کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۸۹۴

نشست پرحاشیه وزرای خارجه اتحادیه عرب

شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب در نشست خود در قاهره درباره شرایط منطقه ازجمله عقب راندن داعش از عراق، همه‌پرسی اقلیم کردستان و روند مذاکرات مربوط به صلح اسراییل و فلسطینیان گفت‌وگو کردند. یورونیوز از درگیری لفظی نمایندگان قطر و عربستان خبر داده و نوشته نمایندگان قطر و عربستان بارها یکدیگر را به سکوت فرا خوانده‌اند. بنا بر این گزارش، نماینده قطر گفته «عربستان در تلاش برای ساقط کردن تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر است» که نماینده عربستان به او پاسخ داده است: «عربستان هرگز به چنین روش‌های بچگانه‌یی دست نزده است. ما نمی‌خواهیم نظام قطر را تغییر دهیم، اما باید بدانید می‌توانیم آنچه را که می‌خواهیم انجام دهیم.» در ادامه وزیر خارجه مصر وارد این جدال لفظی شده و با رد سخنان نماینده قطر گفته: «همه می‌دانیم که تاریخ قطر با حمایت از تروریسم و همچنین حمایت مالی از گروه‌های افراطی در سوریه، یمن، لیبی و مصر عجین شده است.» عربستان، امارات، بحرین و مصر 100 روز پیش روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با قطر قطع کرده و دوحه را به حمایت از تروریسم متهم کردند. موضوعی که دولت قطر همواره آن را تکذیب کرده است.

نجات 419 مهاجر غیرقانونی در سواحل ترکیه

نیروهای امنیتی ترکیه در استان باتمان 419 تبعه خارجی و مهاجر غیرقانونی را دستگیر کردند. به گزارش آناتولی، این افراد اتباع افغانستان، پاکستان و بنگلادش هستند. اغلب مهاجران غیرقانونی ترکیه با هدف مهاجرت به اروپا از طریق مرزهای غربی این کشور به ترکیه وارد می‌شوند. این افراد سواحل ترکیه در دریای مدیترانه به‌خصوص دریای اژه بین ترکیه و یونان را به عنوان معبر دریایی برای مهاجرت خود انتخاب می‌کنند. این مناطق دریایی ازجمله مسیرهای انتقال عبور غیرمجاز و پرمخاطره مهاجران به سمت اروپا و یونان محسوب می‌شوند. انتقال مهاجران غیرقانونی به اروپا توسط گروه‌های قاچاق انسان انجام می‌شود که با خطر غرق شدن در آب دریا و نیز گرفتار شدن در دست قاچاقچیان انسان و دزدان دریایی همراه است.

عادی‌سازی روابط ریاض-تل‌آویو تا سال آینده

پایگاه آلمانی دویچه‌وله به نقل از یک کارشناس سیاسی مصری، پیش‌بینی کرده که روابط عربستان و رژیم‌صهیونیستی تا یک سال آینده به مرحله عادی‌سازی کامل برسد. سعد الدین ابراهیم استاد دانشگاه امریکایی قاهره گفته که هر چند نمی‌توان زمان دقیق این عادی‌سازی را مشخص کرد، اما این کار بیش از یک سال طول نخواهد کشید. پیش از این، انور عشقی ژنرال بازنشسته سعودی و رییس مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه در جده، در راستای عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم‌صهیونیستی چندین‌بار به فلسطین اشغالی سفر کرده بود.

 

ارسال نظر