آتش کره‌شمالی بر دامن بانک‌های چینی

۱۳۹۶/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۸۸۸

 گروه جهان|

 «همکاری تجاری با کره‌شمالی برای‌تان گران تمام خواهد شد.» این پیام صریح وزارت خزانه‌داری امریکا به چین است. به گزارش رویترز، وزارت خزانه‌داری‌ امریکا اعلام کرده اگر پکن تحریم‌های جدید علیه کره‌شمالی را به اجرا در نیاورد، واشنگتن تحریم‌های اقتصادی علیه چین اعمال خواهد کرد.

استیو منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا، با اعلام اینکه یکی از تحریم‌های اقتصادی موردنظر علیه چین قطع دسترسی پکن به سیستم مالی امریکاست، گفته: «جنگ اقتصادی علیه کره‌شمالی تاثیرگذار خواهد بود. ما به هر کسی که می‌خواهد با کره‌شمالی دادوستد داشته باشد، این پیام را داده‌ایم که در صورت تجارت با پیونگ‌یانگ ما دیگر با آنها کار نخواهیم کرد.»

اما این فقط وزیر خزانه‌داری امریکا نبوده که چین را تهدید کرده است. اد روس رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان امریکا نیز گفته در صورت همکاری چین با کره‌شمالی، امریکا و متحدانش باید بانک‌های چینی را تحریم کنند. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا نیز در توییتر خود نوشته امریکا به‌دنبال قطع تبادلات تجاری با کشورهایی است که با کره‌شمالی دادوستد دارند. این یکی از شدیدترین تهدیدهای امریکا علیه چین محسوب می‌شود.

پیش‌تر نیز واشنگتن شماری از بانک‌ها، شرکت‌ها و افراد را در چین به‌دلیل ارتباط تجاری با کره‌شمالی تحریم کرده بود؛ تهدیدی که به نظر می‌رسد چینی‌ها آن را جدی گرفته‌اند. رویترز چند روز پیش گزارش داد که برخی بانک‌های بزرگ چینی از باز کردن حساب‌های بانکی برای شهروندان و شرکت‌های کره‌شمالی خودداری می‌کنند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که دولت امریکا، نهادهای مالی چین را که به نحوی با کره‌شمالی مرتبط باشند تهدید کرد که نام‌شان در لیست‌سیاه قرار می‌گیرد.

بنا بر این گزارش، کارمندان دست‌کم 7 شعبه «بانک چین» و «بانک صنعت و تجارت چین» گفته‌اند حساب‌های جدیدی برای افراد و موسسات مرتبط با کره‌شمالی باز نخواهد شد. واشنگتن مدعی است برخی از این موسسات مالی برای آزمایش‌های موشکی و هسته‌یی پیونگ‌یانگ، پولشویی می‌کنند.

روابط چین و امریکا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ امریکا رو به وخامت گذاشته است. ترامپ بارها از چین به‌خاطر اقدام نامناسب و ناکافی در قبال کره‌شمالی انتقاد کرده است. رییس‌جمهوری امریکا در توییت اخیر خود نوشته، تحریم‌های تازه علیه کره‌شمالی تنها یک گام کوچک بوده و با آنچه قرار است درنهایت اتفاق بیفتد قابل مقایسه نیست. ترامپ به جزئیات بیشتری در این زمینه اشاره نکرده است. تهدیدهای امریکا علیه چین در شرایطی است که رویترز به نقل از منابع آگاه از سفر ترامپ به چین در چند ماه آینده خبر داده است.

شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه به اتفاق آرا تحریم‌ها علیه کره‌شمالی را تشدید کرد که طبق آن، صدور منسوجات از این کشور به‌طور کامل ممنوع خواهد شد و صادرات نفت خام به آن نیز کاهش می‌یابد. تصمیم شورای امنیت که در واکنش به ششمین و بزرگ‌ترین آزمایش هسته‌یی کره‌شمالی گرفته شد، نهمین قطعنامه این نهاد سازمان ملل علیه برنامه موشکی بالستیک و هسته‌یی کره‌شمالی از سال ۲۰۰۶ تاکنون است.

«هان تائه سونگ» سفیر کره‌شمالی، در واکنش به تحریم‌های جدید علیه کشورش در کنفرانس مورد حمایت سازمان ملل برای خلع سلاح در ژنو گفته ایالات‌متحده آتش جنگ سیاسی، اقتصادی و نظامی را روشن کرده است. کره‌شمالی همچنین چهارشنبه در بیانیه‌یی به‌طور رسمی تحریم‌های اخیر را محکوم و اعلام کرده است که برنامه تسلیحاتی هسته‎یی خود را سرعت می‌بخشد.

این بیانیه تحریم‌های شورای امنیت سازمان به رهبری امریکا را تلاشی برای محاصره اقتصادی کامل کره‌شمالی و ضربه زدن به مردم و دولت خوانده و تاکید کرده است که پیونگ‌یانگ با وجود فشارها و تحریم‌ها ذره‌یی عقب‌نشینی نخواهد کرد و برنامه هسته‌یی نظامی را تا پایان ادامه خواهد داد. تحلیلگران با اشاره به تشدید تنش‌ها در شبه جزیره کره معتقدند که هرگونه مناقشه نظامی ویرانگر خواهد بود و برخی نیز می‌گویند کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی، بیشتر به‌دنبال یک بازدارنده اتمی است تا برنامه‌ریزی برای شروع جنگ.

کره‌شمالی تاثیر کمی بر تبادلات تجاری جهانی دارد و صد و نوزدهمین کشور در زمینه صادرات اقتصادی در جهان محسوب می‌شود. صادرات این کشور کمونیستی در سال 3 میلیارد دلار است که شامل زغال‌سنگ، مواد نفتی و سایر موارد می‌شود که همان هم با تحریم‌های سازمان ملل به کمتر از دوسوم کاهش یافته است. این کشور به‌شدت به وارداتی با حجم 3.5 میلیارد دلار وابسته است. در میان کشورهایی که با کره‌شمالی رابطه تجاری دارند، چین، هند و پاکستان 3 شریک تجاری بزرگ و اصلی در زمینه صادرات هستند در حالی که چین، هند، روسیه و تایلند سه وارد‌کننده از کره‌شمالی هستند. انتظار می‌رود که تحریم‌های جدید مانع از دستیابی کره‌شمالی به درآمد ۸۰۰ میلیون دلاری سالانه حاصل از فروش منسوجات و همچنین ۵۰۰میلیون دلاری درآمد کارگران این کشور در خارج از کشور شود.

 

ارسال نظر