خوش‌بینی به شکوفایی اتحادیه اروپا

۱۳۹۶/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۸۸۷
خوش‌بینی به شکوفایی اتحادیه اروپا

گروه جهان| طلا تسلیمی|

رییس کمیسیون اروپایی در سخنرانی سالانه خود در شهر استراتسبورگ فرانسه با ابراز خوش‌بینی به شکوفایی اتحادیه گفت اگرچه همواره در مورد بلوک اروپایی احساس ناامیدی می‌کرده است، اما این مرتبه و با گذشت 10سال از بحران مالی جهانی و بحران منطقه یورو، بازگشت اروپا به اوج را پیش‌بینی می‌کند. ژان کلود یونکر که سال‌ها در سیاست‌گذاری‌های پرنوسان اتحادیه اروپا کارکشته شده است، در ادامه کشورهای عضو را به تسریع گفت‌وگوهای تجاری با مکزیک و برزیل و در مقابل محدود کردن قابلیت‌های چین در خرید شرکت‌های اروپایی به‌ویژه در بخش زیرساخت‌ها، فناوری پیشرفته و انرژی ترغیب کرد. وی در عین حال از دولت‌های اروپایی خواست که از فرصت خروج بریتانیا از اتحادیه بهره ‌ببرند و از نوسانات اقتصادی برای ایجاد اتحادی قوی‌تر در قلب تجارت جهانی استفاده کنند.

 باد موافق اتحادیه اروپا

ژان کلود یونکر با اشاره به رشد اقتصادی اخیر اتحادیه اروپا که حتی از رشد اقتصادی امریکا سریع‌تر بوده است، گفت: «باد موافق در بادبان‌های اروپایی به وزش درآمده است. اکنون یک فرصت عالی داریم، اما این فرصت همیشگی نخواهد بود. بیایید کمی مخاطره‌پذیر باشیم و از این فرصت بیشترین استفاده را ببریم.» یونکر در ادامه به این مساله اشاره کرد که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، دستیابی به توافق تجارت آزاد با امریکا از همیشه دشوارتر است و به همین‌دلیل بلوک اروپایی باید در جهت دستیابی به توافقنامه‌های تجارت آزاد با دیگر کشورها تلاش کند. یونکر افزود: در پی توافقنامه تجاری ماه جولای با ژاپن، کمیسیون اروپایی که شاخه اجرایی اتحادیه اروپاست، مذاکرات تجارت آزاد با استرالیا و نیوزیلند را آغاز خواهد کرد و همچنین قصد دارد، گفت‌وگوها با مکزیک و بلوک تجاری امریکای‌جنوبی (مرکوسور) به رهبری برزیل و آرژانتین را تا پایان سال میلادی کنونی به نتیجه برساند. وی در عین حال استفاده از یک چارچوب نظارت بر سرمایه‌گذاری برای رسیدگی به نگرانی‌ها در مورد افزایش فعالیت‌های چین در کشورهای عضو اتحادیه را خواستار شد و گفت: «ما تجارت‌کنندگانی ساده‌لوح نیستیم. اروپا از منافع استراتژیک خود از طریق تعیین چارچوبی برای نظارت بر سرمایه‌گذاری دفاع می‌کند.»

یونکر همچنین از این سخنرانی برای اعلام بسته گسترده اصلاحات استفاده کرد و پیوستن همه کشورهای اروپایی حایز شرایط به اتحادیه اروپا، گسترش منطقه روادید آزاد شنگن به بلغارستان و رومانی را خواستار شد. وی همچنین از پیشنهاد امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه در مورد سمت‌ وزیر اقتصاد و دارایی اتحادیه اروپا حمایت کرد، اما در عین حال گفت باور دارد که نباید سمتی جدید ایجاد شود بلکه یک کمیسیونر ارشد اروپایی باید سیاست‌گذاری‌های اقتصادی در سراسر منطقه یورو را هماهنگ کند. در پی فروپاشی قریب‌الوقوع منطقه یورو در بحران سال‌های 2010 تا 2012، بسیاری از کارشناسان بر این عقیده بودند که منطقه یورو کنونی تنها در شرایطی دوام می‌آورد که به یک اتحادیه مالی تبدیل شود.

