ترافیک مانورهای نظامی در شبه جزیره کره

۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۲۱۴
ترافیک مانورهای نظامی در شبه جزیره کره

گروه جهان|

با افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، در پی آزمایش‌های هسته‌یی و موشکی اخیر کره شمالی، چین و روسیه یک تمرین نظامی دریایی را نزدیک کره‌شمالی آغاز کرده‌اند. وزارت دفاع کره‌جنوبی نیز گفته این کشور، امریکا و ژاپن قرار است در هفته‌های پیش‌رو تمرین‌های مشترکی انجام دهند. نشریه نیویورک‌تایمز نیز با اشاره به دیدار وزرای خارجه روسیه و امریکا نوشته مسکو بهترین شانس امریکا برای تنش‌زدایی در شبه جزیره کره است.

خبرگزاری شین‌هوا گزارش داده، مانور مشترک چین و روسیه بین خلیج پترکبیر، در نزدیکی بندر ولادی‌وستوک، واقع در خاوردور روسیه انجام می‌شود. این منطقه در نزدیکی مرز کره‌شمالی و روسیه و در فاصله‌یی نه چندان دور از شمال غربی ژاپن قرار دارد. رزمایش دریایی دو کشور، دومین بخش از رزمایش مشترک آنها در سال جاری میلادی‌ است. نخستین بخش از تمرین‌های مشابه در دریای بالتیک انجام شده بود.

گرچه روزنامه چینی گلوبال‌تایمز به نقل از کارشناسان نظامی چین نوشته که این رزمایش پیش‌تر برنامه‌ریزی شده بود و هدف از آن وارد شدن به تنش‌های فعلی شبه‌جزیره کره نیست، اما روزنامه انگلیسی اکسپرس در گزارشی با عنوان «جنگ جهانی سوم: رزمایش مشترک چین و روسیه» نوشته است: «پکن و مسکو در شرایطی مانور نظامی مشترک خود را در نزدیکی مرزهای کره‌شمالی و ژاپن آغاز کرده‌اند که احتمالا یکی از موضوعات مهم مجمع عمومی سازمان ملل متحد تنش‌های اخیر شبه جزیره کره و تشدید فشارها بر روسیه و چین برای کنترل کره‌شمالی خواهد بود.» گفته شده، این تمرین‌ها قرار است از دوشنبه تا ۲۶ سپتامبر ادامه داشته باشد. اما همزمان با این تمرین، خبرگزاری دولتی کره‌جنوبی گزارش داده‌ ارتش امریکا قصد دارد یک ناو هواپیمابر به آب‌های کره بفرستد؛ و این دو کشور قرار است در هفته‌های پیش‌رو رزمایشی مشترک انجام دهند.

گفته شده، ناو هواپیمابر که نامی از آن برده نشده بخشی از یک گروه ضربت است و به‌گفته وزارت دفاع کره‌جنوبی در رزمایش حضور خواهد داشت. همچنین کره‌جنوبی، امریکا و ژاپن قرار است یک تمرین مشترک آمادگی در برابر حملات موشکی را در پایان ماه سپتامبر و اوایل اکتبر برگزار کنند. علاوه بر این گزارش شده که چهار فروند جنگنده فوق‌پیشرفته اف۳۵ ارتش امریکا و دو بمب‌افکن راهبردی بی-۱بی نیز دوشنبه تمرین‌هایی را بر فراز آسمان کره انجام داده‌اند.

کره شمالی در هفته‌های گذشته دست به انجام ششمین و قوی‌ترین آزمایش هسته‌یی خود زده و آزمایش‌های بالستیک نیز انجام داده که با موجی از تحریم‌های شورای امنیت روبه‌رو شده است.

 روسیه، بهترین شانس امریکا

روزنامه نیویورک‌تایمز دوشنبه با اشاره به دیدار رکس تیلرسون وزیر خارجه ایالات متحده، و سرگئی لاوروف همتای روس او، در بحبوحه بحران کره‌شمالی می‌نویسد: «در مذاکرات مربوط به بحران هسته‌یی کره‌شمالی روسیه معمولا مهره‌یی کم‌ارزش بوده اما حالا تنها شانس امریکا برای تنش‌زدایی در این مساله است.»

