کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۳۰۳

 شرط بارزانی برای تعویق همه‌‌پرسی استقلال

مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق در دیدار با مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا گفته تنها در صورتی که دولت عراق با گفت‌وگو برای استقلال منطقه کردستان براساس یک سقف زمانی مشخص و تضمین‌های بین‌المللی موافقت کند، رهبران سیاسی کردستان نیز گردهم ‌خواهند آمد و تصمیم نهایی خود درباره همه‌پرسی را اتخاذ خواهند کرد. به گزارش یورونیوز، بارزانی گفته ضمانت‌های بین‌المللی می‌تواند توافق احتمالی با بغداد را تقویت کند. وزیر دفاع بریتانیا که به اقلیم کردستان سفر کرده، هدف از این دیدار برنامه‌ریزی نشده را تلاش برای صرف‌نظر کردن اربیل از برگزاری همه‌پرسی اعلام کرده است. مسعود بارزانی با وجود مخالفت‌های گسترده داخلی و خارجی اعلام کرده که ۲۵سپتامبر همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان از عراق را برگزار خواهد کرد.

 اعزام 3 هزار سرباز امریکایی به افغانستان

ایالات متحده بیش از 3هزار سرباز دیگر به افغانستان اعزام خواهد کرد. علاوه بر این سنای امریکا بودجه‌یی نظامی بالغ بر ۷۰۰میلیارد دلار را تصویب کرد. وعده انتخاباتی ترامپ خروج سربازان امریکایی از افغانستان بود. به گزارش دویچه‌وله جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا گفته جزئیات این برنامه هنوز در دست بررسی است. با وجود این به ‌گفته وزیر دفاع امریکا اکثر سربازان اعزامی یا درحال رفتن هستند یا دستور لازم را دریافت کرده‌اند. دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا در ماه آگوست خلاف وعده انتخاباتی خود مبنی بر خروج سربازان امریکایی از افغانستان ضمن تاکید بر تقویت نیروهای نظامی ایالات متحده در آن کشور گفته بود که ماموریت این نیروها در افغانستان چند سال دیگر نیز ادامه خواهد یافت.

 هزینه 30 میلیارد دلاری ترکیه برای آوارگان سوری

وزیر خارجه ترکیه گفته، کشورش برای اسکان ارائه خدمات متنوع و مدیریت پناهجویان سوری 30میلیارد دلار هزینه کرده است. به‌ گزارش ایرنا، مولود چاووش‌اوغلو در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفته این میزان هزینه درحالی انجام شد که رقم حمایت ارسال شده از سوی جامعه بین‌المللی در این زمینه بسیار ناچیز بوده است. همچنین اتحادیه اروپا متعهد شده 3میلیارد یورو به پناهحویان سوری کمک کند ولی تاکنون فقط حدود 800 میلیون یورو کمک کرده‌اند.  

 نشست عربستان و متحدانش درباره بحران قطر

وزرای خارجه عربستان، امارات، بحرین و مصر شامگاه دوشنبه با هدف بحث بر سر بحران قطر و راهکارهای جدید تعامل با آن در نیویورک گردهم آمدند. به گزارش العربیه، وزرای عربستان و مصر پس از این نشست بار دیگر قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده و مدعی شدند که دوحه عامل تشدید این بحران بوده است. جولای گذشته 7کشور عربی و در راس آنها عربستان، امارات، بحرین و مصر تمام روابط خود را با قطر قطع کرده‌اند.

 

ارسال نظر