انفجار به وقت لندن

۱۳۹۶/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۹۷۲
انفجار به وقت لندن

گروه جهان|

با وقوع انفجاری در ایستگاه مترو لندن، بریتانیا روز جمعه یک حمله تروریستی دیگر را تجربه کرد. انفجار ساعت 8:20 دقیقه بامداد جمعه در ایستگاه «پارسونز گرین» واقع در جنوب غربی لندن رخ داد و چندین زخمی بر جای گذاشت و به رعب و وحشت مسافران و ساکنان منطقه منجر شد.  از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، این چهارمین حمله تروریستی در بریتانیا محسوب می‌شود؛ نخست حمله تروریستی راننده‌یی به سوی جمعیت در نزدیکی ساختمان پارلمان در لندن در ماه مارس سپس بمب‌گذاری انتحاری ماه مه در سالن کنسرتی در شهر منچستر و در ماه ژوئن نیز حمله دیگری روی پل لندن صورت گرفت. این حملات با انتقادهای گسترده مردم از عملکرد نیروهای امنیتی دولت ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا و در حقیقت سیاست‌گذاری‌های امنیتی ترزا می، چه در زمان فعالیت به عنوان وزیر کشور و چه حالا که در سمت نخست‌وزیری فعالیت می‌کند همراه بودند و حتی برخی ناظران بر این باورند که یکی از دلایل سقوط محبوبیت حزب محافظه‌کار حاکم در آستانه انتخابات پارلمانی همین حملات بودند و ناامنی‌ها برای ترزا می ‌به قیمت از دست رفتن اکثریت کرسی‌های مجلس عوام تمام شد.

رسانه‌های محلی بریتانیا به نقل از رسانه‌های اجتماعی اعلام کردند یک سطل سفیدرنگ با «محتویات عجیب» در داخل یکی از واگن‌های مترو در ایستگاه پارسونز گرین عامل انفجار بوده است. پلیس هم که در ساعات اولیه از اشاره به ماهیت و علت انفجار خودداری کرد در نهایت انفجار یک بمب دست‌ساز در ایستگاه پارسونز گرین را به عنوان علت بروز «توپ و دیواری از آتش» تایید کرد. در رسانه‌های اجتماعی عکسی‌ از یک سطل سفید در داخل یک کیسه درحالی که سیم‌هایی از آن بیرون زده بود به عنوان عامل انفجار منتشر شد.  به گزارش نیویورک‌تایمز، مقامات با احتیاط کامل با این مساله برخورد می‌کردند و تا دو ساعت اول پس از انفجار اطلاعات زیادی در مورد این «حادثه» در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دادند اما ساعاتی بعد پلیس لندن اعلام کرد که نیل باسو، هماهنگ‌کننده ارشد پلیس ضد تروریسم در بریتانیا در بیانیه‌یی این انفجار را یک «حادثه تروریستی» خوانده است.

تعداد افراد مجروح شده هنوز به طور دقیق اعلام نشده است. گزارش‌های اولیه از انتقال 22زخمی به بیمارستان‌ها حکایت دارد. گزارش‌های متعددی نیز از جراحت‌های همچون بریدگی، کبودی و شکستگی استخوان در زمان خروج بی‌تابانه مردم از ایستگاه‌های مترو منتشر شده است. احتمال افزایش شمار زخمی‌ها همچنان وجود دارد چراکه ساعت انفجار یکی از پر رفت‌و‌آمدترین ساعات در مترو لندن محسوب می‌شود و صدها مسافر و شمار زیادی دانش‌آموز در آن زمان در ایستگاه حضور داشتند. نیروهای پلیس یک مدرسه در نزدیکی ایستگاه را تخلیه کردند و از مردم نیز خواستند تا حد امکان در آن منطقه رفت‌و‌آمد نکنند.  عملیات یافتن عامل یا عوامل احتمالی انفجار آغاز شده است. پلیس لندن از مردم خواسته است هر عکسی که از زمان وقوع انفجار در نزدیکی محل حادثه داشتند در وب‌سایتی که به همین منظور راه‌اندازی شده، بارگذاری کنند. بریتانیا از ابتدای سال جاری تاکنون چندین مرتبه شاهد حملات تروریستی بوده و به همین دلیل این حمله جدید نگرانی‌ها را در مورد احتمال حملات پی‌در‌پی شبه ‌نظامیان در سامانه حمل‌و‌نقل زیرزمینی افزایش داده است. بریتانیا یکی از قدیمی‌ترین سامانه‌های زیرزمینی و یکی از شلوغ‌ترین آنها را دارد.

ترزا می‌ که شرایط را از دفتر خود در خیابان داونینگ استریت زیر نظر داشت، گفت:«فکر من با زخمی‌شدگان و نیروهای خدمات فوریتی است که بار دیگر خیلی سریع و شجاعانه به یک حادثه تروریستی واکنش نشان دادند.» وی همچنین برگزاری جلسه کمیته فوریتی دولت موسوم به «کبری» را در بعدازظهر دیروز جمعه خواستار شد. بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا نیز با درخواست از مردم برای حفظ آرامش گفت:«همه باید آرامش خود را حفظ کنند و تا حد ممکن به زندگی عادی خود ادامه دهند.»  صادق خان، شهردار لندن نیز اعلام کرد شرایط را زیر نظر دارد. وی در بیانیه‌یی در فیس‌بوک نوشت:«شهر ما افراد پستی که از اقدامات تروریستی برای تخریب شیوه زندگی ما استفاده می‌کنند را محکوم می‌کند. لندن بارها و بارها اثبات کرده است که هیچ گاه در برابر تروریسم عقب‌نشینی نمی‌کنیم و شکست نمی‌خوریم. »

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا  نیز در واکنش به این حمله در توییتر نوشت:«یک حمله دیگر در لندن از سوی تروریست‌های بازنده صورت گرفت. اینها افرادی بیمار و دیوانه هستند و اسکاتلند یارد(پلیس بریتانیا) آنها را زیر نظر داشته است. با تروریست‌های بازنده باید با شدت عمل بیشتری برخورد کرد. اینترنت ابزار اصلی نفرگیری آنهاست و باید قطع شود.» در عین حال به نظر می‌رسد که انفجار لندن بهانه‌یی برای رییس‌جمهوری امریکا جهت دفاع از سیاست‌های مهاجرتی جنجالی خود فراهم آورده است. درحالی که انتقادها از فرمان مهاجرتی، ممانعت از ورود اتباع چند کشور با جمعیت عمدتا مسلمان و نیز برنامه لغو فرمان مهاجرتی داکا همچنان ادامه دارد، ترامپ گفت:«ممنوعیت ورود به امریکا باید بسیار گسترده‌تر، شدیدتر و با جزییات بیشتری به اجرا گذاشته شود؛ احمقانه است که چنین کاری از نظر سیاسی درست نیست.»

 

ارسال نظر