‌المللی تغییرات جوی پاریس که در سال 2015 امضا شد هم دست برنداشت. رییس‌جمهوری امریکا بدون توجه به دستور ترامپ برای خروج امریکا از این توافق گفت: «ما درباره تغییرات جوی اختلاف‌نظرهایی داریم. رییس‌جمهور ترامپ می‌خواهد که این پیمان (پاریس) را ترک کند اما هنوز مراحل قانونی این خروج انجام نشده است. اما پیمان پاریس تنها یک طرح است که ما باید به آن جان بدهیم. بر همین اساس من در این باره با ایالات متحده صحبت خواهم کرد به این امید که بار دیگر به این توافق بازگردد.

 

 

ارسال نظر