یونکر در ادامه سخنرانی خود گفت که همه اتفاقات سبب می‌شوند، تصویر روشن‌تری از آینده اتحادیه اروپا داشته باشد. رشد اتحادیه اروپا در دو سال گذشته از امریکا بیشتر بوده و نرخ بیکاری نیز در اتحادیه به کمترین میزان در 9سال اخیر رسیده است. وی افزود: هیچ شکی ندارد که اتحادیه اروپا وسعت بیشتری خواهد یافت و شمار اعضای آن از 27 کشور کنونی بیشتر خواهد شد؛ اگرچه چنین اتفاقی در آینده نزدیک و در دوران ریاست وی بر پارلمان اروپایی غیرمحتمل است.

  برگزیت همه ‌چیز نیست!

یونکر در مورد تصمیم بریتانیا برای ترک اتحادیه اروپا در پایان ماه مارس سال 2019 ابراز ناراحتی کرد، اما گفت: اتحادیه اروپا به تصمیم مردم بریتانیا احترام می‌گذارد و در راستای تسریع جدایی تلاش خواهد کرد. وی در عین حال با اشاره به این مساله که اتحادیه برای پیشرفت خود از این جدایی ساده می‌گذرد، افزود: «ما به پیشروی ادامه می‌دهیم، چون برگزیت همه‌چیز نیست؛ برگزیت آینده اتحادیه اروپا نیست.» این در حالی است که یونکر در سخنرانی سال گذشته از هرگونه اشاره‌یی به جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا خودداری می‌کرد.

رییس کمیسیون اروپایی هشدار داد که بریتانیایی‌ها از ترک اتحادیه اروپا پشیمان خواهند شد و از برنامه برای اجلاسی در تاریخ 30 مارس 2019، درست یک روز پس از خروج کامل بریتانیا به‌منظور گفت‌وگو در مورد آینده اتحادیه خبر داد. یونکر گفت: «29 مارس 2019 این روزی است که بریتانیا اتحادیه اروپا را ترک می‌کند. این لحظه‌یی ناراحت‌کننده و غم‌انگیز در تاریخ ما خواهد بود و همواره افسوس آن را خواهیم خورد؛ به نظر من، شما (بریتانیا) خیلی زود افسوس این اتفاق را خواهید خورد.» سخنرانی سالانه یونکر درست ساعاتی پس از توافق لندن و بروکسل بر سر به تعویق انداختن دور بعدی گفت‌وگوها صورت گرفت. دور جدید مذاکرات میان بوریس جانسون وزیر برگزیت و میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد اروپایی قرار بود هفته ‌آینده برگزار شود. یک سخنگوی دولت بریتانیا اعلام کرد: تعویق مذاکرات امکان «رایزنی‌های بیشتر» را فراهم می‌آورد؛ اما گای ورهوفشتاد مسوول برگزیت در پارلمان اروپایی ادعا کرده که ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا برای مداخله در موضع کشورش آماده می‌شود.

 هشدار به ترکیه

اگرچه یونکر در اشاره به کشورهای بالکان غربی برای پیوستن به اتحادیه اروپا با صمیمیت سخن گفت، اما هشدار داد که عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در پی اقدامات رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری این کشور در دوران پس از کودتای نافرجام با شکست مواجه خواهد شد. رییس کمیسیون اروپایی گفت: «اتحادیه ما یک کشور نیست، اما همچنان بر مبنای قوانین اداره می‌شود و این قوانین عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را دست‌کم در آینده نزدیک غیرممکن می‌کند.»

یونکر افزود: «ترکیه از اتحادیه اروپا فاصله گرفته است، اتحادیه اروپا همواره دست‌های خود را به سوی مردم ترکیه دراز می‌کند، اما به نظر می‌رسد که ترکیه زمینه را برای شکست این مذاکرات (پیوستن به اتحادیه اروپا) فراهم کرده است.» رییس کمیسیون اروپایی در صحن پارلمان اروپا گفت: «ما از ترکیه می‌خواهیم نه تنها روزنامه‌نگاران ما، بلکه همه روزنامه‌نگاران را آزاد کند. از ترکیه می‌خواهیم خطاب کردن سران اروپایی با الفاظی همچون «فاشیست» و «هوادار نازیسم» را متوقف کند.»

 

 

ارسال نظر