وزارت خارجه امریکا گفته رکس تیلرسون به مقر هیات روسیه در سازمان ملل رفته تا با لاوروف دیدار کند. خبرگزاری دولتی روسیه، تاس، نیز ضمن تایید این خبر، گزارش داد که دو طرف در حدود ۵۰ دقیقه با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند و این گفت‌وگو پشت‌ درهای بسته انجام شده است. وزیر خارجه امریکا در حالی به دیدار همتای روس خود رفته که روابط دو کشور در پایین‌ترین سطح از زمان پایان جنگ سرد قرار دارد. امریکا و روسیه در پی تحریم‌های تازه کنگره علیه مسکو، در ارتباط با مسائلی مانند بحران در اوکراین، و اتهام‌ها در مورد دخالت در انتخابات امریکا، دست به واکنش‌های دیپلماتیک زده‌اند؛ واکنش‌هایی که زنجیره‌یی از تعطیلی مراکز و دفاتر و کاهش شمار دیپلمات‌ها را در شهرها و پایتخت‌های دو کشور در بر گرفته است.

نیویورک‎تایمز در این باره نوشته: «با وجود افزایش تنش‌ها میان مسکو و واشنگتن از جمله بر سر دخالت روسیه در شبه جزیره کریمه و سوریه، روسیه در هفته‌های اخیر دو بار از اعمال تحریم‌های جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه کره‌شمالی حمایت کرده است. روس‌ها در اواسط تابستان 2016 نیز با وجودی که بر سر مساله اوکراین تنش‌های زیادی با غرب از جمله امریکا داشتند مراقب بودند که هیچ کاری نکنند تا تلاش‌های دولت باراک اوباما برای رسیدن به توافق هسته‌یی با ایران نابود شود. از طرف دیگر، روسیه آن‌طورها هم که ادعا می‌شود در سال‌های اخیر چندان تخریب‌گر نبوده است و در مواقع لزوم با واشنگتن همکاری داشته است؛ حالا هم دلیل خوبی برای کمک به کره‌شمالی دارد.

در بیشتر مباحث مربوط به چگونگی کنترل کیم‌جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی، توجه‌ها اغلب به چین معطوف می‌شود. پکن و پیونگ‌یانگ متحدان دیرینه‌یی هستند و چین بزرگ‌ترین شریک تجاری کره‌شمالی است. اما واقعیت این است که بنابر ‌برخی دلایل استراتژیک، چین محدودیت‌های ذاتی زیادی برای کنترل کردن کره‌شمالی دارد از جمله چالش‌های امنیتی که با کره‌جنوبی و ژاپن در مناطق مورد مناقشه دارد. اما روسیه با وجود شباهت‌ها، تفاوت‌هایی نیز با چین دارد و به همین دلیل می‌تواند نقش کارآمدتری برای کنترل کره‌شمالی

داشته باشد. به عنوان مثال روسیه مانند امریکا، چین یا کره‌جنوبی تحت تاثیر جاه‌طلبی‌های هسته‌یی کره‌شمالی نیست. همچنین روسیه تاریخ امپراتوری در شبه جزیره کره را نداشته و به همین دلیل احساسات ضدروسی (خلاف احساسات ضدچینی) در این منطقه بسیار کمتر است. از طرفی روسیه منافع فوری و کاملا روشنی برای تنش‌زدایی در منطقه دارد. ولادی‌وستوک دروازه این کشور به آسیا پاسیفیک تنها چندصد مایل دورتر از سایت‌های موشکی هسته‌یی کره‌شمالی قرار دارد. این بدان معناست که هرگونه اخلال در فعالیت سایت‌ها می‌تواند به معنی آلوده شدن ولادی‌وستوک باشد. از طرفی روس‌ها به‌شدت نگران انتقال و استقرار تسلیحات موشکی امریکا به منطقه شبه جزیره کره هستند... واشنگتن و پیونگ‌یانگ در نهایت مجبورند که گفت‌وگوهای مستقیم را از سر بگیرند. از آنجایی که هیچ یک از طرفین برای این اقدام آمادگی ندارند، برنامه‌ریزی برای این تماس باید از طرف کشور سومی آغاز شود؛ در چنین شرایطی روسیه می‌تواند آغازگر این روند باشد.»

 

ارسال نظر