کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۸۱۳

مخالفت مجلس عراق با همه‌پرسی در کردستان

نمایندگان مجلس عراق پس از رای مخالف به برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق، حیدر العبادی نخست‌وزیر را ملزم کردند برای حل این مشکل با کردستان عراق وارد مذاکرات مستقیم شود. به گزارش المیادین، نمایندگان پارلمان عراق پس از رای مخالف به برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق، نخست‌وزیر این کشور را ملزم کردند برای حل این مشکل با کردستان عراق وارد مذاکرات مستقیم شود. گفته شده، نمایندگان کرد در پارلمان عراق در اعتراض به رای همکاران‌شان به مخالفت با همه‌پرسی در کردستان عراق، صحن پارلمان را ترک کردند. همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان با وجود مخالفت‌های جهانی ازجمله ترکیه، ایران و دولت عراق قرار است 25 سپتامبر برگزار شود.

فروش موشک‌های «اس-٤٠٠» روسی به ترکیه

ترکیه قرارداد خرید دفاع موشکی اس-٤٠٠ را با روسیه امضا کرده است. رسانه‌های خبری ترکیه به نقل از رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری، گزارش کردند که در چارچوب نخستین خرید عمده نظامی از روسیه، قرارداد خرید تعدادی موشک روسی از نوع اس-٤٠٠ بین دو کشور نهایی و امضا شده است. ولادیمیر کوژین از مقامات دفتر ولادیمیر پوتین گفته فروش این سیستم به ترکیه قطعا در راستای منافع استراتژیک روسیه است. ناظران معتقدند خرید این سیستم موشکی از روسیه به معنی ناخرسندی و دوری بیشتر ترکیه از ناتو است.

عربستان به کشتار غیرنظامیان یمن متهم شد

دیدبان حقوق بشر نیروی هوایی ائتلاف به رهبری عربستان‌سعودی در یمن را به کشتن غیرنظامیان ازجمله کودکان متهم کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، در جریان عملیات هواپیماهای ائتلاف در یمن، چهار خانه مسکونی و یک فروشگاه مواد غذایی هدف قرار گرفته و در نتیجه آن، ٣٩ غیرنظامی ازجمله ٢٦ کودک جان خود را از دست داده‌اند. دیدبان حقوق بشر با متهم کردن نیروهای ائتلاف به نادیده گرفتن ایمنی غیرنظامیان در جریان جنگ، گفته است که این حملات مصداق جنایت جنگی است. نهادهای مدافع حقوق بشر بارها نیروهای درگیر در جنگ داخلی یمن به‌خصوص هواپیماهای ائتلاف به رهبری عربستان را به نقض قوانین جنگی در زمینه حمایت از غیرنظامیان متهم کرده‌اند.

بازداشت زوج دو تابعیتی در استانبول

بنابر اعلام وزارت خارجه آلمان، مقام‌های امنیتی ترکیه دو شهروند آلمانی-ترکیه‌یی را در استانبول بازداشت کرده‌اند. بر این اساس یکی از این زوج‌ها هنوز در بازداشت پلیس است و نفر دوم ممنوع‌الخروج است. وزارت خارجه آلمان درباره روند این بازداشت‌ها توسط دولت ترکیه اظهار نگرانی کرده است. هنوز معلوم نیست دلیل بازداشت این زوج چه بوده است. دو هفته پیش یک زوج دیگر دارای تابعیت دوگانه آلمان و ترکیه به اتهام ارتباط با جنبش گولن در ترکیه دستگیر شدند. دولت ترکیه فتح‌الله گولن را که در تبعید خودخواسته در امریکاست، مسوول کودتای نافرجام سال گذشته در این کشور می‌داند.

 

ارسال نظر