ترامپ در سازمان ملل چه خواهد گفت؟

۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۱۳۷

گروه جهان| سخنرانی رهبران کشورهای عضو سازمان ملل متحد در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از دوشنبه (امروز) آغاز می‌شود. در این نشست بسیاری از نمایندگان ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل حضور دارند.

یورونیوز به نقل از آسوشیتدپرس نوشته: یکی از بحث‌های پیش‌بینی شده در این اجلاس که امریکا مطرح‌کننده آن است، اصلاح ساختاری سازمان ملل است و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز در سخنرانی آغازین نشست از مبارزه علیه تروریسم، خطر گسترش سلاح‌ هسته‌یی و تغییرات اقلیمی به‌عنوان چالش‌های جدی که باید در مورد آنها چاره‌اندیشی شود، یاد می‌کند. اما از آنجا که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا برای نخستین‌بار در نشست مجمع عمومی شرکت می‌کند، باتوجه به مواضع اغلب جنجالی او، گمانه‌زنی درباره مسائل مطرح در سخنرانی وی که قرار است سه‌شنبه (فردا) انجام شود از هم‌اکنون آغاز شده است.

خطر ماجراجویی‌های کره‌شمالی و راه مقابله با آن، سرنوشت سوریه، توافق هسته‌یی با ایران، انتقاد شدید از ضعف و بی‌کفایتی سازمان ملل و تهدید کاهش شدید بودجه امریکا برای این سازمان و البته دلایل کناره‌گیری امریکا از پیمان اقلیمی پاریس، از جمله مهم‌ترین مسائلی است که می‌تواند محور اصلی سخنرانی دونالد ترامپ را تشکیل دهد. علاوه بر نیکی هیلی نماینده امریکا در سازمان ملل، هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی، مایک پنس معاون رییس‌جمهور، رکس تیلرسون وزیر خارجه و برخی دیگر از مشاوران بلندپایه ترامپ را در این نشست همراهی خواهند کرد. جان آلترمن از مرکز استراتژی و مطالعات بین‌المللی بر این باور است که سخنرانی در مجمع عمومی، حضور در میدان رقصی بسیار پیچیده است که به نظر نمی‌رسد در توان امثال ترامپ و تیلرسون باشد. دیدار‌های حاشیه نشست مجمع عمومی نیز مهم و گاه خبرساز است. طبق برنامه قرار است ترامپ دوشنبه (امروز) امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه و متحد نزدیک خود بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی را ملاقات کند و برای شام دیداری با رهبران امریکای‌لاتین داشته باشد. سه‌شنبه علاوه بر سخنرانی در اجلاس، ترامپ با امیر قطر دیدار خواهد داشت که اخیرا روابطش با عربستان و متحدان آن به‌شدت متشنج شده است. ترامپ یک ناهار کاری با رهبران آفریقا خواهد داشت و با رهبران اردن، مصر و تشکیلات خودگردان فلسطینی ملاقات خواهد کرد و به تمرکز ویژه‌یی بر روند صلح در خاورمیانه خواهد پرداخت. او همچنین دیداری با ترزا می ‌نخست‌وزیر بریتانیا و احتمالا برخی دیگر از رهبران اروپا خواهد داشت. نشست با رهبران ترکیه، افغانستان و اوکراین همچنین دیدار با رهبران کره‌جنوبی نیز در برنامه‌های پنج‌شنبه ترامپ گنجانده شده است.

 

ارسال نظر