تهدید کره ‌‌شمالی، فرصتی برای «آبه»

۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۱۳۳
تهدید کره ‌‌شمالی، فرصتی برای «آبه»

گروه جهان|

 شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن احتمالا ماه آینده انتخابات زودهنگام برگزار خواهد کرد، انتخاباتی که با توجه به افزایش محبوبیتش در چند ماه اخیر باعث خواهد شد تا کرسی‌های مخالفان در پارلمان محدودتر شده و او با دستی بازتر بحران کره‌شمالی را مدیریت کند.

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یک نشریه محلی نوشت که شینزو آبه پس از گفت‌وگو با اعضای ارشد حزب حاکم لیبرال دموکرات و مقام‌های دولتی این تصمیم را اتخاذ کرده و احتمالا همزمان با بازگشایی پارلمان در تاریخ 28سپتامبر آن را علنی خواهد کرد.

روزنامه ژاپنی سانکی نوشته که انتخابات زودهنگام احتمالا 29 اکتبر برگزار خواهد شد. نظرسنجی «ان‌اچ‌کی» که هفته گذشته برگزار شد، نشان می‌دهد حمایت افکارعمومی از ائتلاف حاکم به رهبری شینزو آبه با 5 درصد افزایش به نزدیک 50 درصد رسیده است. ماسارو واکاسا، نماینده پارلمان ژاپن گفته که انتخابات زودهنگام احتمالا باعث خواهد شد که تاسیس یک حزب سیاسی جدید نزدیک به یوریکو کویکی، فرماندار توکیو برای رقابت با حزب لیبرال دموکرات ژاپن به رهبری آبه تسریع شود. بلومبرگ نوشته، آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی رای‌دهندگان ژاپنی را به ‌شدت نگران کرده و دو سوم از آنان در نظرسنجی«ان‌اچ‌کی» موضع محکم و قاطع شینزو آبه در برابر پیونگ‌یانگ را تایید کرده و خواستار تقویت این رویکرد هستند. این درحالی است که وجهه عمومی حزب دموکراتیک، مهم‌ترین حزب مخالف به ‌دلیل استعفای چند نفر از اعضای ارشد در اوایل ماه جاری به ‌شدت مخدوش شده است. رابرت دوجاریک، کارشناس سیاسی دانشگاه ژاپن در این باره می‌گوید: «حزب دموکراتیک شرایط بدی دارد به همین دلیل هیچ مخالف جدی در برابر شینزو آبه وجود ندارد. در این میان بحران‌هایی مانند شبه جزیره کره به طور کلی حزب حاکم و دست‌اندرکاران دولت فرصتی مغتنم است؛ چراکه می‌تواند نقش آنان را به عنوان مسوولان تامین امنیت بیش از پیش برجسته کند.»

 فرصت مغتنم بحران کره

کوییچی هاگویدا، یکی از اعضای ارشد حزب لیبرال دموکرات یک‌شنبه با اعلام اینکه تصمیم‌گیری درباره برگزاری انتخابات زودهنگام با شینزو آبه است، گفته حزب باید آماده باشد تا هر زمانی که لازم بود، انتخابات را برگزار کند. سخنگوی حزب هم گفته که انحلال پارلمان برای برگزاری انتخابات جزو اختیارات نخست‌وزیری است.

زمزمه‌ها درباره برگزاری انتخابات زودهنگام در شرایطی است که انتخابات عمومی در ژاپن طبق برنامه باید در پایان سال 2018 برگزار شود. آکیماسا ایشیکاوا از اعضای حزب حاکم می‌گوید:«اگر شینزو آبه تصمیم گرفته باشد که 28سپتامبر و زمان آغاز به کار پارلمان برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلام کند، زمان بسیار خوبی را انتخاب کرده زیرا با ادامه اقدامات تحریک‌آمیز کره‌شمالی و شلیک موشک‌های بالستیک، امنیت و صلح ژاپن به طور جدی در معرض خطر قرار گرفته است. این درحالی است که پارلمان به جای پرداختن به چالش‌های امنیتی درگیر رسوایی‌های سیاسی است.» ناتسو یاماگوچی، رهبر حزب کومیتو و شریک دولت ائتلافی شینزو آبه هم تایید کرده که نمایندگان پارلمان باید خود را برای برگزاری انتخابات زودهنگام آماده کنند.

شینزو آبه در سال ۲۰۱۲ سمت نخست‌وزیری ژاپن را برعهده گرفت و اواخر ۲۰۱۴ خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. انتخابات آن سال به سود سیاست احیای اقتصادی نخست‌وزیر موسوم به «آبه‌نومیکس» تمام شد.

با این حال مخالفان ضمن انتقاد از تصمیم احتمالی آبه برای برگزاری انتخابات زودهنگام، نخست‌وزیر ژاپن را به فرصت‌طلبی از بحران شبه جزیره کره متهم می‌کنند. سیجی مائه‌هارا، رهبر حزب مخالف دموکرات می‌گوید:«برگزاری انتخابات زودهنگام در شرایطی که تهدید کره‌شمالی از همیشه جدی‌تر است یک خلأ سیاسی در ژاپن ایجاد می‌کند. از طرف دیگر به ‌نظر می‌رسد آبه به‌ دنبال این است که از استیضاح احتمالی پارلمان به ‌دلیل رسوایی اخیرش فرار کند.»

شینزو آبه با ترمیم کابینه توانست محبوبیت از دست رفته خود به اتهام سوءاستفاده از قدرت به نفع یکی از دوستانش برای ایجاد کسب وکار را بار دیگر به دست آورد. ژوئن 2017 بود که وزارت آموزش ژاپن اسنادی را منتشر کرد که به گفته مخالفان دولت طبق آنها شینزو آبه می‌خواسته با پارتی‌بازی یک دانشکده دامپزشکی جدید برای یکی از دوستانش در یک منطقه اقتصادی ویژه تاسیس کند. این وزارتخانه ابتدا گفته بود، نمی‌تواند سندها را پیدا کند اما بعدا تحت فشار مجبور به بازگشایی تحقیقات شد.

در پی افشای این اسناد محبوبیت شینزو آبه به 44درصد سقوط کرد و نمایندگانش در انتخابات محلی شکست خوردند. با این شکست، نخست‌وزیر به ترمیم کابینه دست زد. او ازجمله فومیو کیشیدا، وزیر خارجه خود را به عنوان رییس شورای تحقیقات سیاسی این حزب منصوب و تارو کونو را جانشین وی کرد. در پی ترمیم کابینه و افزایش تهدیدهای کره‌شمالی، محبوبیت آبه بار دیگر در ژاپن بالا رفت به طوری که حالا رسانه‌های محلی از تصمیم او برای برگزاری انتخابات زودهنگام با هدف محدود کردن مخالفانش در پارلمان سخن می‌گویند.

کره‌شمالی جمعه برای دومین بار ظرف مدتی کمتر از یک ماه موشک دیگری را از فراز خاک ژاپن به سوی آب‌های اقیانوس آرام شلیک کرد. به ‌گفته مقامات دولت ژاپن، این موشک از آسمان هوکایدو واقع در شمال عبور کرده و حدود دو کیلومتری شرق ژاپن در اقیانوس آرام فرود آمده است. منابع نظامی می‌گویند این موشک مسافتی حدود 3هزار و ۷۰۰کیلومتر را طی کرده که برای رسیدن به گوام، بخشی از قلمرو امریکا در اقیانوس آرام که کره‌شمالی آن را تهدید کرده، کافی است.

 

ارسال نظر